Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

vill ej ha autostartande X!!!


Daniel Karlsson

Rekommendera Poster

Daniel Karlsson

Hej!

Installerade nyligen SuSE 6.4, den startar X automatiskt, hinner inte ens logga in. problemet är att X inte är konfigurerat rätt så jag ser bara streck och punkter... man får ingen chans att konfigurera det. Hur gör jag? en ominstallation kan jag göra, men det är väl något jag måste ändra då? för testade nyss men det blir samma sak. snälla, HJÄLP!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Daniel Karlsson

Vadå "sorry"?

Är det kört för mig?

Det måste väl finnas något sätt? Kan jag hindra X från att starta? hålla in några knapper eller så. Hur ändrar jag runlevel? Det är väl det jag måste göra, inte helt säker men nu kör jag väl runlevel 5 och bör ändra till 3. Eller är jag nu ute på djupt vatten?

 

MVH Daniel

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skall ändra runlevel till tre som du skriver. Har inte följt med tråden. Känner mig rostig kommer inte ens ihåg hur man ändrar den. Någon fil någonstans. Måste nog boota om min hjärna så jag kommer ihåg det...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Daniel Karlsson

Tack Kaxen1, jag ska prova det sen när jag kommer hem efter jobbet. Hoppas det löser mitt problem... kan jag konfigurera XFree efter att jag loggat in sen då? För om jag tar bootdisketten och startar upp så kan man ju komma in i rescue-mode, men där kan man ju inte göra någonting!? Eller ska man skriva nåt särskilt för att kunna göra det? men hoppas att det där singel user mode hjälper...

Tack,

 

MVH Daniel

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Daniel Karlsson

Jag kan inte redigera någon fil eftersom jag inte ser nåt... går det inte att ändra runlevel med knappkombination, alt. hindra X från att starta på något vis? Ska testa det där med singel user mode som kaxen1 skrev, hoppas att jag kommer in med det...

 

MVH Daniel

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

låt X starta och tryck sedan ctrl-alt-f2 för att skifta till en console.

 

sedan bör du kunna köra Xconfigurator och configurera om ( eller editera /etc/X11/XF86Config för hand :) ).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Daniel Karlsson

Fungerar det?

Ska prova det i alla fall sen när jag kommer hem efter jobbet...

 

MVH Daniel

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Daniel Karlsson

Fungerar det?

Ska prova det i alla fall sen när jag kommer hem efter jobbet...

 

MVH Daniel

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mej att man skriver "linux 0" i lilo prompten för att boota i runlevel 0, skriv "linux 3" för att boota i runlevel 3 (mutiuser utan X).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Boota linux i single usermode med "linux single" eller i runlevel 3 med "linux 3". (Förrutsatt att din bootimage heter linux).

 

Ändra default runlevel i filen /etc/inittab till "id:3:initdefault:" om filen ej ligger där i Suse, leta efter den med "find / -name inittab".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...