Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med Brandvägg och Ip adress?


sami

Rekommendera Poster

Hej

Någon kan förklara för mig hur man ska sätta IP-adress för Brandvägg DFL-200, server och 2 klienter.

Det är så att jag har 3 statiska IP-adress en server och en Brandvägg DFL-200 och 3 klienter.

1-server har windows 2003

2-Klienterna har windows xp pro

 

Enlig DLink installation guide ska man först surfa till 192.168.1.1 och börja med setup men man kommer inte åt Router.det är säkert någonting som jag misssar. Jag kommer många frågor för mig

1-vilken enhet ska ha fasta IP adressen server eller brandvän?

2-Klienterna ska ha dynamisk eller statiska?

3-DHCP ska vara enable eller disable på vilken(Brandvögg eller server)?

 

Jag blir tacksam om få en enkel beskrivning hur ska jag lösa den för att funka.

 

 

 

Tackar för allt tips och hjälp

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej är inte haj på det här men tog en snabbtitt på portforward.com och verkar som adressen till dfl-200 är 192.169.62.1

 

själv har jag en dlink DI-634M och där är adressen 192.168.0.1 och det har det varit på de andra dlink jag stött på...

 

har du varit inne på portforward.com? där finns en flik med "static ip" klicka på den så kommer det nån guide.. fattar dock inget av den själv men den kanske hjälper dig?

 

"klienterna" antar jag ska ha dynamisk ip.. det har jag iaf .. fungerar fint :thumbsup:

 

 

hoppas nån mer begåvad kan hjälpa dig!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att säkrast kunna ansluta till brandväggen som har 192.168.1.1 så bör datorns IP-adress vara 192.168.1.2 (sista siffran kan vara något annat, dock inte 0, 1 eller 255).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte helt lätt att förstå det du skriver, men i en dator så kan man sätta en IP-adress i inställningarna för nätverksanslutningen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren jag försöker förklara bättre

 

OK, OM router har IP adressen 192.168.1.1. På så sätt vilket IP-adress ska man sätter på Server - Nätverkskort? och vilka IP-adress ska sätta på klienternas nätverkkort?

 

Jag har en fast dynamisk IP, vad ska använda den till? kan man sätta den på Server - Nätverkskort?

 

Hur blir om man sätter fast ip på Server - Nätverkskort och klienterna få dynamisk ip

 

Tack för svar

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att det är kopplat så här:

Modem (eller motsvarande) - Brandvägg - varsin kabel till de 3 datorerna från varsin LAN-port

 

Jag har en fast dynamisk IP, vad ska använda den till?

För mig så låter fast och dynamisk som motsatser. Fast är samma sak som statisk och innebär att man jämnt har samma IP-adress. Dynamisk innebär att man får en IP-adress som kan variera från internet-leverantören.

 

Nu är ju DFL-200 en apparat som vänder sig till företag och jag har ingen kunskap om vad som gäller i sådana fall, jag känner bara till hur man gör med hemmaroutrar med inbyggda brandväggar. Men om jag antar att det fungerar likadant så ska brandväggen få en IP-adress av internetleverantören om den är dynamisk resp. sättas till den fasta IP-adress som internetleverantören har meddelat. Om brandväggen innehåller en DHCP-server och om man vill att denna DHCP-server ska ge ut IP-adresser till datorerna så ställer man in datorerna på att få IP-adress automatiskt.

 

Men till att börja med så gäller det ju att kunna konfigurera brandväggen och då gäller det bara att ansluta en dator till en av brandväggens LAN-kontakter. Datorn ska då vara inställd så att den har en IP-adress i samma subnet som brandväggens LAN-sida. Eftersom du säger att brandväggen har IP-adress 192.168.1.1 så ska datorn ha 192.168.1.2.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på antal fasta IP-adresser och maskiner antar jag att nedanstående är vad du är ute efter. Däremot har jag ingen kunskap om din specifika router, så jag vet inte vad den har för möjligheter eller exakt hur man sköter inställningarna i den. Steg 1 som Cecilia påpekar är i vilket fall som helst att få kontakt med den.

 

Dina 3 statiska IP-adresser kallar jag för <IP1>, <IP2> och <IP3>.

 

Inställningar för router

Routern ska ha 2 olika IP, en för LAN (internt) och en för dess anslutning till internet. Således sätter du IP allocation för routern till static och ger den <IP1>. För LAN kan du lämna den på fabriksinställning (börjar troligen med 192.168...), men jag förutsätter fortsättningsvis att den finns på 192.168.0.1

 

Därefter vill du låsa vilka IP-adresser som delas ut till dina klienter (leta efter Static DHCP bland routerns inställningsmöjligheter). Välj en IP-adress för vardera klient, exempelvis 192.168.0.10 och 192.168.0.11 och ange i inställningarna för routern att vardera av dessa adresser ska delas ut till respektive klients MAC (MAC är i princip en identifierare för nätverkskort, men går att ändra. Så länge du inte ändrar MAC-adress på dina klienters kort ska de härefter få samma IP-adress tilldelad varje gång). Gör motsvarande för din server så att du alltid vet vad den har för IP-adress.

 

Slutligen letar du upp något som heter One-to-one NAT eller 1 to 1 NAT. Där anger du

WAN IP -- LAN IP

<IP2> --- 192.168.0.10

<IP3> --- 192.168.0.11

 

Nu kommer klienten som slutar på .10 alltid att prata med internet som om den hade <IP2> och den som slutar på .11 som om den hade <IP3>. NAT står för Network Address Translation, så det routern gör när 1 to 1 NAT används är att helt enkelt översätta en extern adress till en intern. Däremot ser man inte externt vilken intern IP-adress som dina externa IP-adresser motsvarar.

 

 

Server och klienter

Ställ in dessa på att använda dynamiskt tilldelad IP-adress genom DHCP.

 

[inlägget ändrat 2007-04-27 11:48:46 av johanafm]

[inlägget ändrat 2007-04-27 11:49:27 av johanafm]

[inlägget ändrat 2007-04-27 11:50:04 av johanafm]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Sami!

 

Jag menar inte att vara otrevlig på något sätt...

Men jag måste få fråga..

 

Ni har råd med en Brandvägg DFL-200

Ni har råd med en server & licens för windows 2003

Ni har råd med 2 st. windows xp pro-licenser samt tillhörande datorer

 

Varför anlitar ni inte en kompetent it-tekniker med brandväggskunskaper att ställa iordning ert nätverk? Ni har ju uppenbarligen råd?

 

Hon/Han kan dessutom lära er hur det funkar & varför..

 

Jag är bara nyfiken.. Hoppas du förstår!

 

 

/Thomas

Ladda ner professionella väl genomtänkta installationsanvisningar som ger hög säkerhet mot virus & angrepp, stabil drift samt optimal prestanda på: http://www.winguider.se Finns för XP Pro i 3 olika versioner. Dock Ej för XP home

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...