Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows Vista - problem. fungerar inte


angelfalls

Rekommendera Poster

angelfalls

Windows Vista fungerar inte som den ska,.. jag tror att det beror på Nero 7, sen dess har det varit knas.

Jag får upp meddelande en efter en hela tiden t.ex.

1. utforskaren har slutat fungera

2. Windows värds-process (rundll32) slutat fungera

 

Jag vet inte hur jag ska lösa det. För tillfället kör jag systemet felsäkert läge, men när jag gå in på vista då är det svårt att komma åt program pga. dessa meddelande som dyker upp hela tiden.

 

I need help.. please help me

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows Vista fungerar inte som den ska,.. jag tror att det beror på Nero 7, sen dess har det varit knas.

Har du försökt att avinstallera Nero? Gjort en systemåterställning?

Vilken version av Nero 7 använder du? Den senaste Nero 7 Premium Reloaded 7.8.5.0 ska vara Vista certified.

 

Har du scannat med HijackThis? Posta en log-fil här.

 

http://www.trendsecure.com/portal/en-US/threat_analytics/hijackthis.php

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

angelfalls

Japp jag har försökt avinstallera Nero genom felsäkert läge det gick inte. Systemåterställning funkar inte heller via felsäkert läge.

 

Här är HijackThis log..

[log]

 

Logfile of Trend Micro HijackThis v2.0.0 (BETA)

Scan saved at 11:49:25, on 2007-05-06

Platform: Windows Vista (WinNT 6.00.1904)

Boot mode: Safe mode with network support

 

Running processes:

C:\Windows\System32\mobsync.exe

C:\Windows\Explorer.exe

C:\Program Files\Internet Explorer\iexplore.exe

C:\Program Files\MSN Messenger\msnmsgr.exe

C:\Windows\explorer.exe

C:\Windows\system32\rundll32.exe

C:\Program Files\VoipCheapCom\VoipCheapCom.exe

C:\Program Files\WinRAR\WinRAR.exe

C:\Users\aisha\AppData\Local\Temp\Rar$EX00.907\HiJackThis_v2.exe

 

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157'>http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157'>http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157

R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157

R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896

R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName =

O1 - Hosts: ::1 localhost

O2 - BHO: Adobe PDF Reader Link Helper - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\Program Files\Adobe\Acrobat 7.0\ActiveX\AcroIEHelper.dll

O2 - BHO: (no name) - {53707962-6F74-2D53-2644-206D7942484F} - C:\Program Files\Spybot - Search & Destroy\SDHelper.dll

O2 - BHO: Groove GFS Browser Helper - {72853161-30C5-4D22-B7F9-0BBC1D38A37E} - C:\PROGRA~1\MICROS~3\Office12\GRA8E1~1.DLL

O2 - BHO: (no name) - {7E853D72-626A-48EC-A868-BA8D5E23E045} - (no file)

O2 - BHO: Google Toolbar Helper - {AA58ED58-01DD-4d91-8333-CF10577473F7} - c:\program files\google\googletoolbar1.dll

O3 - Toolbar: &Google - {2318C2B1-4965-11d4-9B18-009027A5CD4F} - c:\program files\google\googletoolbar1.dll

O4 - HKLM\..\Run: [Windows Defender] %ProgramFiles%\Windows Defender\MSASCui.exe -hide

O4 - HKLM\..\Run: [AVG7_CC] C:\PROGRA~1\Grisoft\AVG7\avgcc.exe /STARTUP

O4 - HKLM\..\Run: [WinampAgent] C:\Program Files\Winamp\winampa.exe

O4 - HKCU\..\Run: [WindowsWelcomeCenter] rundll32.exe oobefldr.dll,ShowWelcomeCenter

O4 - HKCU\..\Run: [sidebar] C:\Program Files\Windows Sidebar\sidebar.exe /autoRun

O4 - HKCU\..\Run: [VoipCheapCom] "C:\Program Files\VoipCheapCom\VoipCheapCom.exe" -nosplash -minimized

O4 - HKUS\S-1-5-19\..\Run: [sidebar] %ProgramFiles%\Windows Sidebar\Sidebar.exe /detectMem (User 'LOKAL TJÄNST')

O4 - HKUS\S-1-5-19\..\Run: [WindowsWelcomeCenter] rundll32.exe oobefldr.dll,ShowWelcomeCenter (User 'LOKAL TJÄNST')

O4 - HKUS\S-1-5-19\..\Run: [AVG7_Run] C:\PROGRA~1\Grisoft\AVG7\avgw.exe /RUNONCE (User 'LOKAL TJÄNST')

O4 - HKUS\S-1-5-20\..\Run: [sidebar] %ProgramFiles%\Windows Sidebar\Sidebar.exe /detectMem (User 'NÄTVERKSTJÄNST')

O8 - Extra context menu item: E&xportera till Microsoft Excel - res://C:\PROGRA~1\MICROS~3\Office12\EXCEL.EXE/3000

O9 - Extra button: (no name) - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Program Files\Java\jre1.5.0_03\bin\npjpi150_03.dll

O9 - Extra 'Tools' menuitem: Sun Java-konsol - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Program Files\Java\jre1.5.0_03\bin\npjpi150_03.dll

O9 - Extra button: Skicka till OneNote - {2670000A-7350-4f3c-8081-5663EE0C6C49} - C:\PROGRA~1\MICROS~3\Office12\ONBttnIE.dll

O9 - Extra 'Tools' menuitem: Ski&cka till OneNote - {2670000A-7350-4f3c-8081-5663EE0C6C49} - C:\PROGRA~1\MICROS~3\Office12\ONBttnIE.dll

O9 - Extra button: Research - {92780B25-18CC-41C8-B9BE-3C9C571A8263} - C:\PROGRA~1\MICROS~3\Office12\REFIEBAR.DLL

O13 - Gopher Prefix:

O16 - DPF: {4F1E5B1A-2A80-42CA-8532-2D05CB959537} (MSN Photo Upload Tool) - http://by112fd.bay112.hotmail.msn.com/resources/MsnPUpld.cab

O16 - DPF: {8AD9C840-044E-11D1-B3E9-00805F499D93} (Java Runtime Environment 1.5.0) - http://javadl-esd.sun.com/update/1.5.0/jinstall-1_5_0_03-windows-i586.cab

O18 - Protocol: grooveLocalGWS - {88FED34C-F0CA-4636-A375-3CB6248B04CD} - C:\PROGRA~1\MICROS~3\Office12\GR99D3~1.DLL

O20 - Winlogon Notify: avgwlntf - C:\Windows\SYSTEM32\avgwlntf.dll

O22 - SharedTaskScheduler: Component Categories cache daemon - {8C7461EF-2B13-11d2-BE35-3078302C2030} - C:\Windows\system32\browseui.dll

O23 - Service: AVG7 Alert Manager Server (Avg7Alrt) - GRISOFT, s.r.o. - C:\PROGRA~1\Grisoft\AVG7\avgamsvr.exe

O23 - Service: AVG7 Update Service (Avg7UpdSvc) - GRISOFT, s.r.o. - C:\PROGRA~1\Grisoft\AVG7\avgupsvc.exe

O23 - Service: AVG7 Resident Shield Service (AvgCoreSvc) - GRISOFT, s.r.o. - C:\PROGRA~1\Grisoft\AVG7\avgrssvc.exe

O23 - Service: AVG E-mail Scanner (AVGEMS) - GRISOFT, s.r.o. - C:\PROGRA~1\Grisoft\AVG7\avgemc.exe

O23 - Service: Google Updater Service (gusvc) - Google - C:\Program Files\Google\Common\Google Updater\GoogleUpdaterService.exe

O23 - Service: NBService - Nero AG - C:\Program Files\Nero\Nero 7\Nero BackItUp\NBService.exe

O23 - Service: WLTRYSVC - Unknown owner - C:\Windows\system32\wltrysvc.exe

 

--

End of file - 4928 bytes

 

[/log]

 

LOG-taggar inlagt av moderator

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-05-06 12:08:26 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

angelfalls, för att folk ska slippa skrolla så mycket vore det bra om du kunde trycka på Redigera under ditt inlägg, markera (måla) hela loggen och så trycka på LOG-knappen som finns på samma rad som :thumbsdown::thumbsup: i Redigera-fönstret.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Systemåterställning funkar inte heller via felsäkert läge.

Systemåterställning kan man göra via Reparera datorn. Boota med Vista-DVD:n och välj reparera datorn då du kommer till bilden som jag bifogar med detta inlägg.

Sedan kommer du till System Recovery Options, där du har System Restore/Systemåterställning.

 

[bild bifogad 2007-05-06 12:05:45 av Maratonmannen]

942926_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

angelfalls

Det gick inte att ändra på inlägget.. fick meddelande:

 

Inlägget kan inte ändras eftersom efterföljande svar/kommentarer finns.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

angelfalls

Men om jag reparerar datorn.. försvinner alla filer då eller har jag kvar dem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om jag reparerar datorn.. försvinner alla filer då eller har jag kvar dem.

Du gör bara en systemåterställning. Se bifogad bild vad du har för alternativ att välja på. Har tyvär ingen bild på svenska.

Men vill du vara 100% säker, ta backup först på dina filer.

 

[bild bifogad 2007-05-06 12:31:08 av Maratonmannen]

942938_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en gammal Java-version med säkerhetshål i datorn. Avinstallera alla Java i Kontrollpanelen - Lägg till eller ta bort program och installera därefter en ny från http://www.java.com/sv/

Fast du får väl vänta med det tills du kommer in i normalt läge.

 

Om du tror att det har med Nero att göra så kan du inaktivera den Nero-tjänst som startar automatiskt i normalt läge. I XP gör man så här:

Kontrollpanelen - Administrationsverktyg - Tjänster

Leta upp NBService i listan, dubbelklicka och välj Startmetod Inaktiverad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

angelfalls

Nu tror jag att vista problemet är löst, jag avinstallerade nero programmet samt ACID pro som fungerade inte heller så bra.

Nu är det ett annat meddelande som dyker upp lite då o då angående att windows kärnämnen fungerar inte så bra, vill du starta om programmet.

 

Jag har även problem med vista update får upp fel kod 80070005, har sökt via google men hittade inget speciellt.

Skulle du kunna hjälpa mig med vista update??

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

angelfalls

Det går fortfarande inte o redigera, jag tror folk slipper scrolla ner så mycket pga. det finns en plus knapp vid HijackThis lista, klickar man på plus knappen då ser man hela listan.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inlägget går inte att redigera eftersom Maratonmannen har svarat på det. I stället så redigerade han ditt inlägg. Innan Maratonmannen la in LOG-taggar i ditt inlägg så fanns det inget plustecken där och inlägget var långt att skrolla förbi.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har även problem med vista update får upp fel kod 80070005

Ingen mer information i fönstret som visar denna error code? Hur långt kommer du i Vista update-försöket? Kan du ta en print screen och bifoga bild? Har du Windows Update satt till automatiskt eller klickar du själv på Sök efter uppdateringar? Titta också under Visa uppdateringshistorik.

 

Nu är det ett annat meddelande som dyker upp lite då o då angående att windows kärnämnen fungerar inte så bra...

Kan du ta print screen på det meddelandet också och bifoga som bild i ett nytt inlägg? Och berätta gärna vad du har gjort precis innan och som föranleder detta meddelande.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

angelfalls

Nu har jag bifogat print screen bilden på felmeddelande

 

 

 

[bild bifogad 2007-05-08 16:26:46 av angelfalls]

943757_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

angelfalls

Här kommer print screen bilden på vista update..

det står försök igen i bilden, jag har klickat på den minst 10 ggr, det hjälper inte.

 

[bild bifogad 2007-05-08 16:29:11 av angelfalls]

943761_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för program du försöker starta, då du får meddelandet om "Kunde inte köra kärnprogrammet..."?

 

Har du försökt med Problem Reports and Solutions (heter säkert något annat på svenska) i Kontrollpanelen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer print screen bilden på vista update...

Om du klickar på hjälp, vad står att läsa då?

 

Och kan du ta en print screen när du klickar på Visa uppdateringshistorik?

Har du hunnit installera det engelska språkpaketet, vilket är ett måste för att de flesta Ultimate Extras ska synas?

 

Jag utgår från att du gjort en omstart av datorn efter att uppdateringarna 17:00 installerades?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

angelfalls

Det är inget program.. eller jag vet inte, det kan hända att det är program som startas automatisk så fort man loggar in i vista och det är just då meddelandet dyker upp endast en gång.

Ska kolla upp reports och solution i kontrollpanelen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inget program.. eller jag vet inte, det kan hända att det är program som startas automatisk så fort man loggar in i vista och det är just då meddelandet dyker upp endast en gång.

Då kan det vara så att det ligger någon rest kvar av ett tidigare avinstallerat program.

Kom detta meddelande efter att du avinstallerat Nero eller ACID Pro?

Titta i Systemkonfiguration och fliken Startup vad som finns att autostarta.

Kontrollpanelen -> Administrationsverktyg -> Systemkonfiguration.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

angelfalls

Det står ingenting i uppdateringshistorik ingenting alls..

Hur installerar jag engelska språkpaketet till vista?? Var hittar jag det..??

 

Under hjälp fliken står finns det massa alternativ o välja..

kolla gärna den bifogade filen.

 

[bild bifogad 2007-05-08 22:33:00 av angelfalls]

943908_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

angelfalls

Japp.. detta meddelande dök upp efter när jag hade avinstallerat nero och ACID. Nu har jag kollat systemkonfigration och bifogat en bild på mina program under autostart..

kolla den bifogade bilden.

 

[bild bifogad 2007-05-08 22:42:41 av angelfalls]

943914_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur installerar jag engelska språkpaketet till vista?? Var hittar jag det..??

Engelska språkpaketet kommer som ett Windows Ultimate Extras, men först måste du få igång Windows Update.

 

Jag ser att du kör Windows Update. Testa med Microsoft Update i stället.

 

http://update.microsoft.com/microsoftupdate

 

Angående ditt 8007005 fel, så finns en del på Internet t.ex. följande. Men om du blir klok på det, så lycka till.

 

http://forums.microsoft.com/TechNet/ShowPost.aspx?PostID=504672&SiteID=17

 

Har du Vista Ultimate x64 (64-bitars) eller x86 (32-bitars)?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

detta meddelande dök upp efter när jag hade avinstallerat nero och ACID.

Kan du ta en ny HijackThis, men inte från felsäkert läge utan då du är inloggad som vanligt i Vista.

 

Vet du vad autostartobjektet oobefldr.dll är?

Testa med att bocka ur det och UpdateUtil Application i Systemkonfiguration. Starta om och notera vad som dyker upp på skärmen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det inte något sorts välkommenprogram i Vista?

Det har du rätt i. Jag hade glömt det, då jag genast efter en installation avbockar att det ska autostarta. Tycker att det enbart är störande.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...