Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

FSecure vs t.ex. ZoneAlarm


niels henrichsen

Rekommendera Poster

niels henrichsen

Min privata notebook:

Jag är ansluten till Telia internet och har följaktligen Fsecure-tjänsten s.a.s. inbakad i priset. Tester visar att Fsecure är ett av de bättre skyddsprogrammen, vilket jag inte har någon anledning att betvivla.

 

Men, jag tycker att en allmän 'tröghet' finns hos datorn; oändligt lång starttid från scratch såväl som från viloläge; och allmän 'tröghet' under drift.

 

Jag laddar hem 2-veckors testversionen av Zonealarm Antivirus; avinstallerar FS och lägger in ZA.

 

Och jag har en 'ny' dator; återstarter går 3x så snabbt och den allmänna trögheten har försvunnit!

 

Jag tror inte att ZA är den klarast lysande stjärnan, utan att det snarare kan bero på 'överdrivet nit' hos FS. För mycket check, re-check and check again.

 

Har jag fel?

Är jag ensam med FS -trögheten?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla de stora "Internet Security"-paketen tar en hel del kraft av datorn. De innehåller så mycket mer än ett enkelt antivirusprogram.

 

Här är F-secures lista på huvudfunktioner:

# Utökat skydd mot virus, maskar, trojaner och rootkit

# F-Secure DeepGuard - Extra skydd mot nya hot

# Nytt och förbättrat realtidsskydd mot spionprogram

# Uppgraderad brandvägg som skyddar mot hackare

# Förbättrat spam- och phishing-filter

# Uppgraderad föräldrakontroll

# Innehåller ett tidlås för Internetanvändning avsett för barn

http://www.f-secure.se/products/fsis2007.html

 

Med Zonealarm Antivirus så har du skydd mot virus, maskar och trojaner. Det är klart att det blir skillnad i belastning av datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej då, jag har också märkt av trögheten och jag använder endast F-secures antiviruspaket, inte brandväggen alltså.

 

Det blev ännu sämre när jag gick från ver 2006 till 2007 nyligen. Speciellt öppnandet av stora EXE-filer är seg som kola. När programpaketet gör någon slags uppdatering tar den ca 60% av processorkraften emellanåt. När jag skriver detta så använder F-secure och alla småmoduler ca 110-120 MB arbetsminne (av 1 GB RAM) vilket verkar vara dess normalläge på min dator.

 

Tycker det känns som om de kanske byggt in för många funktioner eller att de inte optimerat modulerna?

 

För det mesta funkar allt bra, men hade jag kört tyngre applikationer än Office-paketet hade jag nog blivit lite irriterad.

 

Ha...! Precis NU kraschade F-secures GUI-komponent för mig! Den gillar inte att jag snackar skit om den... ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

niels henrichsen

 

Jag förstår Cecilia.

 

Men är då inte FS lite 'både livrem och hängslen' ? Onödigt tungt och krävande för hemmamaskinen, som väl oftast finns någonstans i mitten prestandamässigt.

 

Jag återinstallerar absolut inte FS; ZA funkar OK, Comodo har nämnts och fler värda att testa finns.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med, men man ska ju vara medveten om att man inte har samma säkerhet.

 

Men det finns väl program som får bättre resultat i tester än ZoneAlarm Antivirus utan att tynga ner dator totalt. http://www.av-comparatives.org/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är i exakt samma situation. Fick hem mitt ZoneAlarm Internet Security idag. 50€ med frakt. Beställde i söndags från Amazon, snabbare än jag fått det från någon online butik här i Finland. :thumbsup:

F-Secure åkte ut av 3 orsaker:

- Datorerna blev otroligt tröga.

- Min svärfars dator med FS fick nyss virus som tog ut F-Secure??? Orsaken var troligen att han aldrig hade kört windows update, men borde inte ett AV överleva i alla fall?

- Hade köpt 3 licenser. En var installerad på morsans dator. Det var iofs en väldigt gammal dator med Win98. Men, pga att datorn blev så slö så inaktiverade jag FS på datorn. Då slapp jag inte ut på nätet längre... Fick inte det åtgärdat på annat sätt än att avinstallera FS. Ok, datorn var säkert jättesäker från inbrott under tiden jag inte kunde koppla upp på nätet, men jag föredrar nog att kunna styra min softa själv.

 

Sen orsaken att jag hittade denna tråd, var att jag sökte på just ZoneAlarm då jag hunnit bli orolig för hur bra skydd den ger efter att ha sett jämförelser av säkerheten på några sidor. Tiden visar väl hur det är, men i alla fall ger jag både prestandan och användargränssnittet dubbelt mera poäng än både F-Secure och Norton. Ska jag välja mellan säkerhet och prestanda så är jag nog villig att tumma lite på säkerheten i jämförelse med den ruttna prestandan i FS.

Faktan kvarstår ju i alla fall att ZoneAlarm kanske inte är bästa alternativet i alla fall. Kan ju finnas andra produkter med bättre säkerhet och bra prestanda.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- Min svärfars dator med FS fick nyss virus som tog ut F-Secure??? Orsaken var troligen att han aldrig hade kört windows update, men borde inte ett AV överleva i alla fall?

Det finns många otrevligheter som har för vana att stänga av antivirusprogram och brandväggar i datorerna, oavsett märke. Framför allt så riktar de ju in sig på vanliga märken som ZoneAlarm brandvägg, antivirus från Norton, McAfee med fler.

 

Edit: Förstår inte varför vissa namn ska vara så svåra att stava rätt till.:thumbsdown:

[inlägget ändrat 2007-04-19 09:00:22 av Cecilia]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...