Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mikrofonproblem - låg volym


Pada-chan

Rekommendera Poster

Jag har länge haft problem med min mikrofon till datorn. När jag försöker spela in ljud, prata över MSN eller ventrilo (program för att prata flera över internet) så är volymen skrämmande låg. Ett bra exempel är just Ventrilo som "börjar sända" när man pratar vilket kan ställas in vilken känslighet den ska ha. Vanligtvis ligger det runt 30 (någon sorts direkt proportion till decibel) men när jag använder programmet får jag max 2-3 i utslag vid vanligt tal...

 

Saken är den att jag inte alltid har haft det här problemet. Utan det började helt plötsligt för ett antal år sedan och har sedan hängt i. Nu bestämde jag mig för att fixa det och först och främst så installerade jag Vista för ett par månader sedan (inget fel på operativsystemet alltså och det inkluderar en formatering däri), sedan köpte jag ett nytt ljudkort (hårdvara 1) och nu idag en ny logitech-bordsmikrofon (hårdvara 2). Fortfarande exakt samma problem.

 

Jag förstår verkligen inte. Jag har rensat datorn, testat med 2 olika operativsystem, 2 ljudkort (3 med moderkortets inbyggda) och 2 mikrofoner. Jag har testat med "ljudinspelaren", "SoundForge" och Ventrilo med genomgående låga utslag.

 

Alla tips är självklart välkommna men jag är kunnig inom datorer och har testat en uppsjö av saker med mikrofonen så det är inte volymen som är för lågt ställd t.ex... Däremot finns det ingen mic-boost längre i datorn (Vista) mer än när jag använder moderkortsljudet. Någon som vet om det går att hitta?

 

Så delarna idag är alltså: Windows Vista Ultimate, Creative Sound Blaster Audigy SE och Logtech desktop microphone.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...