Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Autofilter filtrerar bort sista summaraden

Shape_sthlm

Recommended Posts

Shape_sthlm

Hur gör jag för att mitt autofilter inte ska ta med sista raden (i mitt fall summor)?

Använder man autofilter så ska ju eventuella summor ändras till delsummor automatiskt, men i vissa fall blir det rätt och i andra fall inte. Jag kan ju givetvis ändra allt manuellt, men det ska ju inte behövas.

Tacksam för svar.

/S

Om du inte vill att autofiltret ska svälja din summeringsrad är det bara flytta ned en rad, lämna en rads tomrum till pivottabellen.

Använder man autofilter så ska ju eventuella summor ändras till delsummor automatiskt, men i vissa fall blir det rätt och i andra fall inte.

Ska de? Märker inte jag. De summerar alltid alla celler, inklusive de av Pivottabellen gömda.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Shape_sthlm

OK, nu börjar jag få grepp om det.

Skillnaden är ju om jag "infogar" en rad mellan summa-raden och listan. Då fungerar det inte eftersom den tror att det hänger ihop.

Ska de? Märker inte jag. De summerar alltid alla celler, inklusive de av Pivottabellen gömda.

Om du har en lista,lägger in ett autofilter och filtrerar på ngt och sedan lägger in summering på nedersta raden så "ändras" det automatiskt till delsumma-formel. Om du däremot inte har listan filtrerad så blir det en vanlig summa-formel.

/S

Ahah, som man skapar en summa med summeringsverktyget... då blir det så.

Enkelt fixat dock.

Skriv in formeln en rad under ditt autofilter!

Praktiskt exempel:

Tabell i A1:B10

du vill summera synliga celler i B-kolumnen.

i B12 skriver du:

=DELSUMMA(9;B2:B10)

och sedan är det bara att filtrera på.

Detta är förövrigt första gången jag ser en nytta med funktionen DELSUMMA, det är inte en funktion jag brukar använda.

Måste nog göra ett återbesök i en inte så gammal tråd och uppdatera den lite.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...