Just nu i M3-nätverket
Jump to content

bandbredden

kjell54

Recommended Posts

Hej

Har problem med min bredbandsuppkoppling till Comhem och som vanligt ligger alltid problemet hos kunden. Kan någon förklara detta? Har 24Mbit/s men får bara ut 1 Mbit/s Till och från så är det ok och har testat med 2 datorer med samma problem

Har ställt följande fråga till Comhem

frågan om varför är signalen UDP protokollet är ok men ej TCP protokollet kan det forfarande vara fel hos mig då?

TCP nedströms : 1.04 Mbit/s

TCP uppströms : 992.47 kbit/s

UDP nedströms : 19.39 Mbit/s

UDP uppströms : 1.05 Mbit/s

Fölajande svar fick jag

UDP är bandbredden ifrån oss till er. Som det ser ut så verkar det inte vara något fel där. TCP är bandbredden ifrån din utrustning. Som det ser ut så ligger felet hos er och inte ifrån oss.

Är detta riktigt??

En vanlig orsak till att det är stor skillnad mellan TCP och UDP är att man har program i datorn som man inte vet om och som ligger och använder internet, alltså otrevligheter. Vad har du för säkerhetsprogram?

Mr Andersson
UDP är bandbredden ifrån oss till er. Som det ser ut så verkar det inte vara något fel där. TCP är bandbredden ifrån din utrustning. Som det ser ut så ligger felet hos er och inte ifrån oss.

Är detta riktigt??

Nej, det är rent åt h---e...

UDP är ett protokoll där man inte är så noga med om allting kommer fram (tex strömmande ljud och video), jämför med vykort, du inte vet när eller ens om det kommer fram.

TCP används för sånt som måste komma fram och helt, tex websidor, mail etc. Jämför med telefonsamtal, där du hela tiden vet att du pratar med någon och att ni hör varandra.

[inlägget ändrat 2007-05-04 15:01:33 av Mr Andersson]

En stor skillnad mellan TCP/UDP kan i och för sig vara ett fel hos kunden (trojaner som använder din dator eller ett trasigt nätverkskort/kabel) men i ditt fall så verkar det mycket osannolikt då du har testat med två datorer.

Ett lika vanligt som felaktigt svar från supporten hos Comhem.

TCP är en dataström där protokollet övervakar så att varje bit har kommit fram på rätt sätt, om inte så sänds informationen om tills det blir rätt.

UDP använder inte felkorrigering på detta sätt, så dataströmmen kan innehålla fel eller tappade bitar.

TCP används vid alla (de flesta) typer av filöverföringar t ex när du surfar, skickar mail eller hämtar en fil. UDP används främst när man strömmar media t ex musik eller film i realtid (man resonerar som så att det är viktigare med ett högt och konstant flöde än att varje bit är korrekt).

Som sagt så har Comhem med stor sannolikhet fel och felet ligger hos dem. Du kan kräva att din hastighet skall ligga i närheten av det som du betalar för. I ditt fall någonstans runt 15/0,7 (TCP) men det finns ingen lag som direkt reglerar vad du kan kräva.

När Comhem fungerar som det skall så brukar man få värden nära de utlovade, själv har jag 24/8 och får ca 23,7/7,8 TCP mätt med TPTEST 3.1 mot referensservern.

Mitt råd är att du återigen kontaktar Comhem och påtalar felet. Jag vet att svaret som du har fått ingår i deras supportmanual men låt dig inte under några omständigheter nöja dig med det svar som du har fått.

-nisse

It is impossible to travel faster than the speed of light, and certainly not desirable, as one´s hat keeps blowing off.

Tack för alla svaren provar att kontakta comhem igen. Just nu har det börjat att fungera normalt igen

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...