Just nu i M3-nätverket
Jump to content

DVD-brännaren som försvann och vägrar komma tillbaka

Stefan Eklinder

Recommended Posts

Stefan Eklinder

Igår satt jag och skulle bränna en CDR-skiva till en kollega. Skivan skulle innehålla 18 låtar totalt 60 - 70 megabyte stor. CDR-skivan är en helt ny Verbatim, som jag inte ser något fel på.

Det var då min en månad gamla LG DVDRAM GSA-H42N beslöt sig för att ge upp.

[log]

Rätt som det fick nämligen meddelandet:

"The layout contains more data than the media can store. Do you want to contain? Ja/Nej"

Valde jag att fortsätta fick jag på nytt en dialogruta om skrivfel.

Började om igen. Då fick jag upp en ruta i stil med att filformatet var felaktigt. Okej, en låt var wma och dom andra mp3. Rippade om låten till mp3. Inte heller det hjälpte. Samma meddelande:

"The layout contains more data than the media can store. Do you want to contain? Ja/Nej"

Provade med en text fil på samma skiva. Samma meddelande:

Jag höll på att bli tokig.

Provade till slut med en Memorex CDRW. Se det gick av någon anledning.

Matade in mina DVDRW-skivor (Fujifilm) som tidigare gått bra. Lägga till och ta bort. Nu gick det inte längre. När jag valde multisession, som gått bra tidigare fick jag upp nytt meddelande:

Only Juliet or Mode 1 ISO´s can be imported!

Lustiga var att jag kunde inte heller komma in på DVDRW-skivan i Utforskaren. DVD-brännaren byte från DVDRAM-enhet till CDROM-enhet så fort DVDRW-skivan stoppades i. Skivan snurrade upp i varv för att sedan stanna. Klickade jag på enheten fick jag upp att filen kunde vara skadad eller korrupt. Vad jag vet är filerna inte skadade eller korrupta. Har fungerat framtill igår.

Provade med att uppdatera med en ny firmwareversion i hopp om att det skulle fungera. Nix, samma meddelanden. Multisession och att komma in på skivorna gick inte.

För ett kort ögonblick kunde jag bränna några låtar efter att faktiskt lyckats radera innehållet, men mutisession och att komma in på skivan gick inte.

Meddelanden ovan repeterades.

Memorexskivorna gick bra, men Fujifilmskivorna totalvägrade DVD-brännaren att kännas vid. Förstår inte varför, för att som jag tidigare berättat har det fungerat.

Sökte lite på nätet och fann att fler råkat ut för samma fel. Beslöt mig för att köpa en ny DVD-brännare på vägen hem idag. Kanske var det så att LG:n sagt upp sig helt.

Köpte LG:n hos Dustin. Tänkte att jag kan ju skicka tillbaka den och be att få pengarna tillbaka. Har alltid fungerat tidigare. Nog och emedan. Kom hem med en ny DVD-brännare. Samma problem där.

Så för att inte bli tjatig har jag provat att avinstallera DVD-brännaren från Enhetshanteraren, startat om datorn.

Kopplat ur DVD-brännaren och startat utan. Stängt ned och kopplat in igen. DVD-brännaren hittas i BIOS och i Enhetshanteraren utan konstigheter, men sedan går det inte längre.

Sådär har jag hållit på hela eftermiddagen idag.

Byte plats och kopplade in DVD-brännaren på en annan IDE-kabel. Ja, så för ett ögonblick kunde jag komma in på DVD-skivans innehåll. Blev glad och kopplade tillbaka den igen på sin rätta plats. Samma problem möte mig igen.

Kopplade om IDE-kablarna helt. Nix, gick inte det heller. DVD:n totalvägrar.

Bytade med en annan IDE-kabel jag har liggandes. Nix, inte det heller.

Körde repetition av allt ovan om och om igen. Inget resultat.

Så att nu sitter jag med två DVD-brännare som jag inte kan använda. En för 5 - 600 kr och en för 300 kr. Skoj sådant. Förstår inte vad som hänt?!

Dom bara dog under en kväll, eller gav upp helt.

Nu dog en av mina hårddiskar också. Pallade inte trycket. :-)

[/log]

Jag har idétorka nu. Förslag önskas! Kan inte ta backup eller någonting.

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

- Steven Wright

LOG-taggar inlagda av moderator.

[inlägget ändrat 2007-04-18 17:55:57 av Maratonmannen]

Hmmm... Summa-summarum: Du försöker (med icke namngivet program) bränna 18 filer (av hittills okänt filformat) på totalt 60-70Mb men det fungerar inte med din brännare. Stämmer det?

Kom igen nu Stefan, lite mer info (se parenteser ovan) borde du kunna ge. :)

Kan du bränna några andra filer/projekt öht?

Kan du bränna någon/några/alla dessa filer med ett annat program?

Kan du bränna någon/några/alla dessa filer i en annan dator, om du har möjlighet ett på något sätt transportera dem dit?

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

Stefan Eklinder

Cluster skrev:

Hmmm... Summa-summarum: Du försöker (med icke namngivet program) bränna 18 filer (av hittills okänt filformat) på totalt 60-70Mb men det fungerar inte med din brännare. Stämmer det?

Oj, missade att skriva att det är med freewareprogrammet CDBurnerXP Pro 3, som jag bränner DVD och CD med.

Det skumma är att allt har fungerat framtill i måndagskväll. Då slutade det plötsligt att fungera.

Cluster skrev:

Kan du bränna några andra filer/projekt öht?

En enstaka textfil fungerade att bränna. När jag satte i DVD-skivan som jag nyligen bränt kunde jag öppna DVD-skivan och se textfilen.

Även någon enstaka musikfil fungerade. Fyllde jag sedan på med fler mappar innehållande musikfiler, så kunde jag bara se den enstaka musikfilen. Mapparna innehållande musikfiler gick inte att komma åt.

Försökte jag med multisessionsbränning fick jag felmeddelandet:

Only Juliet or Mode 1 ISO´s can be imported!

Cluster skrev:

Kan du bränna någon/några/alla dessa filer med ett annat program?

Det har jag inte provat.

Cluster skrev:

Kan du bränna någon/några/alla dessa filer i en annan dator, om du har möjlighet ett på något sätt transportera dem dit?

Har ingen annan dator till mitt förfogande, men det är inte helt omöjligt.

---

- Steven Wright

[inlägget ändrat 2007-04-18 04:29:49 av Stefan Eklinder]

Stefan Eklinder

Tydligen får jag göra så här när jag har med DVDRW att göra:

Adda allt jag vill ha på skivan och bränna ned det. Vill jag sedan lägga till något, så får jag radera hela skivan och lägga in allt på nytt. Plus det jag vill ha med extra. Annars fungerar det inte och då blir det protest som ovan.

Är det däremot CDRW, så går det hur bra som helst att lägga till utan att radera först.

Ta bort något från DVDRW/CDRW går hur bra som helst.

DVDRW-skivorna är DVD + RW. Vet inte om det är något speciellt med dom?

Installerade om i förra veckan i tron på att det kanske var en fil som blivit skadad, men det verkar inte så. Skillnaden är att nu kommer i alla fall en mapp upp med innehållet på skivorna. Det gjorde det inte tidigare före ominstallationen.

---

- Steven Wright

[inlägget ändrat 2007-04-22 19:17:30 av Stefan Eklinder]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...