Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dags att byta till Vista?


Mad Man

Rekommendera Poster

Hej,

 

Min 4 år gamla häck börjar falla i småbitar. Brännaren klarar bara 8X DVD skivor, HD har slagit i taket, skärmen sjunger på sista versen, etc...

 

Det blir billigare att skaffa en helt ny maskin än att köpa delar, men frågan är om Vista är så stabilt att det är värt att byta?

 

Eller skall man skaffa sig en burk med XP för att sedan uppgradera? (När jag kikade runt bland säljarna för 2 månaders sen så såg jag att många, bla NetonNet sålde XP-datorer med gratis uppgradering till Vista, men nu verkar dom ha plockat bort det)

 

Så jag behöver råd för vad jag skall göra.

 

 

----------------------------------------------------------------

"Förkortningar är den dummes sätt att visa att han kan något."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir billigare att skaffa en helt ny maskin än att köpa delar, men frågan är om Vista är så stabilt att det är värt att byta?

Min subjektiva åsikt är att Vista är rock solid.

 

Beslutar du dig för Vista, så bör du ha minst 2 GB RAM i datorn.

Beroende på vad du ska använda datorn till, tänk också på grafikkortet. Vista har som enda operativsystem stöd för DirectX 10. Naturligtvis finns grafikkort med DirectX 10 stöd att köpa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

beror på vad du använder dator till också. om du tex använder datorn bara till att skriva så tycker jag xp.

Om jag skulle ha köpt en ny dator nu så skulle jag ha valt xp och väntat tills service pack 1 kommit ut för vista. för vad jag har hört så är vista inte 100% stabilt än.

------------------------------------------------------------

Se om jag är online:

http://www.xfire.com/profile/darkluna/

// Codler

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

En rundringning som gjordes av Computer Sweden i december visade att intresset hos svenska storföretag för att uppgradera till Vista var svalt, främst på grund av frågetecken kring säkerhet och snabbhet.

http://www.e24.se/dynamiskt/it_telekom/did_14674053.asp

http://www.e24.se/dynamiskt/it_telekom/did_15176036.asp

Det finns redan användare som upptäckt att Vista inte tillåter redigering av video i 1920x1080 utan att kvalitén sänks till 800x600

http://www.cs.auckland.ac.nz/~pgut001/pubs/vista_cost.html

Bra artikel i Datormagazin nr4 2007 om begränsningen i kvalitet för musik och film.

Det här beslutet tippar jag kommer bli lika berömt som när Bill Gates talade om att ingen behöver en dator med mera än 640kB minne.

 

Drivrutinerna som följer med Vista är i många fall inte mycket att hänga i granen.

http://www.idg.se/2.1085/1.103492

 

Skulle själv för video, skriva, surfa skaffa en MAC

http://www.apple.se

(en kollega köpte en PC med XP MCE, lämnade tillbaka den efter en vecka och köpte en Mac Mini.)

eller PC med XP Pro alla som säljs nu har ju SP2.

(en annan kollega har uppgraderat till Vista, konstaterat att han varken fick WOW eller sina vanliga fildelningsprogram att fungera och åter installerat XP)

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne skrev:

 

...i december visade att intresset hos svenska storföretag för att uppgradera till Vista var svalt...

Nu är det maj och Mad Man, som undrar om det är dags att byta till Vista, frågar säkert som privatperson.

Att storföretagen är konservativa och hela tiden ligger långt efter utvecklingen är inget nytt. Inte sällan har de egna applikationer, som måste utvecklas för att vara kompatibla i Vista. När XP lanserades, så var det samma motstånd.

Men för en hemmaanvändare är det helt annat.

 

Drivrutinerna som följer med Vista är i många fall inte mycket att hänga i granen.

Jag har tre licenser av Vista och har installerat på olika datorer. Inte i något fall har det varit problem med saknade drivrutiner. Allt för nätverkskort (Intel och Marvell), ljudkort (Realtek och SoundMax), RAID, grafikkort mm är in-box Vista. Att det sedan finns nyare drivrutiner hos hårdvarutillverkarna är självklart. Vista gick i press november -06.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar.

 

Det "bästa" hade varit att köpa en burk med XP och sedan uppgradera till Vista när SP1 el.dyl kommer. Men eftersom det verkar som om det inte säljs några datorpaket med gratis uppgradering, så får man köpa Vista separat senare, och hur mycket kostar inte det? Dessutom verkar det som om datorpaket med XP är dyrare än de som finns med Vista (OBS! Ingen fakta, bara känsla. Dessutom är det svårt att jämföra)

 

Den dator jag har idag används till 90% till Internet och Videoredigering av egna inspelningar.

 

Det jag vill slippa är att massvis av de program jag använder idag inte hade fungerat på Vista. Tittade på länken om drivisar och även en annan generell sida om program som inte fungerar på Vista, men hur tillförlitlig är den informationen och framförallt, hur lätt är det och fixa? Att drivisarna som finns med på skivan är kassa är ju inget problem om man får dom rätta med Windows Update, tex.

 

*När kommer SP1?

*Ang. grafikkort, borde inte de kort som säljs i ett paket med Vista också funka bra ihop med Vista?

 

 

----------------------------------------------------------------

"Förkortningar är den dummes sätt att visa att han kan något."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När kommer SP1?

Ang. grafikkort, borde inte de kort som säljs i ett paket med Vista också funka bra ihop med Vista?

Vista släpptes som publikt OS, bara för drygt 3 månader sedan. Ingen som vet när SP1 släpps. Kanske om 1 eller 2 år?

Om nu grafikkort inte fungerar bra ihop med Vista, så kan man inte skriva upp det på Vista-kontot. Det är i så fall grafikkortstillverkarna som inte klarar av att ta fram drivrutiner. Titta på Nvidia, som släpper nya grafikkort hela tiden. De har inte lyckats ta fram drivrutiner för Vista x64 och DirectX 10 SLI support för sina GeForce 8800 kort, som funnits ute sedan slutet av -06. I dagarna släpper de ändå ett nytt kort, GeForce 8800Ultra. ATI ska man inte ens nämna, de är ännu sämre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft har nyligen också antytt att Windows "Longhorn" server och Vista sp1 kommer att släppas i stort sett samtidigt men exakt när så kommer att ske är ännu oklart, det enda Microsoft har meddelat är att de kommer att släppas någon gång under andra halvan av 2007.
http://www.idg.se/2.1085/1.106510

 

Samt detta citat från samma sida:

alla program som är kompatibla med Windows Vista troligtvis kommer att fungera även med Vista sp1.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev en Vista burk. Mest beroende på att utbudet var mycket bättre.

 

Det fanns ingen skiva med, men det kanske skulle vara så?

 

Startade upp burken och hamnar direkt i "Recovery Manager". Redan är börjar jag ana ugglor. Givetvis så skiter sig recoveryn. Hamnar i Windows Boot Manager. "The selected entry could not be loaded..." "0x000000f".

 

Försöker med Recovery Manager en gång till, och denna gång funkar det, (trodde jag, ja). Datorn botar om men under/efter uppstart hamnar jag i "Startup repair is checking your system for problems". Efter en stund så kommer meddelandet "Startup Repair cannot repair this computer automatically". Tittar man in i detaljerna så får man reda på root causen. "Boot configuration is corrupt".

 

Och det enda jag hann göra var att starta datorn. Snacka om dålig start på livet tillsammans, datorn och jag.

 

Så det blir att traska tillbaka till NetOnNet i morgon. Suck...

 

 

----------------------------------------------------------------

"Förkortningar är den dummes sätt att visa att han kan något."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...hamnar direkt i "Recovery Manager". Redan är börjar jag ana ugglor. Givetvis så skiter sig recoveryn. Hamnar i Windows Boot Manager. "The selected entry could not be loaded..."

Var Vista förinstallerat på burken?

Någon form av skiva borde väl följa med, t.ex. en recovery disk?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nope, ingen skiva.

----------------------------------------------------------------

"Förkortningar är den dummes sätt att visa att han kan något."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Beklagar ;-(

Vilket fabrikat?

Vilken modell?

 

Tänk på vad min kollega gjorde, han lämnade helt enkelt tillbaka den dator med XP MCE som inte funkade skaffade en Mac Mini.

Du är i samma situation.

Lämna tillbaka.

Pengarna tillbaka.

 

Själv tycker jag det här är en mycket prisvärd XP dator.

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010108280

det är väl mest grafikkortet som imponerar.

Tycker att det är ovanligt med "märkesdatorer" med snabba grafikkort.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Förresten

"Om nu grafikkort inte fungerar bra ihop med Vista, så kan man inte skriva upp det på Vista-kontot. Det är i så fall grafikkortstillverkarna som inte klarar av att ta fram drivrutiner."

vilket är exakt vad Peter Gutman förutspådde

 

"Windows Vista includes an extensive reworking of core OS elements in order to provide content protection for so-called “premium content”, typically HD data from Blu-Ray and HD-DVD sources. Providing this protection incurs considerable costs in terms of system performance, system stability, technical support overhead, and hardware and software cost. "

http://www.cs.auckland.ac.nz/~pgut001/pubs/vista_cost.html

 

"Every little variation of every device type out there must now be individually accommodated in custom code in order for the HFS process to be fully effective, resulting in a re-balkanisation of drivers that have only just become available in a clean, unified form in the last few years. This is more a concern for device vendors and driver developers than users, since they don't see any of this artifically-created extra complexity. As far as the user is aware it's still a “unified” driver since the internal re-balkanisation isn't visible in the driver bundle (although the “unified” driver suddenly becomes a lot larger). The indirect cost to the user (longer driver development cycles and higher cost) is mostly hidden from them."

 

Problemet är att det räcker inte för grafikkortstillverkarna att skriva en "fungerande"

drivrutin som det gjorde med XP.

 

Idag måste varje drivrutin godkännas av Microsoft för att fungera med Vista. Dessutom gäller det inte längre att prestera bra bildkvalité. Med Vista är en förutsättning för godkännade av Microsoft att grafikkortet kan producera dålig bildkvalité motsvarande upplösning 800x600 när Vista så vill. Alternativet att bara stänga av grafikkortet har väl Microsoft insett inte ökar försäljningen av Vista.

 

Det ironiska är att Bill verkar ha tappat greppet om Microsoft, vad Vista står för

http://www.vnunet.com/vnunet/news/2171196/gates-slams-drm

eller så var han väl inte helt klar i knoppen när grodorna hoppade ut.

 

 

[inlägget ändrat 2007-05-04 23:51:32 av jannejanne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åkte till NetonNet i morse och fick ut en likadan. Tyvärr så var det samma fel på den.

 

Efter startup hamnar man i Recovery Manager och efter ca 80% av den körningen så får man "Fel 1009. Består problemet, var vänlig kontakta HP."

 

 

Det är en HP Pavilion t3730.sc

 

----------------------------------------------------------------

"Förkortningar är den dummes sätt att visa att han kan något."

 

[inlägget ändrat 2007-05-05 12:51:36 av Mad Man]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev ganska pissed-off efter detta. Istället för att avreagera mig på datorn så avreagerade jag mig på maskrosorna...

 

När jag återfått mitt normala jag så satte jag mig ned och tänkte.

 

HP Supporten öppnar inte förrän på Måndag. Och att åka tillbaka till NetOnNet skulle inte lösa något alls. I bästa fall så skulle dom ta in datorn för undersökning och jag skulle vara utan burk hela helgen.

 

Det fanns en funktion som hette Systemåterställning till Fabriksinställningar, och eftersom jag inte ändrat något i datorn så testade jag det. Och vips, så funkade det. Den gick inte genom Recovery Manager denna gång, så om det var något där, typ skapande av reparationsdiskar, så missade jag det. Men jag skall kolla med HP om detta.

 

 

----------------------------------------------------------------

"Förkortningar är den dummes sätt att visa att han kan något."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Grattis.

Skönt att det fixade sig.

Vettigt att kontakta HP om reparationsdiskar direkt innan du gör nått med den.

Finns det inga instruktioner med?

Det verkar som du måste köra "trial and error" för att få igång den?

 

[inlägget ändrat 2007-05-06 09:26:18 av jannejanne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nope, inga skivor och instruktioner. Däremot en hel partition på HDD som heter Recovery. Och eftersom Recovery Manager startades direkt, så misstänker jag att skapandet av eventuella säkerhetsskivor skulle ha skett där.

 

 

----------------------------------------------------------------

"Förkortningar är den dummes sätt att visa att han kan något."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Cecilia skrev:

Microsoft har nyligen också antytt att Windows "Longhorn" server och Vista sp1 kommer att släppas i stort sett samtidigt men exakt när så kommer att ske är ännu oklart, det enda Microsoft har meddelat är att de kommer att släppas någon gång under andra halvan av 2007.

 

Andra halvan av 2008 låter troligare (min roadmap om ett år håller), då ett SP alltid går igenom en testperiod innan det släpps. Och ännu finns inget beta av SP1 ute till oss betatestare.

 

http://techworld.idg.se/2.2524/1.113169

 

 

[inlägget ändrat 2007-06-25 08:42:36 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...