Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

XP installation hittar inte hårddisk


ConnyFox

Rekommendera Poster

Har formaterat min hårddisk och när jag startar datorn får jag NTLDR is Missing. Kanske inte så konstigt vad vet jag?

 

Hursomhelst när jag sätter i en xp skiva och försöker installera windows så får jag ett meddelande om att det inte hittar någon hårddisk!!!

 

I bios så står det att disken är en Fujitsu MHV2080BH-SATA, så den syns ju där iaf.

 

Och datorn är en Fujitsu Siemens lifebook s7020 laptop.

 

Någon som vet vad jag kan göra för att få det att fungera? några drivrutiner som måste in kanske?

 

Har en HIRENS Boot cd ifall det hjälper?

 

Varför kan inte "märkes" datorer fungera som vanliga datorer.. dom ska alltid ha massa skumma saker för sig.

 

Tack på förhand!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hursomhelst när jag sätter i en xp skiva och försöker installera windows så får jag ett meddelande om att det inte hittar någon hårddisk!

Välkommen till Eforum!

 

Får man meddelandet att "Windows inte hittar någon hårddisk", så behöver man installera drivrutiner för SATA-kontrollern. Detta gäller stationära datorer, men borde vara samma med laptops.

För att installera drivrutinerna behövs en floppy. Ladda över drivrutinerna till en diskett och var redo. Drivrutiner kommer med support-CD:n som kommer med datorn. Hämta annars från datortillverkarens sida.

För att tala om för Windows att du ska installera drivrutiner, tryck F6 då du ser följande bild alldeles i början efter att du startat med XP CD-skivan.

 

http://max.ownit.nu/F6.PNG

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har inget med märkesdator att göra utan gäller alla datorer med SATA-diskar. I början av installationen så ska du trycka på F6 och stoppa in en diskett med drivrutiner för SATA-kontrollern.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja laptopen har ingen floppy så det var uteslutet och skivorna som följde med har jag inte kvar, annars hade jag givetvis försökt med det.

 

Och visst det har inget med att det är märkes dator att göra kanske, men många t.ex compaq Fujitsu siemens osv har alltid massa speciella drivrutiner och annat jox för sig som hindrar en från att både formatera och att installera windows utan deras egna skivor och drivrutiner/program.

 

Nu lyckades jag skapa en egen installations cd utav windows där jag lade till drivrutinerna som krävdes, nLite hette programmet som fixar detta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...