Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med bildskärmar.


classified

Rekommendera Poster

Jag har ett problem som jag skulle behöva hjälp med. Ibland så stängs bildskärmen av. Det hjälper inte med att stänga av datorn eller liknande, men däremot så fungerar det när man byter skärm. Svårt att förklara, men säg att jag har en skärm som stängs av, då byter jag skärm till en annan. Om den också stängs av så går det bra att byta igen, till den som tidigare hade stängts av. Jag har kollat drivrutinerna och det är inget fel, det finns inte heller någon nyare att uppdatera till. Grafikkortet är ett NVIDIA GeForce 2. Så det är ganska gammalt. Hoppas nån förstår vad jag menar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter ju som ett glapp i skärmkabeln. Prova med att byta kabel och innan du sätter dit den så sprayar du kontaktytorna med lite elektronikspray och sätter i och drar ur kontakten/kontakterna några gånger.

 

Om kabeln är fast monterad i skärmen så sprayar du så klart bara kontakten som du ansluter till datorn.

 

-nisse

It is impossible to travel faster than the speed of light, and certainly not desirable, as one´s hat keeps blowing off.

 

[inlägget ändrat 2007-04-20 10:41:22 av NWM]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara en kallödning etc. i kretskortet i skärmen, alternativt ett effektmotstånd som orsakar felet. (I synnerhet om det är en CRT).

Högspänningsdelar brukar dö med tiden, och ge exakt samma felsymptom som problemhavaren beskriver. Lindningarna i högspänningstrafon etc, som ändrar sig när skärmen blir varm..

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iofs sant virtuosen2 men jag tog fasta på:

 

säg att jag har en skärm som stängs av, då byter jag skärm till en annan. Om den också stängs av så går det bra att byta igen, till den som tidigare hade stängts av.

 

Samma fel på två skärmar möjligt men inte så sannolikt tycker jag.

 

-nisse

It is impossible to travel faster than the speed of light, and certainly not desirable, as one´s hat keeps blowing off.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja precis som NWM säger det låter inte troligt, speciellt eftersom jag även har testat en tredje skärm, med samma resultat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill bara tillägga att jag har ett liknande problem. Men min skärm står och blinkar.

Trodde först det var glapp i kabeln. Men när skärmsläckaren är på så är det som vanligt, och när jag rör på musen och kommer till inloggningssidan, då först blinkar det. Detta händer bara ibland, och sen helt plötsligt så fungerar det. Kan tillägga att datorn fungerar som vanligt fast den blinkar.

Det enda större jag kan komma på är att jag installerat f-secure, men det kan väl ändå inte ha med det att göra.

Har prövat uppdatera drivrutiner utan resultat.

Om ni hittar någon lösning får ni gärna dela den med mig, för det är väldigt irriterande.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma fel på två skärmar möjligt men inte så sannolikt tycker jag.

 

Beror på.. Om skärmarna är gamla AND/OR av samma tillverkare AND/OR samma teknologi, så blir ju felen ofta likartade. -Ungefär som att bilar av samma tillverkare ofta har "samma" fel, eller att många "gamla gubbar" har löständer eller rollator (samma "fel")..

 

Men: Grafikkortet är ganska gammalt: Elektronik tillverkas numera för att hålla i cirka fem (5) år. Geforce2-kort är väl cirka 7 år... datorn i övrigt kanske är gammal oxå?

 

Tillägg: Drivrutiner etc. kan spöka till det! -Äldre hårdvara slarvar mjukvarutillverkarna att anpassa program till.

 

Snabb lösning på problemet: (kanske) Installera om windows. Glöm inte att uppdatera från windows/microsoft update. Kolla om det funkar. Annars får du väl hosta upp tre-fyra tusen för en ny burk.. (Väldigt prisvärt egentligen..)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...