Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Utfall på annons


Så är det nog

Rekommendera Poster

Så är det nog

Kan någon förklara det här med utfall? :)

 

Säg att jag ska göra en annons som är 100 mm x 100 mm med 5 mm utfall.

Om jag gör annonsen i t.ex. PS, ska jag göra ytan 110 mm 110 mm stor?

Och bilder/text måste ligga innanför 100x100 mm?

 

Om jag i exemplet ovan lägger en bild 5 millimeter innanför vänster kant kommer bilden att ligga precis i vänsterkanten då annonsen beskärs hos tryckeriet?

 

Om jag har en bakgrund, t.ex. en landskapsbild som sträcker sig över hela ytan, dvs. 110 x 110 mm, kommer 5 mm från varje kant att skäras bort?

 

Se bifogad bild.

 

[bild bifogad 2007-04-21 18:43:43 av Så är det nog]

938964_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...
Kan någon förklara det här med utfall? :)

 

Lite sent svar, nästan ett år senare... Jag hoppas verkligen att du har fått svar på din fråga men här kommer ett svar i alla fall, ifall någon läser den här frågan... :)

 

Du har definerat det hela väldigt bra. Bilden är väldigt pedagogisk och det som du i bilden frågar vad det heter, så är det just det som kallas utfall eller bleed.

 

Anledningen till att ha ett utfall är att man inte vill riskera minsta tiondels millimetern av vit yta mellan det tryckta och kanten på trycksaken. På ett vanligt annonsblad eller en flyer så kanske det inte märks så mycket men på en tidnings framsida tex vill man ju ha en bild/färg som inte tar slut för tidigt mot ryggen.

 

 

Säg att jag ska göra en annons som är 100 mm x 100 mm med 5 mm utfall.

Om jag gör annonsen i t.ex. PS, ska jag göra ytan 110 mm 110 mm stor?

Ja det skall du. Detta är tydligare i tex InDesign och Illustrator där det finns möjlighet att definera eget bleed, dvs hur mycket av publikationen som i programmet ligger utanför det som makerkas som sida.

 

 

Om jag i exemplet ovan lägger en bild 5 millimeter innanför vänster kant kommer bilden att ligga precis i vänsterkanten då annonsen beskärs hos tryckeriet?

 

Ja, men du riskerar att få bakgrundsfärgen (eller vitt papper om det inte ligger något i själva bleed-området) precis mellan din bild och kanten.

 

 

Om jag har en bakgrund, t.ex. en landskapsbild som sträcker sig över hela ytan, dvs. 110 x 110 mm, kommer 5 mm från varje kant att skäras bort?

 

Ja.

 

 

.dune.

----------------------------------------------

- "I find this a nice feature but it is not according to the documentation.

Or is it a BUG?"

- "Let´s call it an accidental feature. :-)"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...