Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Datorn startade 2 timmar efter kontakten satts i????

Wolfie242

Recommended Posts

Hade varit bortrest ett tag och därför dragit ur kontakten i min stationära Dell Dimension 300. När jag kommer hem igen så vägrar datorn att starta. Den är helt död. Antar att nätaggregatet kanske fått sig en törn av någon spänningsspik då jag satte i kontakten igen.

Lånar hem ett nätagg men tyvärr så är det fel antal socklar på en av kontakterna till moderkortet så jag kan inte använda det. Får även tips om att byta batteri på moderkortet eftersom ett urladdat batteri tydligen kan göra att datorn inte startar???

Datorn är dock heldöd även efter batteribyte. Jag låter dock datorn vara inkopplad till vägguttaget. Blir sen mäkta förvånad när datorn 2 timmar senare startar upp utan att jag är i närheten av den. Vad kan detta bero på? Är det någonting som laddat ur medans datorn var bortkopplad från nätspänningen och som sen behöver ett par timmar för att ladda upp? Mycket skumt tycker jag iaf.

Gissningsvis så är det nätaggregatet som håller på att gå sönder (i din dator sitter det förmodligen inte ett "standard" aggregat så det kan bli lite knepigt att byta då Dell på vissa modeller har lite egna lösningar). I andra hand gissar jag på moderkortet. Hur som så skall det som du beskriver inte inträffa. Fungerar det att stänga av och starta datorn nu?

-nisse

It is impossible to travel faster than the speed of light, and certainly not desirable, as one´s hat keeps blowing off.

Japp, nu startar den direkt efter att den varit avslagen. Har iofs bara startat den 4-5 ggr sen problemet och jag har inte haft den urdragen ur jacket igen....

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...