Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Beräkna den bästa aktieportföljen i excel

ak84

Recommended Posts

Jag ska med hjälp av excel beräkna den bästa aktieportföljen, har tre olika aktier och deras medelavkastning för ett år. Hur gör jag i excel för att beräkna hur stor andel av varje aktie som jag skall ha i min porfölj för att få så hög avkastning som möjligt?

????

För att maximera vinsten skall du naturligtvis sätt alla pengar på den aktie som har högst avkastning (vilket du inte vet i förhand)...

Vad är frågan egentligen? Meningen med en portfölj är ju att sprida risker. Det du eventuellt skulle kunna räkna på är den optimala fördelningen av aktier för att nå högsta möjliga förväntade avkastning vid en given "risknivå". Eller tvärs om, minimera risken.

Men det bygger naturligtvis på gissningslekar utifrån historiskt beteende. Minimi-kravet är att du känner till medelavkastning och något slags spridningsmått (varians/voile... vafan det nuheter, mäter svajigheten i en aktie). Då går det att hitta kombinationer som maximerar förväntad avkastning samtidigt som variansen minimeras. En "trimad" variant är att ta hänsyn till hur dina aktier beter sig i förhållande till exempelvis index (betavärde eller vad det kallas). Dvs om de är mer eller mindre konjunkturkänsliga. Då kan du minimera risken ytterligare.

Oavsett vilken strategi du väljer så kan du inte förvänta dig att kunna "peta in" lite siffror i excel och få ett lättolkat resultat. Du kommer fortfarande att bli tvungen att göra en bedömning utifrån de förutsättningar du jobbar med. Dessutom måste du välja relevanta historiska data. Börsen har ju gått mer eller mindre spikrakt upp de senaste åren. Använder du historiska data från den perioden så säger det inte så mycket om hur en aktie kommer att bete sig vid den framtida börsnedgången. Använder du äldre data så kan det vara helt irrelevant på grund av att företaget i princip är ett annat idag.

Ähh, så mycket svamel för ingenting.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...