Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

19" Widescreen


rembrandt

Rekommendera Poster

rembrandt

Jo tänkte skrota min gamla 19 CRT skärm nu o tjacka en platt 19" Widescreen eftersom dom är hyfsat billiga nu. Tänkte bara kolla lite med er kunniga här:

 

På dom jag kollat på är det max upplösning 1440*900. Låter lite tycker jag. Men det kanske jämnar ut sig iom att den är bredare?

Och om jag kollar på mina tillgängliga upplösningar på mitt XFX GeForce 7800GT så finns inte ens 1440*900 med. Närmast jag kommer är 1360*768. Vad betyder detta? Att mitt kort inte kan köra en 19" widescreen? Eller listar den bara de upplösningar som min nuvarande skärm klarar?

 

Jag spelar alldelles för mycket wow, duger en 19" med den upplösningen till det? eller blir det grötigt på skärmen?

 

Och 5ms latency. Är det okej för spel?

 

Tack på förhand!

 

[inlägget ändrat 2007-05-05 04:10:04 av rembrandt]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

"Eller listar den bara de upplösningar som min nuvarande skärm klarar? "

 

Du kanske måste uppgradera till senare drivareversion?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller listar den bara de upplösningar som min nuvarande skärm klarar?

Har Windows bara korrekt drivare för grafikkortet så döljs upplösningar som skärmen inte klarar. Med ett kasst drivarprogram finns därför risken att man kan ställa upplösningen alldeles för högt – kanske också i kombination med för hög uppdateringsfrekvens – och därmed skada skärmen.

 

I drivarmenyerna för mitt grafikkort visas inte några högre upplösningar än 1680x1050 (skärmens nativeupplösning) även fast kortet klarar använda två skärmar samtidigt i 2560x1600.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rembrandt

Tackar

 

Det konstiga är att min nuvarande 19 CRT bara går att köra i 1024*768. Om jag kör högre upplösning så blir texten i mitten av skärmen väldigt suddig o nästan oläslig. Jag har testat med alla möjliga uppdateringsfrekvenser utan lycka. Det har varit så här senaste året o har inte avhjälpts av nyainstallationer av OS. Har testat massa olika drivrutiner också. Har skärmen pajat?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det konstiga är att min nuvarande 19 CRT bara går att köra i 1024*768.

Ja det lät ju lite underligt... En personlig favorit för 19" CRT är 1280x960. Det lägre 1024x768 tycker jag passar ganska bra för CRT på 17".

 

Om jag kör högre upplösning så blir texten i mitten av skärmen väldigt suddig o nästan oläslig. Jag har testat med alla möjliga uppdateringsfrekvenser utan lycka.

Att tänka på är förstås att ju högre upplösning grafikkortet skickar till skärmen desto lägre uppdateringsfrekvens tål den. Min skärm tål inte någon högre frekvens än 60Hz vid 1680x1050. Men det gör inte så mycket för mig eftersom TFT ändå inte flimrar (den ritar ju inte upp bilden på samma sätt som CRT).

 

Det har varit så här senaste året o har inte avhjälpts av nyainstallationer av OS. Har testat massa olika drivrutiner också. Har skärmen pajat?

Det är mycket svårt att svara på bara så här. Om du kunde bifoga en skärmdump hit hade det förstås underlättat att ge nån kommentar om bildfelet.

 

P.S. Tackar givetvis för poängen! :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...