Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fysik A termodynamik hjälp


hejjdåå

Rekommendera Poster

Tacksam för hjälp med dessa uppgifter.

 

1.Du blandar 400g vatten som har temp. 30 grader celsius med 200g nollgradigt is. Vilken blir sluttemp.?

 

W(is)=c*m*dT+l(is)*m= 4180*0,12*(T(slut)-0)+334000*0,12=501,6*T(slut)+334000*0,12

 

W(vatten)=4180*0,4*(T(slut)-30)

 

W(vatten)=W(is)

 

Min fråga är Varför kan man inte ta (T(slut)-30)? för i facit står det (30-T(slut)). Det borde egentlign inte spela någon roll? för det man vill är väl att få T(slut) positivt? Hur ska man veta att det blir tvärtom?

 

 

2.Peter har gjort en rödvinsås och nu återstår att reda den. I stekpannan som är av järn och väger 2,5kg finns det nu 0,8liter kokande sås. Peter vispar ner 3dl redning som har temperaturen 8 grader celsius. Vilken temp går såsen om gaslågan inte är på. Räkna med att såsen har vattnets egenskaper.

 

W(sås)=4180*0,8*(100-T)

W(redning)=4180*0,3*(T-8)

W(panna)=450*2,5*(100-T)

W(panna)+W(sås)=W(redning)

Om jag löser ut T får jag T=80 grader vilket är rätt. Problemet är att såsen är kokande, varför räknar man inte med smältentalpin?

 

B frågan är, då peter sätter på gaslågan igen tar det 1½ minut innan såsen kokar. Vilken nyttig effekt har gaslågan?

 

Formeln: P=W/t= Vadär W??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Min fråga är Varför kan man inte ta (T(slut)-30)? för i facit står det (30-T(slut)). Det borde egentlign inte spela någon roll? för det man vill är väl att få T(slut) positivt? Hur ska man veta att det blir tvärtom?

 

Plus och minus är det första man lär sig i matematiken och ändå det som är svårast att hålla reda på. :)

 

Det spelar ingen roll om du räknar med (30-T(slut)) eller (T(slut)-30), så länge du är konsekvent.

Ändringen i energi (dW) beror av ändringen i temperatur (dT). Om du hela tiden sätter dT=Tslut-Tstart kommer ett positivt dW att betyda upptagen energi, dvs temperaturen ökar, och ett negativt dW avgiven energi. Eftersom ditt system är slutet är den totala energiändringen noll, dvs upptagen energi hos isen motsvarar avgiven energi hos vattnet.

 

mvh

/Johan

 

[inlägget ändrat 2007-04-24 15:46:21 av Pejo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Tråden flyttad till Matematik

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator Öppet forum! Ordet är fritt...|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...