Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ANTAL.OM hjälper inte ?

bi4ns

Rekommendera Poster

En problem jag kunde inte lösa, någon som vet ?

Hämtar data från en databas och det är cirka 40000 rader. Jag vill räkna antal rader i kolumn C från C1 tills textstäng är identiskt. Problemet är att textsträng upprepas periodiskt. Jag har försökt med ANTAL.OM men då räknas alla rader som innehåller textsträng. Om data var statiskt skulle man kunna lösa detta enkelt men data uppdateras varje minut och jag är alltid intresserad av cell C1 tills textsträng ändras första gången.

MVH

bi4ns

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, om det är nästa cell som samma sträng som i C1 du söker är det enkelt:

=PASSA(C1;C2:C40000;0)

ger dig radnumret och troligen, därmed, hur många poster det finns däremellan.

Eller missar jag vad du önskar?

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Länk till kommentar

Hej och tack för din hjälp men det inte det jag önskar.

Jag vill räkna antal celler som inehåller identiskt textsträng i kolumn C. Problemet är att textsträngar förekommer flera gånger men jag är bara intresserad av antal tills något ändras i kolumn C.

Länk till kommentar

Ok, antal exakta träffar i kolumn C som i cell C1?

=ANTAL.OM(c1:c5;c1)

borde fungera.

Även om du skrivit att ANTAL.OM inte fungerat så satsar jag mina första kort på denna. Annars går det att åstadkomma samma sak med lite mer komplexa (och långsammare) (semi-)matrisformler:

=PRODUKTSUMMA((C1=C1:C5)*1)

Beräknas som en matris men måste ej matas in som en.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Länk till kommentar

Tack ännu en gång!

Som sagt ANTAL.OM hjälper inte mig, kanske för att du har inte uppfattat mig rätt eller så har jag dåligt beskrivit vad jag vill ha. Ska fösröka att skicka en ex fil där du kan se hur det ser ut och vad jag behöver.

MVH

Länk till kommentar

Hej igen !

Tack ännu en gång, men verkar så att jag har dåligt beskrivit vad jag behöver. Ska skicka en exempel fil vad jag behöver. Skulle vara jättetacksam om du kunde kolla det !

MVH

Länk till kommentar

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...