Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bränna skivor som fungerar i äldre Musik CD spelar


Åke.L
 Share

Rekommendera Poster

Är det någon här som vet varför inte hembrända skivor fungerar i äldre Musik CD spelare, typ sk bergssprängare ??

 

Jag har försökt med WMA och WAV, har bränt med "Nero 7 Audio CD",

filändelsen blir .cda och när man jämför en köpskiva med en hembränd i datorn så ser det helt identiskt ut och filändelsen är .cda på båda.

Jag har tillstånd till bränningen och materialet kommer inte från någon CD så det har inget med kopieringsskydd att göra.

 

Alla alternativ jag bränt fungerar i nyare musik spelare min inte i bergssprängaren, varför ??

 

Tacksam för hjälp. ÅL.

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-04-14 18:44:27 av Åke.L]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äldre Musik CD spelare kude inte läsa CD-R skivor! Vissa märken kunde dock

läsa CD-RW skivor, om du prövar bränna på en sådan kan det kanske fungera.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret Stipp, men jag vet fortfarande inte anledningen till varför det inte går.

Jag har provat med RW också men det gick inte heller och det är inte bara ett prov jag gjort det är många både med RW och R.

 

Kan det vara själva skivorna, det är väl knappast formaten för WAV är väl ett äldre format.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 14 years later...

Länge sedan frågan ställdes men ändå intresserad om det kommit fram något lösning och förklaring? Jag har märkt att bränner jag på min gamla Mac G4 fungerar skivorna men inte i mina nyare datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Skivorna skrivs i för hög hastighet. En CD-läsare är extremt känslig för att "ettorna och nollorna" inte är distinkta utan glider mellan dem, vilket det lätt blir mer för hög skrivhastighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna
2 timmar sedan, skrev Mr Andersson:

Skivorna skrivs i för hög hastighet. En CD-läsare är extremt känslig för att "ettorna och nollorna" inte är distinkta utan glider mellan dem, vilket det lätt blir mer för hög skrivhastighet.

Bra tanke

Kolla skrivhastighen 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag provade idag på min relativt nya och snabba PC. Laddade ner CDBurnerXP och det gick att bränna i 24x och programmet konverterade musikfilerna från mpg3 till rätt format automatiskt.  Brände på CD-R skivor 80 min lagring/700 Mb. Fungerade perfekt på min cd-spelare i bilen från 1997.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...