Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

hänger sig vid uppstart


Traveller

Rekommendera Poster

Den hänger sig ofta vid uppstarten och jag blir tvungen att göra omstart, då startar scandisk och håller på länge länge

Så här ser autoexebat ut

 

@ECHO OFF

set EXPAND=YES

SET DIRCMD=/O:N

set LglDrv=27 * 26 Z 25 Y 24 X 23 W 22 V 21 U 20 T 19 S 18 R 17 Q 16 P 15

set LglDrv=%LglDrv% O 14 N 13 M 12 L 11 K 10 J 9 I 8 H 7 G 6 F 5 E 4 D 3 C

cls

call setramd.bat %LglDrv%

set temp=c:set tmp=c:path=C:\WINDOWS;C:\WINDOWS\COMMAND;%RAMD%:\;a:\;%CDROM%:rem - By Windows Setup - copy command.com %RAMD%:\ > NUL

REM - By Windows Setup - set comspec=%RAMD%:\command.com

rem - By Windows Setup - copy extract.exe %RAMD%:\ > NUL

rem - By Windows Setup - copy viktigt.txt %RAMD%:\ > NUL

 

:ERROR

IF EXIST ebd.cab GOTO EXT

echo S„tt i Windows 98 Stardiskett 2

echo.

pause

GOTO ERROR

 

:EXT

C:\WINDOWS\COMMAND\extract /y /e /l %RAMD%: ebd.cab > NUL

echo De diagnostiska verktygen har laddats till enhet %RAMD%.

echo.

 

IF "%config%"=="NOCD" GOTO QUIT

IF "%config%"=="HELP" GOTO HELP

rem - By Windows Setup - LH C:\WINDOWS\COMMAND\MSCDEX.EXE /D:mscd001 /L:%CDROM%

echo.

GOTO QUIT

 

:HELP

cls

call help.bat

echo Datorn kommer att startas om och startmenyn kommer att visas.

echo.

echo.

echo.

echo.

echo.

echo.

echo.

echo.

echo.

echo.

restart.com

GOTO QUIT

 

:QUIT

echo Om du vill ha hj„lp skriver du HELP och trycker p† RETUR.

echo.

rem clean up environment variables

set CDROM=

set LglDrv=

SET PATH=%PATH%;C:\PROGRAM\VANLIG~1\ROXIOS~1\DLLSHA~1

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Oändlig autoexebatfil. Kan inte minnas att min såg ut så på 98:a tiden.

Den säger inget om man inte vet vad du har i datorn. Prova sätt REM vid rader du inte tror behövs. REM betyder i klarspråk att datorn hoppar över raden/-erna. Går det åt skogen är det bara att plocka bort REM.

 

Hittade du på något innan det blev strul?

Installerade något?

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oändlig autoexebatfil. Kan inte minnas att min såg ut så på 98:a tiden.

Den säger inget om man inte vet vad du har i datorn. Prova sätt REM vid rader du inte tror behövs. REM betyder i klarspråk att datorn hoppar över raden/-erna. Går det åt skogen är det bara att plocka bort REM.

 

Hittade du på något innan det blev strul?

Installerade något?

 

Jag har heller aldrig sett något liknande. Tror inte jag gjort något speciellt, det här felet har funnits en längre tid. men jag börjar tröttna nu.

Den här burken har varit med länge, den har från början kört 98:an går nu på Me.

Jag har bytt nätverksagg. grafikfläkt och hårddisk, den bara tuffar på så den är en riktig arbetshäst Det vore roligt om jag kunde få den att starta korrekt också!

 

Vad händer om jag sätter Rem på fel ställe? Kommer jag in i windows igen då?

I tidernas begynnelse skrev jag in en felaktig rad i autoexebat och jag kan lova att det var svettigt innan jag fixade det

Därför min tvekan.

Hade hoppats att ni fantastiska män som vet hur man fixar en dumburk, kunde ge mig exakta råd om felaktiga rader:)

 

[inlägget ändrat 2007-04-26 19:34:58 av Traveller]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har den alltid varit sådär ?

 

jag skulle testa med en defragmentering på disken även om jag inte tror att det hjälper .

Det låter ju som ett typiskt ME fel och 98 räknar ju de flesta som ett mycket stabilare OS. Beroende på vad du gör med datorn kan det vara ett alternativ att uppgraderas till ett mer aktuellt os som någon Linuxdistribution.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har defragmenterat, det hjälpte inte, tror inte den klarar ett tyngre op-system.

Förresten det ligger ett litet program som heter gtk+, är det inte ett linusprogram?

Kan det störa mitt op?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ett grafikbibliotek som används av flera program, t ex Gimp, kanske även GSview.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De enda funktioner jag kommer åt är Välj språk och avinstallera och klickar jag på välj språk kommer det en varning att programmet inte är konfigurerat för Me och kommer att förändra autoexebat om jag går vidare.

Det har nog följt med ett annat program och jag tycks inte ha någon nytta av det så jag slänger nog ut det.

Får se om det förändrar uppstartsprocessen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Traveller skrev:

Vad händer om jag sätter Rem på fel ställe? Kommer jag in i windows igen då?

 

Då är det ett autstartande program, som inte startar. Mekade med REM för att bli av med ett autostartande program. Då gjorde jag så i autoexecbat. När jag hittat raden, och allt fungerade med REM raderade jag raden. Sparade och gick ur.

 

In i Windows kommer du alltid. Win98 hör inte till dom stabilaste systemen, så överraskningar får man kanske räkna med. :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gtk+ är nog inte orsaken till problemet.

klarar datorn winME så klarrar den ett Lättviktig linuxdist. Det det hela handlar om är vad man använder datorn till.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det det hela handlar om är vad man använder datorn till.

 

Den används numera mest som lagingsmedia och reserv när XP-burken, som nu, är på service.

Några större ingrepp har jag inte för avsikt att göra, som byte av op-system. Kan bara inte låta bli att försöka rätta till de små skavanker som finns.

Har provat Linux en gång för länge sedan och blev inte impad, Jag tror att Linuxanvändare och citroenfantaster har något gemensamt, det blir som en religion.

Jag hör själv till citroennördarna, de gamla fina med gasfjädringen som de goda fransmännen nu tyvärr är på väg att överge.

Har nyligen med stor vånda sålt min gamla trotjänare och köpt en Saab för att anpassa mig till de lokala verkstädernas kompetens.

Ångrar mig som sjutton när jag ser hur mycket soppa den drar. Den nya Citroen C4 diesel drar bara 0,41 blandad körning. Förlåt ämnesavvikningen.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har provat Linux en gång för länge sedan och blev inte impad

Linux har utvecklats enormt de senaste åren.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...