Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Säker borttagning av maskinvara??


Garnez

Rekommendera Poster

Tjenare!

 

Jag köpte i veckan nytt moderkort, processor och ramminne, var så fruktansvärt sugen på intels Core 2 Duo. :)

 

Jag har installerat Windows XP Pro 64 bitars och allt fungerar fint förutom en grej, alla mina hårddiskar syns under ikonen "säker borttagning av maskinvara" nere vid klockan på skärmen. Jag har lagt in sata drivisarna från skivan som följde med moderkortet men dom envisas att ligga där! när jag går in på Seagate's hemsida (alla diskarna är Seagate) så hänvisar dom till windows update och SP2 för att lösa såna här problem, men problemet är ju att det inte finns något SP2 till XP 64 bitars... :/

 

Jag har inte en blekaste hur jag ska göra med detta, nån som har ett förslag??

 

Spec:

 

Moderkort: Asus P5NT WS

Processor: Intel Core 2 Duo E6600 2,4Ghz

Ram: OCZ DDR2 PC8500 1024mbx2

Hårddiskar: 4 st Seagate, 1 st 750Gb, 1 st 500Gb, 1 st 400Gb och 1 st 300Gb.

Operativsystem: Windows XP Pro x64

 

[bild bifogad 2007-04-15 15:24:25 av Garnez]

937118_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl normalt att SATA-diskar syns under "Säker borttagning..." eftersom de kan bytas under drift.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl normalt att SATA-diskar syns under "Säker borttagning..."

Frågan är hur normalt det är? Är det överhuvudtaget någon fler som har ikonen, eller är mina datorer "onormala"?

 

Jag har inte någon ikon för "Säker borttagning..." i mina två senaste datorer, där jag enbart har SATA-diskar som är kopplade direkt till moderkortens SATA-portar.

Ansluter jag t.ex. en USB kortläsare, så får jag ikonen för "Säker borttagning...", men bara för minneskorten jag stoppar i läsaren.

 

I min äldre dator med ett moderkort utan SATA-portar, har jag installerat ett PCI kontrollerkort för SATA-enheter. Där finns ikonen för "Säker borttagning..."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är hur normalt det är? Är det överhuvudtaget någon fler som har ikonen, eller är mina datorer "onormala"?

Det har förekommit fler frågor i Eforum om SATA-diskar och Säker borttagning ... i alla fall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Maratonmannen skrev:

Frågan är hur normalt det är? Är det överhuvudtaget någon fler som har ikonen, eller är mina datorer "onormala"?

 

Jag har ikonen nere vid klockan "Säker borttagning av maskinvara" för att jag har SATA-disk. Klickar jag på ikonen ser jag min disk där.

 

I övrigt ska väl ikonen gå att ta bort med något registerhack eller liknande, men den stör inte mig.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den länken fungerar ej för XP pro x64, inte för mig iaf. får felmeddelanden bara, har testat flera gånger.

 

Sen angående om det är normalt eller inte att se sata diskar på de viset jag gör nu så nej! inte om dom är inkopplade på vanligt viss till moderkortet, jag har då iaf aldrig varit med om det tidigare.

 

Hårddiskarna skall försvinna därifrån när man har lagt in drivrutiner för Sata, dock så gör dom ju inte de av någon anledning. har prövat att ta bort drivrutinerna som följer med moderkortet och lägga in dom igen, ändå samma resultat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Hittade en tråd i ett annat forum där det står att ikonen dyker upp om det finns stöd för native SATA:

 

http://www.techsweden.org/forum/viewtopic.php?t=124258

 

...native SATA som har stöd för bland annat hot swap.

 

Om native SATA kan ni läsa här:

http://www.viperlair.com/reviews/storage/hdd/seagate/72007/

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den länken fungerar ej för XP pro x64

Jag har laddat ner därifrån. Därefter har jag slipstreamat den till XP x64.

Vad får du för felmeddelande?

Har du IE7 installerat nu, ska du först avinstallera det för att återinstallera efter SP2.

 

Denna länk då:

 

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=893FD6C0-6283-44C3-BB84-B2F0315B2AE6&displaylang=en

 

 

Hårddiskarna skall försvinna därifrån när man har lagt in drivrutiner för Sata, dock så gör dom ju inte de av någon anledning.

Drivrutiner för SATA-kontrollern har jag, men ikonen kommer aldrig till systray. Varken före eller efter drivers.

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-04-15 19:10:21 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Maratonmannen skrev:

Drivrutiner för SATA-kontrollern har jag, men ikonen kommer aldrig till systray. Varken före eller efter drivers.

 

Är det native SATA-stöd du har?

 

Varför ikonen inte dyker upp kan vara för att du inte har native SATA.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har laddat ner därifrån. Därefter har jag slipstreamat den till XP x64.

Vad får du för felmeddelande?

Har du IE7 installerat nu, ska du först avinstallera det för att återinstallera efter SP2.

 

Denna länk då:

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=893FD6C0

-6283-44C3-BB84-B2F0315B2AE6&displaylang=en

 

jag har aldrig använt och kommer aldrig använda IE. :)

 

den länken funka inte heller, jag får felmeddelandet: The Service Pack 2 h:\e33650dd7cacfb3dc57f1b39\amd64\update\update.inf file is not correct.

 

vet inte om det SP2 som finns är ämnat till folk med amd64 för när man packar upp SP2 så packas allt upp i en amd64 mapp. :/

 

verkligen störande det här, men vad kan hända om jag skulle stänga ner nån av hårddiskarna därifrån, t.ex c: ? kommer hd:n bli frånkopplad så man inte kommer in på den eller kommer den fortsätta att fungera? är lite smått orolig nämligen eftersom jag ofta använder mig av usb-minnen och vill inte råka klicka på t.ex c: utav misstag... :P

 

EDIT: testade på en hd nu själv och den försvann från datorn. :P såå vill verkligen ha bort de här problemet.... :'(

[inlägget ändrat 2007-04-15 21:35:51 av Garnez]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...