Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skrivare och Remote Desktop


Mats Forsell

Rekommendera Poster

Mats Forsell

Tjena. Jag går rakt på sak. Scenariot är följande: jag har en server på ett IP-nät. Denna server nås via Remote Desktop från en klient på ett annat IP-nät. Han som sitter på klienten vill kunna skriva ut från ett program på servern som han styr via Remote Desktop. Jag hade kunnat öppna i brandväggen men det skall vi inte göra.

 

Enligt vad jag förstått så skall man via Remote Desktop kunna skriva ut på sin egna skrivare. Klienten sitter på ett större nät och kan via en skrivarserver ansluta till flera olika nätverksskrivare.

 

När jag loggar på servern via Remote Desktop har jag valt Options oh kryssat i Printers där man väljer "Local Devices".

 

Jag har testat detta på ett nät där både min klient och servern sitter på samma nät, men jag kan omöjligt på serverna tt begripa att den skall skriva ut på skrivaren som är kopplad till min klientdator.

 

Vi kommer inte att öppna några portar i blandväggen eller nått sånt, så en "work around" fukar inte. Jag vill kunna skriva ut på skrivarna som är anslutna till klienten. Alternativet är att koppla på en egen skrivare till servern.

 

MVH

/Mats

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mats Forsell

Multifunktion och multifunktion... vi har säker 20 olika skrivare i nätet, bland annat några Xerox DocuCentre. Det rör sig om lite större nätverksskrivare i alla fall. Vissa kan både skanna och faxa. Den skrivaren vi vill komma åt står en bra bit från skrivarservern.

 

Jag skall kolla länken du skickade. :-)

 

MVH

/Mats

 

 

Edit: Vi kör Windows XP och Windows 2003 Server.

[inlägget ändrat 2007-05-03 15:12:19 av Mats Forsell]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt är det bara att se till att skrivaren (drivrutinen) är installerad även på servern. Sen så kan den "lyftas" med in i RDP sessionen.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mats Forsell

Okej, då vet jag vad det hela beror på. Jag skall testa lite i min labmiljö. Tack för att ni tagit er tid!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...