Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

MiniDV till dator, Firewire??


Steve

Rekommendera Poster

Hej!

Ska nu skaffa en videokamera. Och jag har fastnat för miniDV-formatet eftersom det blir till att redigera filmerna i datorn, och MiniDV inte är så komprimerat samt lättare att redigera i dagsläget...

 

Men, läste någonstans att då man överför filmen till datorn via USB, så tycker många att kvaliten försämras avsevärt. Och att det skulle vara bättre att använda Firewire...

NU har jag inte Firewire i min stationära dator, utan tänkte skaffa ett Firewire PCI-kort.

Min fråga är om Firewire via PCI-kort håller samma kvalitet och speed som inbyggd Firewire...? Eller finns det nackdelar att köra Firewire via PCI?

 

Tar också tacksamt emot andra tips på vad man bör tänka på vid överföring av filer...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min fråga är om Firewire via PCI-kort håller samma kvalitet och speed som inbyggd Firewire

Jag skulle inte tveka att köpa ett FireWire PCI. Det finns kombinerade USB/FireWire (bra om man har ont om USB):

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=109322&view=detailed

 

FireWire med 2 externa och ett internuttag (för att ansluta på framsidan om chassit har FireWireuttag och inte moderkortet):

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=110513&view=detailed

 

DV-AVI är bäst att redigera i. Vilket program man vill använda beror på hur mycket man vill betala i förhållande till kvalitet och funktioner. Jag brukar använda Pinnacle Studio, men har även provat Ulead (följer med det sistnämnda) och Adobe Premiere (bra att ändra hastighet, rotera mm). Vill du göra DVD med menyer kan jag rekommendera Pinnacle. Vill du inte betala något finns Windows Movie Maker inbyggt i XP, men det har mycket begränsade möjligheter.

 

EDIT: Det är alltid bra att defragmentera ofta när man håller på med video. Innan man bränner ut resultatet på DVD bör man starta om datorn precis innan, samt bränna pålägre hastighet för att undvika ryckningar i uppspelningen.

[inlägget ändrat 2007-05-07 07:46:05 av flora50]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lizardKng

Vad man bör tänka på beror på hur pass "avanverad" dator man har.

 

Med en hyffast ny och snabb dator ska det inte vara några problem överhuvudtaget, DV-AVI skriver bara med drygt 3,5MByte/s och det är inget problem idag. Vad gäller bränningen kan man väl dra ner på farten om man får problem.

 

Det bästa man kan göra för att öka på prestanda vid videoredigering är att lägga videofilerna på en egen disk, skild från WIndows/program/systemdisk. Med videofilerna på en extra (intern eller extern) disk går det alldeles utmärkt även på en flera år gammal laptop.

 

Ett ytterligare tips på redigeringsprogram: Sony Vegas Studio som säljs i paket tillsammans med program för att göra egna dvdfilmer. Brukar kosta runt tusenlappen och är ett rätt avancerat program.

 

Firewire via PCI är som redan sagts inga problem, det är inga höga farter det är frågan om.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Men, läste någonstans att då man överför filmen till datorn via USB, så tycker många att kvaliten försämras avsevärt.

 

Vissa kameror (de flesta?) levererar en "bantad" version av bilden via USB, men det finns kameror, även relativt billiga, som klarar full DV via USB.

 

Kolla i specifikationen för din kamera, det heter nåt i stil med "Full DV over USB" el dyl. Detta kräver USB 2 i datorn.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla i specifikationen för din kamera, det heter nåt i stil med "Full DV over USB" el dyl. Detta kräver USB 2 i datorn.

 

Det är inte bara USBn i kameran, även USB versionen i datorn, du vet det här med svagaste länken.

 

Den absolut säkraste överföringsvägen är Firewire, det släpper igenom filmerna helt opåverkade och klatrar aldrig.

 

Jag vill också understryka det Lizard skrev, en extra hårddisk som ostörd får skriva och läsa filmen är en garant mot störningar.

 

Följer man Floras råd under EDIT då är det i regel inga problem för C disken att jobba i realtid heller men ett tillägg, stäng antivirusprogram och se till att inga automatiska uppdateringar startar vid import från kameran.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Kolla i specifikationen för din kamera, det heter nåt i stil med "Full DV over USB" el dyl. Detta kräver USB 2 i datorn.

 

Det är inte bara USBn i kameran, även USB versionen i datorn, du vet det här med svagaste länken.

 

Det var ju det jag skrev.

 

en extra hårddisk som ostörd får skriva och läsa filmen är en garant mot störningar.

 

Det kan bli problem om det är en FW-disk och man har kameran kopplad på samma FW-kjedja.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte bara USBn i kameran, även USB versionen i datorn, du vet det här med svagaste länken.

 

Det var ju det jag skrev.

 

Du skrev att det kräver USB 2 i datorn men räcker det ???

Jag är själv inte så hemma i hur USB fungerar men tycker mig ha sett att även USB 2 har utvecklats mot snabbare versioner, om det är så då är det inte alls säkert att en USB 2 försedd dator klarar att överföra DV formatet, särskilt om datorn är något år, har jag fel ???

 

Det kan bli problem om det är en FW-disk och man har kameran kopplad på samma FW-kjedja.

 

Intern IDE disk är den disktyp jag själv har och den skapar aldrig några problem och dagens hårddiskar är snabb, skriv och läshastigheten är mer än 10 gånger DV i realtid. Har man film som ska brännas liggande på en sådan extra disk kan den leverera material ostört till brännaren i ganska hög hastighet oavsett datorns prestanda.

Har inte provat externa diskar och kan inte uttala mig om dessa men det är väl ganska säkert att en intern extra disk är funktionellt säkrare i videosammanhang än extern.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Du skrev att det kräver USB 2 i datorn men räcker det ???

Jag är själv inte så hemma i hur USB fungerar men tycker mig ha sett att även USB 2 har utvecklats mot snabbare versioner, om det är så då är det inte alls säkert att en USB 2 försedd dator klarar att överföra DV formatet, särskilt om datorn är något år, har jag fel ???

 

USB 2.0 klarar 440 Mbit/s, full DV behöver 29 Mbit/s. USB 1.1 däremot, klarar 11 Mbit/s vilket alltså inte räcker för full DV.

 

Har inte provat externa diskar och kan inte uttala mig om dessa men det är väl ganska säkert att en intern extra disk är funktionellt säkrare i videosammanhang än extern.

 

Du kan utan vidare köra kameran på FW och en extern disk på USB, även om intern disk är att föredra, men ibland är det enklare med extern disk.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

USB2 "HiSpeed" klarar däremot av det.

 

Ja jag hade för mig att jag läst nåt liknande.

 

Du kan utan vidare köra kameran på FW och en extern disk på USB, även om intern disk är att föredra, men ibland är det enklare med extern disk.

 

Man måste väl då veta vilken versin av USB 2 man har, det här kan vara ett bra alternativ om man säkert vet att USB versionen man har i datorn är den snabbaste alltså det som kan benämnas "HI Speed".

 

Jag vet inte vilken USB version jag själv har, har kontrollerat i utforskaren men där finns inte något som visar detta. Datorn är ca 4 år gammal så det bör väl vara USB 2, vet någon hur jag kan se USB versionen ???

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Hade inte en aning om att USB 2 kan innebära så låg hastighet som runt 24-30 Mbit/s. Det är alltså precis som bredbandsoperatörerna som annonserar om "upp till 24 Mbit/s" men kan lika gärna vara 2 Mbit/s...

 

Ännu en anledning att strunta i USB när det gäller annat än mus och tangentbord då...

:)

 

Tack för att ni rättar mig.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lizardKng
Tack för att ni rättar mig.

 

Man tar väl alla chanser man får :)

 

[inlägget ändrat 2007-05-08 11:33:14 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade inte en aning om att USB 2 kan innebära så låg hastighet som runt 24-30 Mbit/s. Det är alltså precis som bredbandsoperatörerna som annonserar om "upp till 24 Mbit/s" men kan lika gärna vara 2 Mbit/s...

 

Ja det är nog så tyvärr, mycket man inte kan lita på !!!!!!!

 

Jag tittade just i Clas Olssons katalog dom säljer ett USB 2 kort för PCI anslutning, det kostar 198 Kr, där anges överföringshasten till 480 mbps. Katalogen är från år 2006. Det står inget om HI Speed endast USB 2.

 

Är dock inte säker att den angivna överföringshasten stämmer, gör den det då ska det inte vara några problem med överföring av video från extern USB disk om den har samma kapacitet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Läser man Lizards Wikipedia artikel så tycker jag det framgår att USB 2 alltid klarar max 440

 

Utdrag ur Version history :

 

USB 2.0 Released in april 2000

added higher maximum speed ( now called hi-speed)

 

Vad som ofta glöms är kabeln Den måste vara avsedd för USB2.0 hastighet (om man har USB 2.0 i båda ändarna. USB 2.0 är bakåtkompatibel med äldre USB standarder.)

 

LARSAS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste komma dragandes med en gammal tråd jag hade om ett USB2.0-minne jag köpte:

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=918307#918307

 

USB 2.0 är bakåtkompatibel med äldre USB standarder

Verkar inte gälla minnen i alla fall, men kanske USB-kort.

 

Detta är mycket skumt. Löste f ö problemet genom att köpa ett nytt minne:

 

http://www.sandisk.com/Products/Item%281922%29-SDCZ6-2048-SanDisk_Cruzer_Micro_2GB_Black__New.aspx

 

Där står det uttryckligen att det är bakåtkompatibelt med USB1.1 och det stämmer!

 

 

[inlägget ändrat 2007-05-08 16:07:54 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Vad man och jag menar med bakåtkompatipel är att Som exempel

 

Du ansluter en skrivare med USB1.1 anslutning till en dator med USB2.0

 

Överföring kommer då att ske med USB1.1 protocol och hastighet.*

Vilket var fallet med min gamla skrivare ,När jag sedan installerade min nya skrivare med USB2.0 gick det ej så bra tills jag efter någon vecka fick iden att byta till en ny kabel och då fungerade allt perfekt.

 

Så får man strul så kan kabeln vara orsaken.

 

*samma sak sker om om skrivaren har USB2.0 och skrivare USB1.1

 

Så idet här fallet med kameran måste kameran ha USB2.0 anslutning om man skall få den högre hastigheten.

 

LARSAS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad som ofta glöms är kabeln Den måste vara avsedd för USB2.0 hastighet (om man har USB 2.0 i båda ändarna.

 

Ja just det, själv har jag inte tänkt på skillnader i kabel, verkligen något att komma ihog !!!!!:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Firewire via PCI är lika snabbt och fungerar bra. Jag kör så!

 

Det gör jag också och det klatrar aldrig. Jag föredrar det så länge det finns Firewire i båda ändar men nu är det ju vanligt med externa USB hårddiskar och videokameror för USB så det är bra att veta lite även om det alternativet.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...