Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Transparency-problem

Anjuna Moon

Recommended Posts

Anjuna Moon

Vet inte om jag är för trött idag, men har fastnat med en skitsak. Har satt TransparencyKey på ett formulär till 254;0;0 och hur jag än gör får jag inte denna färg att bli transparent i bilder som ligger på formuläret. Har prövat med bilden som bakgrund i både formuläret självt och i en PictureBox samt som Image i en PictureBox. Vanliga bakgrundsfärger satte i formuläret är det inga problem med.

Jag har testat både med Gif och Jpg samt även en Gif med egen transparens. Jag har även testat med såväl RGB som Index Colorsi Photoshop.

Kan detta ha något med den odokumenterade "buggen" i GDI+ vs. GDI? (just idag sitter jag med VS2002)

Anjuna Moon
Borde det inte vara 255;0;0 ?

Nä, hade strul med Photoshop i stressen och den vägrar fylla på med 255,0,0 utan återställer till 254,0,0. Trots att jag konverterat till Indexed Colors så kanske den innehåller flera lager av rött ändå, implicit eller? Så att jag har både 254,0,0 och 255,0,0 på en och samma pixel alltså? Photoshop och jag är sällan vänner.

[inlägget ändrat 2007-05-04 13:41:45 av Anjuna Moon]

Mr Andersson

Om jag gör samma sak i Delphi, så måste jag använda bilder med färgpalett, det fungerar inte med indexfärger. Men VB.NET kanske är smartare än så?

Kan du inte lägga på en alphakanal istället? Dock har inte JPG stöd för det, men de flesta andra format klarar det (bmp, gif och png fungerar bra).

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...