Just nu i M3-nätverket
Jump to content

OnClick påverkar inte länken

Ghost

Recommended Posts

Ok, nu ska vi se om jag kan formulera detta rätt;

Jag har en tabel med 5 celler per rad.

Namn, telefon,adress, postnr, ort.

Jag vill att hela raden ska vara klickbar så jag har koden;

<TR onClick="javascript:openinfo(<% Response.Write(Arr(i,0)) %>)">

Varför jag kör med Arr och så, behöver vi inte ta här, men mitt problem är att jag skulle vilja att texten (som är satt med normala textlänkar) - namn, telefon osv, skulle bli automatiskt satta i "besökt" ÄVEN om jag klickade på området/cellytan omkring länken (med hjälp av onClick).

För att illustrera det hela, kolla in http://www.bytbil.com de har så att om jag klickar i rutan för Märke/Modell . men inte på själva texten, så blir ändå texten/länken grå.

Kort sagt, hur gör man?

[inlägget ändrat 2007-04-17 16:39:29 av Ghost]

Micke_skane

Menar du att man ska klicka i cellen där länkarna(<a href="">text</a>) finns så blir just den länken byter färg?

Förstår inte var på bytbil.com den funktionen finns.

Om man säger att vi i detta fall har fem celler. I varje cell finns det en text som är klickbar. Det ser alltså ut ung så här;

<tr><td><a href=''>kalle</a></td><td><a href=''>08-112233</a></td><td><a href=''>testgatan 11</a></td><td><a href=''>11223</a></td><td><a href=''>Stockholm</a></td></tr>

Raden har också koden;

<tr> onClick="javascript:openinfo(EttID)">

Alltså;

Om man klickar på textlänken så färgas den som besökt.

Men;

Kan man få den att även färga textlänken "besökt", fast man klickar på själva bakgrunden?

<tr> onClick="javascript:openinfo(EttID)">

Koden ovan gör ju att det visserligen fungerar...rätt sida öppnas osv. men om man klickar på bakgrunden just nu blir inte textlänkarna påverkade, vilket de blir i siten jag nämnde ovan.

...Man måste söka en bil först på ex. begagnad för att se det..

Sen kan jag sluta med de enkla exemplen - kolla in http://www.rentandsale.se så ser du vad jag menar IRL

Mv.

Urban

[inlägget ändrat 2007-04-17 19:53:40 av Ghost]

Micke_skane

Tack för infon :)

Som jag fattade det så vill du att alla 5 länkarna i dem olika cellerna ska markeras med en viss färg efter du har klickat på funktionen för hela raden: <tr onClick="javascript:openinfo(EttID)">.

Eller var det att varje cells länk ska färges om man klickar på varje enskild cell?

Är nog för trött ikväll för att vara "greppa" din tanke och jag är helt "lost" på dem olika länkarna du visar :))

Kollar imorgon igen.

He, lugnt. Jag är nog "överpedagogisk" men ja, det är som du säger:

Som jag fattade det så vill du att alla 5 länkarna i dem olika cellerna ska markeras med en viss färg efter du har klickat på funktionen för hela raden: <tr onClick="javascript:openinfo(EttID)">.

Exakt så.

Micke_skane

Nu har jag sett vad du menar men jag har inte orkat kolla hur allt är uppbyggt men jag skulle tänka mig att dem ändra className för länken när dem anropat den unika länken.

Dem ändrar iaf sid-url när dem anropar funktionen där dem skickar in en viss parameter för att bestämma vilken produkt man klickat på.

Kanske någon annan orkar ta fram ett komplett förslag.

Ok, nu är man väll mer än lovligt trög - men det tackar jag min 1 åring för, som håller en uppe på nätterna . men hur menar du med att de ändra className? Exempel?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...