Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Canon 350D VS Canon 400D VS Olympus E-400


Trish

Rekommendera Poster

Hej!

Jag är på jakt efter en lätthanterlig, digital systemkamera.

Är en amatör som vill lära mig mer om foto.

Det ska vara en kamera som har tillräckligt bra upplösning för att göra kanonfina förstoringar, vill kunna få bra zoom på åtminstone 100 m avstånd, jag kommer fota en hel del rörliga motiv, jag vill kunna göra om bilden till svart/vit och sepia i kameran(eller ha valet att ta sådana bilder direkt). Jag vill ha en lättförståelig manual.

 

Jag har hört bra saker om de 3 ovanstående och tar tacksamt emot utvärderingar och naturligtvis andra förslag!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man har tänkt sig att utveckla hobbyn något så väljer man inte enbart en kamera, man köper in sig i ett system.

 

Canon, Nikon, Olympus, Sony, Pentax - alla har sina egna system som i princip inte är kompatibla med varandra.

 

Olympus känner jag inte till så mycket om men Nikon och Canon är ju väldigt stora och har en massa tillbehöver att välja på. Dessutom finns det gott om tillbehör tillverkade av andra som finns både till Nikon och Canon.

 

Bästa källan jag vet för att läsa mer är dpreview.com. Siten är enbart på engelska, om du ser det som en fördel eller nackdel vet jag inte. Där finns det i alla fall MYCKET grundliga genomgångar och jämförelser av de flesta digitala systemkameror som finns (och har funnits).

 

Det ska vara en kamera som har tillräckligt bra upplösning för att göra kanonfina förstoringar

 

Det klarar alla. Upplösning och framför allt kvalitet är i en annan klass än kompaktkameror. Ska det vara toppklass blir det dock rätt dyrt, framförallt vad gäller objektiv.

 

jag vill kunna göra om bilden till svart/vit och sepia i kameran

 

Såna effekter hittar man oftare i kompaktkameror än systemkameror. Dock har Nikons billigare systemkameror en del sånt. De dyrare saknar det i princip helt.

 

Men varför vill du göra det? Såna manipulationer gör man mycket enkelt i datorn och då har man dessutom kvar färgbilden om man ångrar sig en dag.

 

vill kunna få bra zoom på åtminstone 100 m avstånd

 

Om du vill kunna fotografera en liten fågel på 100 m håll får du se till att ha en ruskigt fet plånbok.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...