Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

XP-uppdateringar - hur länge då?


pajjen

Rekommendera Poster

Någon som vet hur länge MS kommer att ha support på XP? Alltså hur länge det kommer att gå att tanka hem uppdateringar.

 

Jag har hört allt ifrån att de slutar med supporten i år, till att den ska finnas kvar till 2014.

 

Jag letade runt på Windows sajt efter info om detta, men storknade efter att ha prackats på Vista-propagande på nästan varenda sida.

 

Och SP3, kommer det någon sådan?

 

[inlägget ändrat 2007-04-14 20:33:58 av pajjen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Maratonmannen!

 

Säkerhetssupport till 2014 alltså. Bra, då ska jag ta steget från W98 till XP (nu när jag ändå ska sätta ihop en ny surfdator (och W98:ans säkerhetssupport ju upphörde för 9 månader sedan))!

 

Hur det blir med SP3 känns mindre viktigt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Javisst!

Gör man ett OS som inte passar ihop med varken hård-eller mjukvara så krävs det mycket större insatser för att få det sålt. Efter 194 uppdateringar så börjar faktiskt XP att fungera riktigt ordentligt. Kanske kan jag säga samma sak om Vista efter 691 uppdateringar.

Släpper Microsoft supporten på XP (som fortfarande är nytt för många) så har man nog skitit i det blå skåpet. Idag är datorer snabba så det räcker för dom flesta. Dom har funktioner som i dom flesta fall aldrig används. Vem blir lurad? Dom som köper märkesdatorer (Inget skällsnamn). Där måste man ju bara ha Vista.

Jag vill gärna ha det senaste, men inte till vilket pris som helst,

 

MVH/FairMan

 

"Man skall vara snäll mot sig själv så länge man har sig"

 

Danskt Ordspråk.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv vill jag aldrig ha det senaste, eftersom jag inte är road av att vara en oavlönad beta-testare (och ont om hår har jag redan ...).

 

Alltså: dags för mig att stoppa in XP i burken nu. Det borde ju vara färdigtestat och funktionsdugligt vid det här laget.

 

[inlägget ändrat 2007-04-16 02:24:35 av pajjen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Pajjen!

 

Yepp! FunktionsDugligt är det.. och hyggligt färdigtestat..

 

Välkommen att jojjna klubben "Väga vägra Vista" {:0)

 

(Nåja! Vista behöver nog mogna lite mer innan man kastar sig in i den leken!)

 

 

/Thomas

Ladda ner professionella väl genomtänkta installationsanvisningar som ger hög säkerhet mot virus & angrepp, stabil drift samt optimal prestanda på: http://www.winguider.se Finns för XP Pro i 3 olika versioner. Dock Ej för XP home

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Thomas!

 

Jojo, "Våga vägra Vista"-klubben vore något att vara med i. Dess förkortning skulle kunna bli "vvv", vilket kan se ut som en försvenskning av "www". Två flugor i en smäll alltså. (världs-vida väven, typ ...)

 

Skämt åsido, jag har med intresse läst (bara ögnat igenom än så länge) din optimala installationsanvisning för XP Pro. Vilket jobb du har lagt ner! Berömvärt!

 

Mitt tidigare självklara beslut att köpa XP Home känns inte längre självklart, om man säger så. Finns det fler skäl till att välja Pro istf Home än att kunna använda din installationsmetod?

 

Jag har hittills tagit för givet att det vore bäst (minst belastande för systemet) att stoppa in enklast möjliga variant av XP i en dator som i princip bara ska användas till surfning - på vvv ;-)

 

Tack på förhand, om du har tid och lust att svara på min fråga.

 

pajjen

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Pajjen!

 

Tack förresten!

 

Jo! Totalt sett har det tagit ett antal år.. Ursprungligen härstammar installationerna från de jag skapade till en kund via mitt arbete..

Sedan har jag uppdaterat dessa till att fungera fristående, för just privatpersoners datoranvändning.. Mest beroende på att massa vänner etc. i omgivningen alltid drabbades av virus och andra "admin-inloggnings relaterade problem" ..

 

 

Mitt tidigare självklara beslut att köpa XP Home känns inte längre självklart, om man säger så. Finns det fler skäl till att välja Pro istf Home än att kunna använda din installationsmetod?

 

Nja! det beror på vad man är ute efter...

 

Men personligen tycker jag att det utökade stödet för säkerhetskonfigurering, som gör att du lättare kan få till en inloggning som Användare som faktiskt fungerar till 100% med windowsprogram/spel/osv, så att du är ordentligt skyddad när du surfar och läser e-post är värt den lilla extra kostnad som Pro utgör..

 

Jämför det med all den tid alla i detta forum får lägga ner på rensningar..

 

De som lagt ut den lilla extra pengen och köpt Pro, och har en ORDENTLIG installation där användarna är användare & administrativa uppgifter sköts via högerklick & "kör som..", kan m.a.o. ägna sin tid vid datorn till att faktiskt använda datorn till det som de tänkt använda den till..

och inte till att "rensa" datorn titt som tätt!

 

Enligt min erfarenhet är drygt 90% av alla smittor relaterade till just att någon surfat/läst e-post/laddat ner filer när de varit inloggade med administrativa behörigheter på datorn.

 

Det är iallafall det som jag anser vara det viktigaste skälet till att välja Pro före snik-varianten Home.. andra ev. skillnader är i jämförelsen endast "Lull Lull", om man nu får använda det slitna uttrycket!!

 

Tackande Hälsningar,

 

/Thomas

Ladda ner professionella väl genomtänkta installationsanvisningar som ger hög säkerhet mot virus & angrepp, stabil drift samt optimal prestanda på: http://www.winguider.se Finns för XP Pro i 3 olika versioner. Dock Ej för XP home

[inlägget ändrat 2007-04-20 10:41:22 av /Thomas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen Thomas, och tack för ett nytt intressant svar.

 

Nu har jag kommit så långt i "bearbetningen" av dina och några andras svar att jag bara har en fråga kvar:

 

Är det i XP Home omöjligt att vara inloggad med samma höga säkerhet som finns i Pro, eller är det bara krångligare att vara det?

 

Vid det här laget är det väl ganska tydligt att jag ogärna köper Pro istf Home. Skälet är inte att spara de futtiga hundringar mer som Pro kostar. Nej, skälet är att jag vill installera den XP-variant som är minst belastande för systemet, med så lite "lull lull" som möjligt (vilket ju är Home). Men, om Home saknar något säkerhetsmässigt väsentligt (eller andra viktiga funktioner) för en dator som endast ska användas för surfning (och uppdatering av min egen sajt via ett enkelt FTP-program) så köper jag förstås "lull lulliga" Pro.

 

(När XP är installerat och färdigkonfigurerat, ska jag göra en Ghost-spegling av systempartitionen, för att snabbt och enkelt kunna återställa XP om det skulle skita sig eller "bara" bli för segt.)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag svarar inte på frågan om Home eller Pro utan överlåter den till Thomas utan kommer med några andra råd.

 

Säkerheten beror på var du surfar, förnuft är den viktigaste för att inte få in otrevligheter, sedan måste man se till att allt i datorn, som Windows, Java och webbläsare, är uppdaterade. Dessutom kan det vara bra att använda fler säkerhetsprogram, du hittar mina tips om det t ex här: //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=936999#937500

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det i XP Home omöjligt att vara inloggad med samma höga säkerhet som finns i Pro, eller är det bara krångligare att vara det?

 

Har inte kört Home själv, mer än tittat på det snabbt hos andra.. så jag vet inte om det är omöjligt, men vet däremot att flera praktiska säkerhetsfunktioner (som. t.ex. säkerhetskonfigurerings och analys-funktionen) inte alls finns i Home--

 

Nej, skälet är att jag vill installera den XP-variant som är minst belastande för systemet, med så lite "lull lull" som möjligt (vilket ju är Home).

 

Pro och Home belastar datorn precis lika mycket... Det finns ingen skillnad där..

Det som plockats bort i Home är sådant som använd temporärt (typ: säkerhetskonfigurerings och analys-funktionen) men som besparar massor av tid och därmed gör det mer möjligt att säkra sin windows installation..

 

säkerhetskonfigurerings och analys-funktionen är praktisk då du kan spara den säkerhet du har i din dator och därmed kan föra över den till en annan dator och få det EXAKT likadant på några få minuter.. (Jämfört med en massa timmars arbeta och ändå få ett resultat som inte nödvändigtvis är lika säker/fungerande..)

 

Men summan av kardemumman... Båda belastar datorn lika mycket...

 

 

/Thomas

Ladda ner professionella väl genomtänkta installationsanvisningar som ger hög säkerhet mot virus & angrepp, stabil drift samt optimal prestanda på: http://www.winguider.se Finns för XP Pro i 3 olika versioner. Dock Ej för XP home

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort tack Cecilia och Thomas för svar!

 

Pro och Home belastar datorn precis lika mycket...

Då är saken biff - det blir Pro!

 

Och väljer man den professionella varianten av XP, så ska den väl också installeras professionellt - och till det erbjuder ju du, Thomas, en ypperlig och gratis anvisning (på svenska - hurra!). Den har jag nu mer än lusläst, och kommer att använda.

 

Dock kommer jag att ha alla fem partitionerna på en och samma disk (60 GB). Jag förstår att detta kommer att göra systemet något långsammare än med två diskar, men någon annan nackdel kan jag inte se. Och bygger man en energisnål dator, så gör man ...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är saken biff - det blir Pro!

Klokt val.

En fördel med Pro, som jag uppskattar mycket och finner det användbart, är Remote Desktop eller på svenska Fjärrskrivbord. Denna komponent finns i Pro, men inte i Home.

Vilken mängd RAM har du tänkt dig? Både Pro och Home har begränsning på hur mycket som kan adresseras. Gränsen går vid ca 3GB, som inte är särskilt mycket i dagens läge. vill du ha 4 GB eller mer måste du kliva upp till ett 64-bitars Windows. Och då finns XP Pro x64 att välja på. Kör själv det tillsammans med x64 versioner av Vista.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gränsen går vid ca 3GB, som inte är särskilt mycket i dagens läge.

Det beror ju på vad man gör då, ska man bara surfa och FTPa så behöver man ju inte ens så mycket till XP.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer helt med Cecilia...

 

 

Det finns en viss överdrift om mängden ramminne som verkligen behövs..

 

Det är Gamers och de som redigerar musik & film etc. som drar nytta av 3-4Gb minne.. (Ok! kör du en rejäl databas så kan du dra nytta av ramminnet, men vem har en sådan databas rent privat?)

 

Notera att de flesta kontor (som funnits ett tag) har allt från 512 -1Gb ram i sina datorer som folk faktiskt använder sisådär 8 timmar varje dag..

Och det funkar för Surfning & office och andra verktyg.. utan problem..

 

Att hävda att en privatperson som inte uttryckligen hävdar att den mest spelar skall behöva 3-4GB RAM är som att säja att en privatperson skall ha minst 300hästar i sin bil, för det har ju rallyförarna...

 

Vi måste lära oss att anpassa kraven till behovet!

 

Kanske genom att använda Aktivitetshanterarens flik: Prestanda och

via fysiskt & allokerat minne lära oss att se den verkliga minnesåtgången/Minnesbehovet.. som varierar starkt beroende på vad man gör vid datorn & med vilka program!

 

Vissa tror tom. att datorn faktiskt blir snabbare av mer minne...

När datorn i själva verket endast arbetar bättre med mer minne...

 

/Thomas

Ladda ner professionella väl genomtänkta installationsanvisningar som ger hög säkerhet mot virus & angrepp, stabil drift samt optimal prestanda på: http://www.winguider.se Finns för XP Pro i 3 olika versioner. Dock Ej för XP home

 

[inlägget ändrat 2007-04-26 13:18:44 av /Thomas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Notera att de flesta kontor (som funnits ett tag) har allt från 512 -1Gb ram i sina datorer som folk faktiskt använder sisådär 8 timmar varje dag..

Och det funkar för Surfning & office och andra verktyg... utan problem...

Fungerar inte utan problem.

 

Jag har "bara" 1 GB på jobb-datorn. Det räcker med att starta två applikationer t.ex. Lotus Notes och Palett och sedan försöka öppna Internet Explorer, så hänger sig allt.

 

Hemma har jag självklart 4 GB på huvuddatorn och kan starta hur mycket som helst på en gång.

Vista Ultimate x64 tar utan något igång,drygt 30% av RAM.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 512 MB, det räcker bra till F-secure 2004, 20-tal flikar i Firefox, Thunderbird och OpenOffice Writer. Det swappas en del till hårddisken just när man startar OpenOffice, men sen går det bra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och Microsoft själva anser att 64 MB RAM är minimum, och rekommenderar 128 MB ...

 

Själv ska jag ha 1 GB i min energisnåla lilla surfburk. Den sakliga informationen i tidigare inlägg (tack för den!) säger mig att det räcker gott och väl.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och Microsoft själva anser att 64 MB RAM är minimum, och rekommenderar 128 MB ...

Jo, fast det var innan några Service Pack och dagens antivirusprogram. För 5 år sedan skulle min pappa köpa en dator, då sa jag till honom att inte köpa en med bara 128 MB för det fungerar dåligt så han har köpte en med 256 MB. Det gick rätt länge men har under vintern uppgraderats till 512 MB.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, fast det var innan några Service Pack ...

Jo, jag vet. Men det är de enda XP-systemkrav jag kan hitta på MS' sajt vad gäller RAM.

 

Det finns en sida om hur mycket hårddiskutrymme SP2 kräver, men "that's it".

 

Men kanske är jag dålig på att leta på MS' labyrintiska sajt/sajter (och så ledsnar man lite i sitt sökande när man klickar på XP-länkar och hamnar på sidor som basunerar ut "Vilken version av Vista passar dig?" och "Kan du köra Windows Vista på din nuvarande dator?" ...).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte heller sett några siffror från Microsoft som gäller XP med Service Pack, utan det är bara erfarenhet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar inte utan problem.

 

Jag har "bara" 1 GB på jobb-datorn. Det räcker med att starta två applikationer t.ex. Lotus Notes och Palett och sedan försöka öppna Internet Explorer, så hänger sig allt.

 

Då är det något fel med din installation...

 

Själv har min arbetsdator 512Mb RAM och även vi kör Notes samt surfar via Internet Explorer + har viruskydd + kontorsprogram mm..

 

Har inga som helst problem med att ha notes & IE igång samtidigt..

& då har jag oftast t.o.m. flera IE-fönster öppna samtidigt som notes + oftast 2 terminal server klienter igång... Allt på en gång...

 

Datorn lirar på helt ok.. inga större prestandaproblem alls...

 

Ni måste helt enkelt ha problem med er plattform om ni inte kan få datorn att lira bra med 1024Mb RAM, när vi som kör liknande miljö klarar oss bra på 512mb RAM..

 

Ett Tips! Kolla VAD som slukar minne, och varför..

Ni kan behöva patcha något så att minnesläckage etc. tätas...

Kolla gärna även efter rootkits, speciellt om ni är administratörer på era datorer..

 

:0)

/Thomas

Ladda ner professionella väl genomtänkta installationsanvisningar som ger hög säkerhet mot virus & angrepp, stabil drift samt optimal prestanda på: http://www.winguider.se Finns för XP Pro i 3 olika versioner. Dock Ej för XP home

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer igen med Cecilia!

 

Jag har inte heller sett några siffror från Microsoft som gäller XP med Service Pack, utan det är bara erfarenhet.

 

Som jag uppfattat det så kräver inte SP2 alls mer minne än tidigare versioner, trots att man utökat vissa funktioner (som t.ex. brandväggens)

 

Men det jag hört av Microsofts personal så beror det på att SP2 har mycket bättre minneshantering än tidigare versioner..

 

Och angående

Och Microsoft själva anser att 64 MB RAM är minimum, och rekommenderar 128 MB

 

Så är dessa rekommendationer för operativsystemet i sig...

skall man installera ett program så får man öka på minneskravet till det som programmet anger att man bör ha..

 

och 1Gb räcker gott, så länge man inte spelar mer avancerade spel eller redigerar musik eller film på datorn..

 

 

/Thomas

Ladda ner professionella väl genomtänkta installationsanvisningar som ger hög säkerhet mot virus & angrepp, stabil drift samt optimal prestanda på: http://www.winguider.se Finns för XP Pro i 3 olika versioner. Dock Ej för XP home

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...