Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

program för att redigera .BUP .VOS .IFO filer?


dojch

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag hade tänkt att köpa en digitalvideokamera så man lätt kan få in allt i datorn.

 

Men eftersom jag hade en gammal videokamera så tänkte jag att om man bränner ut filmen på dvd-skivor och sedan sätter in dem i datorn, så kanske det går att redigera filmen där i från.

 

När jag öppnade skivan så fann jag .BUP .VOS .IFO filer. Jag undrar om det finns nått spec program som kan öppna dessa filer och så att man kan redigera filmen sen?

 

Tack på förhand

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske finns bättre metoder men i Nero 7 kan dessa filer codas om till DV-AVI filer och dessa kan sedan redigeras i vanliga redigeringsprogram.

 

Men du kommer troligen att få en kvalitetsförlust, hur mycket beror på hur mycket brus och hur hög kontrast du har i originalfilmerna.

 

Nero 7 kan hämtas hem gratis för test om du inte har programmet, det fungerar gratis 30 dagar.

 

Det går att coda både till DV-AVI typ 1 och typ 2, prov jag gjorde för nästan ett år sedan visade att redigeringsprogrammet Movie Maker hanterar båda medan Premiere 6 hanterar Typ 2, vilken typ andra redigeringssprogram hanterar vet jag inte.

 

Om den digitala videokameran du köper är en DV kamera med aktiverade ingångar då bör du kunna föra över till datorn från originalbanden i DV-AVI format och då behåller du den bättre originalkvaliteten.

 

[inlägget ändrat 2007-04-15 14:33:18 av Åke.L]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan sammanfoga alla .VOB i VideoReDo till en MPEG-2:

http://www.videoredo.com/

VOB är ett MPEG-2 format, så kvalitén blir exakt samma. Sen kan du redigera med ett program som klarar MPEG-2, t ex Pinnacle Studio:

 

Annars är det bättre att köra från analog video via videofångstkort till exempelvis MPEG-2 direkt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flora !

Vilka versioner av Studio klarar MPEG-2, jag antar att det är Studio 10 du syftar på men klarar Studio 9 det också ???

 

vore intressant att få prova hur det fungerar, 10 an finns tydligen inte som provversion ännu utan man måste i så fall prova med 9 an !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ÅL,

Jag använder Studio 9.3 att redigera MPEG-2, 12000 kb/s, som jag får ut från TV-kortet. Inga problem, men konvertering till DVD-format (8000 kb/s) tar ca 2 gånger filmens speltid + bränntiden förstås. Anledningen till att jag tar ut 12000 från TV-kortet är att mycket bränner jag inte ut och vill ha max kvalité.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Flora !

 

Mycket intressant information, tolkar jag den rätt så ska det gå bra att hämta in och redigera film från DVD kameror i Studio 9 också, likaså från analogt material som importeras till datorn i MPEG 2.

 

/ ÅL

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr la mitt grafikkort av i går kväll, så jag kör på en reservdator just nu. Så jag kan inte svara på om Studio 9 kan redigera .VOB, har faktiskt aldrig testat (tror jag). Kör med VideoReDo mot .VOB som går alldeles utmärkt. Mycket, mycket snabbare än Studio 9 om man vill behålla exakt samma kodning, men saknar möjlighet till overlay mm. Så min rekommendation är VideoReDo mot DVD-kamera efter kopiering till HD. Utfilen blir MPEG-2. Den kan du vid behov redigera vidare med DVD-menyer osv i Studio.

 

Däremot använder jag Studio 9 till just att redigera MPEG-2 från analog video. Konverteringen görs hårdvarumässigt till MPEG-2 i mitt Hauppauge WinTV-PVR-150MCE (funkar bra i XP Pro) mha WinTV2000 som hör till.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din information är så intressant att jag provade att exportera en Video TS fil till mpeg-2 med Nero 7 och det ser ut att fungera det också.

 

Med Nero gick exporten så snabbt att filen sannolikt behåller samma codning (enbart kopiering). Jag valde att exportera i DVD format och den filen exporterades i 8000 Kbit/s, MPEG 2 formatet fanns också att välja men det såg osäkrare ut.

Utgångsfilen vid export i DVD blev en MPEG 2 fil.

 

DVD formatet består ju av MPEG 2 filer men legal DVD eller DVD standard är MPEG 2 filer med vissa begränsningar.

 

Jag ska prova filen i Studio 9 vid tillfälle !

/ ÅL

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej!

 

Så sammanfattningsvis, det jag ska göra är att ta in VOB filerna i Nero 7 eller i videoredo och göra om dem till MPEG-2 fil.

 

Sedan öppna den i Studio 9 där jag kan redigera filmen? Eller i något annat program som stödjer MPEG-2 ?

 

 

Har jag fattat rätt? =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så sammanfattningsvis, det jag ska göra är att ta in VOB filerna i Nero 7 eller i videoredo och göra om dem till MPEG-2 fil.

 

Jag brukar använda DVDDecrypter i "IFO-mode", då får man EN VOB-fil som resultat (som då innehåller t ex en hel film,ett kapitel eller vad man nu ställt in). Denna kan redigeras direkt (eventuellt efter att ha ändrat namn så redigeringsprogram förstår att det är en MPEG2-fil).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så sammanfattningsvis, det jag ska göra är att ta in VOB filerna i Nero 7 eller i videoredo och göra om dem till MPEG-2 fil

Ja

 

Sedan öppna den i Studio 9 där jag kan redigera filmen? Eller i något annat program som stödjer MPEG-2

Ja, om du vill lägga till DVD-meny, musik, bildövergångar mm och sen ev bränna till DVD.

Men om du bara vill klippa bort vissa scener/delar och bara lagra i datorn, räcker VideoReDo utmärkt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej, tack så mycket.

 

Jag ska lägga in lite musik och sånt, jag bara undrar, finns det i Studio 9 så att man kan göra slow motion. Typ ett måste i den fimen jag ska göra :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte hittat nån slow motion i Pinnacle Studio 9, däremot klarar Adobe Premiere Pro detta bra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu fått igång datorn med ett annat grafikkort. VOB stöds inte och omdöpt VOB till MPG kraschar Pinnacle Studio 9. Så det var nog därför jag började att filtrera genom VideoReDo. Nero går säkert lika bra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För något år sedan försökte jag bränna en fil med Nero 6 som exporterats i MPEG 2 format från Studio 9 men Nero låste sig, provade fler gånger men det gick inte. Vet inte vad det berodde på, Nero borde ha klarat att coda om den om den inte var legal för DVD men det verkade som det var något fel på dessa MPEG 2 filer från Studio.

 

Hur som helst så använde jag Studios provversion, den kan man bara använda 30 dagar, försökte göra den omvända testen nu med exporterad DVD fil från Nero 7 (exporterades som MPEG 2) men när jag använt Studio tidigare gick det inte att få Studios encoder att fungera en gång till.

 

[inlägget ändrat 2007-04-17 16:37:05 av Åke.L]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vegas har en rätt avancerad variant av slow motion - velocity envelope.

 

Där "ritar" man en kurva som visar filmens relativa fart vid olika tillfällen. Saker som blir möjliga då är att t ex successivt sakta ner en film till stillastående, köra den omväxlande 200% fart, 100%, 50% eller vad man nu vill.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha. Jag använder Vegas och där går det bra att döpa om dem, i alla fall de gånger jag provat. Det går annars bra att direkt från Vegas importera från dvdskiva så slipper man alla mellansteg.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snälla, kan inte du eller någon annan lägga in en väligt enkel liten guide om hur man gör detta, omkodar alltså... Jag har provat i Nero 7 men det enda jag får fram är någon slags omkodning från DVD till en ny DVD som nero vill bränna.

 

Jag laddade ner trialen på VideoReDo, men det hackade och hoppade väldigt mellan vissa klipp ibland, det var svårt att förstå sig på hur tidslinjerna funkade.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...