Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Boota från USB-drive - möjligt?


pajjen

Rekommendera Poster

Jag håller på att sätta ihop en så energisnål dator som möjligt. En ganska självklar fråga som då dyker upp är:

 

Kan man använda ett minneskort via USB som hårddisk?

 

Att ha ett minneskort som extra-"disk" går ju utmärkt, men nu handlar det om att inte ha några ordinära hårddiskar alls i datorn, utan bara ett minneskort. Man ska alltså t.ex. kunna boota från minneskortet.

 

Jag förmodar att det krävs stöd för detta i moderkortet, men så mycket mer än det vet jag inte. Jag vet inte ens om det finns moderkort som har sådant stöd, eller vad det i så fall kallas (någon obegriplig förkortning, kan jag tänka).

 

Ni som kan - lär mig mer! Tack!

 

PS.

Någon som minns när "hem-datorer" saknade hårddiskar, och bara hade disketter på några hundra Kilobyte? Jag minns det - det var en rolig tid - typ ...

 

[inlägget ändrat 2007-04-13 16:54:56 av pajjen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går att boota från en USB pinne, men att göra det med ett operativsystem vet jag inte om man borde göra. Det finns visserligen något för XP som heter något i stil med USB bootable Windows XP, men det kräver nog att man har XP på en hårddisk först.

 

Menar du att du helt tänker skippa en disk eller är detta ett strömsnålt alternativ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar Tompa!

 

Svar till dig: Ja, jag vill ha ett USB-minne/kort/drive istället för hårddisk, för att det är ett strömsnålt alternativ.

 

Edit: Förövrigt tror jag att de otympliga mekaniska "manickerna" hårddiskar kommer att försvinna på sikt, flaschminnestekniken (eller något ännu bättre) kommer att ta över.

[inlägget ändrat 2007-04-13 18:29:31 av pajjen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns Linuxreleaser som kan köras från USB-pinne.

http://www.google.se/search?hl=sv&q=linux+boot+USB&btnG=Google-s%C3%B6kning&meta=

 

http://linux.exton.net/content.php?content.27

" Ett ytterligare alternativ är att beställa DSL-Exton, Exton-Opera eller Exton-Surf installerat på en USB-sticka om 256 MB eller KNOPPIX-EXTON v5.0 CD, EXTON-MAN 2007 CD, PCLinuxOS-EXTON 2007 DVD eller PCLinuxOS-EXTON 9.3 Xfce på en USB-sticka om 1 GB. Priset blir då 420 kr inkl. allt för de mindre systemen och 520 kr för KNOPPIX-EXTON v5.0, EXTON-MAN 2007 CD, PCLinuxOS-EXTON 2007 DVD eller PCLinuxOS-EXTON 9.3 Xfce. För att du ska kunna köra aktuella system från en USB-sticka fordras bara att det går att ställa om din dators BIOS så att datorn i första hand bootar från USB-HDD (eller USB-ZIP)."

 

Jag har inte testat själv USB utan brukar ladda hem Arne Extons utmärkta releaser och bränna på CD.

Har mest använt Knoppix Exton v5.0 för service på datorer.

Datorer med nått problem på hårddisken som enklast löses från ett operativsystem på CDn.

 

En av mina grannar (14år) använde Knoppix Exton v5 på CD för att surfa och chatta på internet i en vecka tills vi fick XP att fungera igen.

 

http://ftp.port80.se/exton/KNOPPIX-EXTON-v5-CD-683MB-060723.iso

det finns mycket info på Extons site

http://linux.exton.net/news.php

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack jannejanne för svar!

 

Klart intressant det du skriver om - det är uppenbarligen användbart i många fler situationer än när man vill bygga en strömsnål dator.

 

Det känns dock som ett sidospår (som kan bli hur brett som helst) som jag inte har tid att sätta mig in i just nu. Nu lutar det mera åt att fixa en "grön" dator som man ska kunna installera något så kolossalt som XP i.

 

Troligen blir det en 2,5 tums hårddisk (ca 2 watt max-förbrukning). Får väl vänta några år med en flash-disk tills tillverkarna har kommit ifatt mina tankebanor ;-) (att de otympliga mekaniska "manickerna" hårddiskar kommer att försvinna, och ersättas av flashminnesteknik eller något ännu mer effektivt).

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...