Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hitta rad!

Rattaxes

Rekommendera Poster

Finns det något sätt att med hjälp av tre cellers olika "värde" lokalisera en rad. Hoppas den bifogade bilden kan förklara vad jag menar.

Återigen, stort tack på förhand.

[bild bifogad 2007-05-04 08:57:56 av Rattaxes]

942275_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst

Formel 1:

=PRODUKTSUMMA((E20=A1:A16)*(F20=B1:B16)* (G20=C1:C16)*RAD(A1:A16))

Skriv den i exempelvis cell H20

Formel 2:

=INDEX($A$1:$C$15;$H$19;1)

för att hämta värdet i kolumn 1 i din matris givet resultatet i H20.

Kopiera ut över tre kolumner och anpassa dem genom att ändra sista ettan (1) till två (2) resp tre (3)

Klart.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Länk till kommentar

Kanon...

SOM ALLTID

Om jag nu vill bygga vidare på detta genom att HELA raden skall kopieras, dvs att det kommer mer information l kolumnerna längre bort, men den är inte så viktig att jag måste definiera den genom att välja utan den ska bara följa med när raden kopieras in.

Och om det sen är så att det är två rader som är lika, då vill jag att båda raden kopieras in, under vartannat!

Länk till kommentar

Oh, då blir det mer komplext. Dupletter är ALDRIG lätta att ha att göra med. Aldrig.

MEN i just detta fallet går det att lösa till en viss gräns, formeln jag förut gav var visst inte helt korrekt förresten.

men såhär kan den se ut nu:

{ =STÖRSTA((($E$20=$A$1:$A$16)*($F$20=$B$1:$B$16)* ($G$20=$C$1:$C$16)*RAD($A$1:$A$16));1) }

Måsvingarna indikerar att det är en matrisformeln, dessa ska du ej kopiera de för Excel in när du matar in den som en matrisformel. Mata in den genom att avsluta med CTRL+SHIFT+ENTER.

vad gör då denna? Jo den tar ut den sista raden med det sökta värdena på. Att det är sista beror på den (röda) ettan (1) sist i formeln. Kopiera ned formeln en rad och ändra denna till en tvåa (2) och upprepa så många rader som du önskar. När värdet noll (0) returneras finns inga fler träffar.

Om jag nu vill bygga vidare på detta genom att HELA raden skall kopieras,

Fler index-satser? Eller vad menar du?

Detta går även alldeles utmärkt att lösa med avancerat filter!

Sätt upp dina villkor, ett område med de rubriker du vill filtrera på och de värden som du vill filtrerar ut. Kör sedan avancerat filter med området som du skapat som villkorsområdet.

Testa, kanske det passar bättre?

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Länk till kommentar

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...