Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Frågor ang. trådlös router från telia...


Steve

Rekommendera Poster

Hej!

 

Ska flytta till hus. Har haft problemfritt fiber i lägenheten, men måste nu tyvärr gå tillbaka till ADSL, 24 Mbit-versionen...

Har kikat lite på Telia, men har inte lyckats få reda på en del grundläggande frågor... De har modem Zyxel P 660H och trådlös router Zyxel 320W.

Själv har jag en bärbar och en stationär dator.

1. Kan jag koppla upp både den bärbara och den stationära trådlöst samtidigt?

2. Kan jag förvänta mig hyfsad fart även vid trädlöst?

3. kan det bli stora skillnader i fart, om man t.ex. har routern på övervåningen och sitter med bärbara nere, eller i trädgården? Eller det kanske inte ens funkar?

4. Jag får ju med modem och router, vad behöver jag mer för att koppla upp den stationära? Räcker deras USB-adapter Zyxel G202, eller är det bättre att köpa ett trådlöst nätverkskort direkt?

5. Några andra problem eller nackdelar/fördelar med telias paket? Ja, funkar det bra helt enkelt?

 

Tackar alla vänliga själar som kan ge mig lite råd....

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Till en router så går det att ansluta flera datorer.

 

2. I andra tidigare inlägg så har någon skrivit att det går med max hälften av internet-hastigheten över den trådlösa förbindelsen, dvs får du ut 17-18 Mbit/s (en vanlig hastighet) från din ADSL så kan du inte förvänta dig att kunna få ut mer än ca 9 Mbit/s när du surfar/laddar ner över den trådlösa förbindelsen.

 

3. Olika routrar är olika bra på längre avstånd och genom väggar. Även det trådlösa nätverkskortet spelar roll för det förstås.

 

4. Du behöver ett nätverkskort för nätverkskabel i en datorerna, för konfigureringen av routern ska göras med en kabelansluten dator. Trådlösa nätverkskort i form av en USB-adapter fungerar väl ungefär lika bra som sådana trådlösa nätverkskort man stoppar in i datorn (PCI-kort).

 

5. Jag har modemet och det fungerar bra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...