Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte ansluta till internet/nätverk!


scaartheman

Rekommendera Poster

scaartheman

Hej, jag har ett stort problem, jag kan varken ansluta till internet eller hemnätverket.

Jag har installerat den senaste drivrutinen för mitt nätverkskort så det ska inte vara något problem.

Jag har även avmarkerat energisparsfunktionen på nätverkskortet som gör att det kan stängas av.

När jag diagnostiserar så står det "anslut en kabel till nätverkskortet anslutning till lokalt nätverk", och jag har försökt med olika kablar så det ska inte vara något problem där heller...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har ett stort problem, jag kan varken ansluta till internet eller hemnätverket.

Välkommen till Eforum!

 

Ansluter du till router/switch? Har du statiska IP, så måste du i egenskaperna gå in och ange dessa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har även avmarkerat energisparsfunktionen på nätverkskortet som gör att det kan stängas av.

 

Ska normalt inte ha någon betydelse.

 

Som Maratonmannen frågar, använder du någon router, eller kör du direkt mot ett modem?

 

Har du rätt sorts kablar mellan datorn och modem/router?

 

Har du kört den i datorn inbyggda "wizarden" för att konfigurera ett lokalt nätverk?

 

Om du har en router, har du kört motsvarande i denna ?

 

Som Maratonmannen också är inne på, ska du köra med ett dynamisk IP eller ett statiskt IP, det är två helt olika inställningar för dessa.

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

scaartheman

Jag ansluter via Router. Hur vet jag om jag har dynamisk eller statisk ip?

 

I enhetshanteraren står det att det saknas drivrutiner för Ethernet-styrenhet och Nätverksstyrenhet. Kan detta ha någonting att göra me problemet och vart hittar jag dessa drivrutiner isf?

 

Mitt nätverkskort heter:

realtek RTL 8139/810x family fast ethernet nic

på hp:s hemsida finns bara drivrutiner för xp och jag hittar inte någon annanstans, annat än drivrutiner för nätverkskortet och som jag installerat..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

scaartheman

Japp jag har installerat den drivrutinen som finns för vista men ethernetstyrenhet och nätverksstyrenhet fungerar fortfarande inte..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

scaartheman

Jo jag har kört "wizarden" men får meddelandet att det inte är någon nätverkskabel ansluten till nätverkskortet, vilket det är.

 

Igen, hur vet jag om jag har dynamisk eller statisk ip?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Igen, hur vet jag om jag har dynamisk eller statisk ip?

Om du inte vet, gissar jag att du har dynamisk IP. Och då behöver du inte göra några inställningar, utan routern delar ut IP till din/dina datorer.

 

Det ser ut som att nätverkskortet inte har fått några drivrutiner.

Har du efter Vista-installationen installerat chipset drivers?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

scaartheman

Nej, jag har inte installerat chipset drivers och jag hittar dom inte heller.. Hp:s server verkar ha kraschat (eller så är de bara min dator) och hittar inte någon annanstans. Kan man se i enhetshanteraren vad chipset heter?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

scaartheman

Jag har i915p/i915g och har installerat drivrutiner för de nu, men problemet kvarstår..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

scaartheman

jag installerade denna driver:

http://www.touslesdrivers.com/index.php?v_page=23&v_code=15096

 

är det rätt tror du?

 

här finns drivrutinen till xp men hittar inget på hp:s sida till vista..

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareDownloadIndex?softwareitem=pv-23150-2&lc=sv&cc=se&lang=sv&os=228&dlc=sv&product=436506

 

[inlägget ändrat 2007-04-29 15:26:28 av scaartheman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat med att via Enhetshanteraren uppdatera drivrutinerna?

Navigera dig fram till "Have disk" -> Bläddra och navigera till där de unzippade drivrutinerna finns.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag installerade denna driver

Chipset drivers hämtar du lämpligast från Intel.

http://www.intel.com/

Tyvär verkar det svårt att nå deras servrar just nu, men välj Support & Download -> Download Center och ditt chipset.

 

 

[inlägget ändrat 2007-04-29 15:34:52 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

scaartheman

Nu har jag gjort det. Det funkar fortfarande inte!

Det står att ingen nätverkskabel är ansluten fortfarande..

och nätverksstyrenhet och ethernetstyrenhet är fortfarande utan drivrutiner...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

scaartheman

Jag kom på att jag köpte ett nytt nätverkskort för ett år sedan och att det är fel nätverkskort!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kom på att jag köpte ett nytt nätverkskort för ett år sedan och att det är fel nätverkskort!

Är det ett onboard på moderkortet som är fel, eller det du köpt senare?

Och är det RTL 8139 som är onboard?

Du kan alltid inaktivera det som är onboard i BIOS. Kika under menyn Advanced -> Onboard Devices, eller något liknande.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

scaartheman

Jag citerar mig själv i en annan tråd:

 

För ett tag sedan så gick mitt nätverkskort (inbyggt i moderkortet) sönder och efter det köpte vi ett nytt. Allt fungerade bra i Windows XP men nu har jag nyligen gjort en ren installation av Windows Vista.

 

Efter installationen så hittar datorn bara det gamla nätverkskortet. Problemet är att jag inte vet vad nätverkskortet heter och jag har tappat bort driverskivan. Finns det någon möjlighet att ta reda på vad det heter så man kan ladda hem drivers? Jag tog isär datorn och kollade på kortet men där stod endast siffror. När jag sökte på siffrorna kom jag lite långsökt till netgears hemsida så eventuellt har jag ett netgear-kort.

 

När jag försöker avinstallera det gamla kortet för att starta om datorn och se om de hittar de nya då så återinstalleras det gamla kortet tre sekundre senare automatiskt..

 

Men jag ska testa det du skrev!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det inbyggda nätverkskortet har gått sönder så är det väl inte så stor mening med att ladda hem drivrutiner till det. Som Maratonmannen skriver så kan inbyggda nätverkskort normalt inaktiveras i BIOS. Ofta ser man ju lite om vad det är för nätverkskort i Enhetshanteraren i XP, jag antar att det finns något liknande i Vista.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

scaartheman

Ja men grejen är att det inte syns något nätverkskort alls när jag har avaktiverat det gamla, det är tomt på nätverkskort i enhetshanteraren nu..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men grejen är att det inte syns något nätverkskort alls när jag har avaktiverat det gamla, det är tomt på nätverkskort i enhetshanteraren nu...

Är ditt nya ett PCI nätverkskort och vilken modell är det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
eller så är det bara jag som inte vet hur man installerar

Hur gjorde du då? Om Vista fungerar likt tidigare Windows-versioner så skall du högerklicka på inf-filen och välja Install.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon skrev:

 

Om Vista fungerar likt tidigare Windows-versioner...

Microsoft låter Windows hålla på sina traditioner.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft låter Windows hålla på sina traditioner.
Du menar att de ska strukturera om kontrollpanelen varje gång de släpper nåt nytt ?;)

Satt en kvart innan jag hittade var man kan välja i startupmenyn.

 

-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...