Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

vcd skiva med bilder


mjaocat

Rekommendera Poster

har bränt en skiva med bilder från en digitalkamera men gjorde något fel så de går bara att titta på som bildspel på tvn.

Jag brände skivan i nero, och kan inte kolla på bilderna på datorn de står som DAT filer

mitt problem är att jag skulle vilja framkalla bilderna men vet inte hur jag "tar tillbaka" bilderna, kanske heter att man konverterar dem?

Hoppas någon kan hjälpa mig med detta, har ju inte kvar orginalbilderna =(

Har jag glömt någon viktig info som behövs för att någon ska kunna hjälpa mig så tala gärna om det med !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Jag brände skivan i nero, och kan inte kolla på bilderna på datorn de står som DAT filer

 

Då måste du ha bränt filerna i ASCII-format. Hur du nu lyckats med det?

Bilder från en digitalkamera brukar vara jpeg-format.

 

http://education.qld.gov.au/about/files/dat.html

 

Hittade ett forum med förslag till hur man konverterar DAT till JPEG:

http://forum.digital-digest.com/showthread.php?t=56506

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag provade med powerdvd och capture men bildkvaliten blir riktigt värdelös, fler förslag? =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DAT har inget med textfiler att göra, det är så en VCD-skiva ser ut i datorn.

 

Men tyvärr - VCD håller riktigt dålig/låg kvalitet och det du kan få fram kommer inte att bli så värst bra. Jag har dock för mig att man enligt VCD-standarden _kan_ inkludera en mapp med andra filer än MPEG1 (som är vad VCD använder sig av), det _skulle_ kunna vara så att bilderna finns där i bättre kvalitet.

 

Fortsättningsvis är det förstås en bra ide att ha minst två kopior av alla bilder utifall att det blir något fel på den ena, men det har du säkert redan räknat ut :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...