Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är det grafiken som kraschar?


Jodie

Rekommendera Poster

Tack för tipsen!

 

Väninnan överväger lite att satsa på en hel, ny systemenhet (och sälja den gamla till mig isåfall) men jag är rädd att hon ska råka på samma skit igen med t.ex. dåliga kondingar.

 

Är det riskabelt köpa de billigaste burkarna? Är det egentligen någon skillnad på kvalite mellan olika fabrikat?

 

Väninnan har enkla datorvanor och behöver väl egentligen bara enklast tänkbara för sina behov. Vi har t.ex. tittat på en burk på http://www.siba.se/index.aspx?identifier=SE95816

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 70
  • Skapad
  • Senaste svar

För min egen del var detta med dåliga kondingar en nyhet. Jag skulle själv också gärna ha de svar du vill ha. Hoppas någon annan kan fylla på...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För min egen del var detta med dåliga kondingar en nyhet. Jag skulle själv också gärna ha de svar du vill ha. Hoppas någon annan kan fylla på...

 

 

Dä är vi tre som hoppas på svar...

 

Är det riskablare ur kvalitets/hållbarhetssynpunt att köpa de billigaste datorerna?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väninnan har enkla datorvanor och behöver väl egentligen bara enklast tänkbara för sina behov. Vi har t.ex. tittat på en burk på http://www.siba.se/index.aspx?identifier=SE95816

 

Den där datorn kommer gå i snigelfart. Det är alldeles för lite minne i den för windows vista.

 

 

Om du måste köpa något på siba köp då hellre den här:

http://www.siba.se/index.aspx?identifier=SE94912

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jämför med att den av Microsoft angivna minnesmängden för XP är 128 MB. Det fungerar inte i praktiken efter man har installerat antivirusprogram.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jämför med att den av Microsoft angivna minnesmängden för XP är 128 MB. Det fungerar inte i praktiken efter man har installerat antivirusprogram.

 

Vänninans nu trasiga var redan som ny utrustad med XP home och 256 MB minne.

Egentligen tror jag att det vore praktiskt med en ny burk igen med XP i för henne, så att allt vore sig likt. Jag har kollat lite på webben men det verkar knappt finnas några att få tag i (?).

 

Om hon nu skulle köpa den billiga Siba-datorn, kan man då få dubblera minnet själv med bibehållen garanti?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodie skrev:

Är det riskabelt köpa de billigaste burkarna? Är det egentligen någon skillnad på kvalite mellan olika fabrikat?

Jag skulle nog inte vilja påstå att de håller sämre kvalité utan vad man vanligen skalar bort är funktioner. Datorer kan vara billiga helt enkelt p g a att de inte innehåller några särskilt anmärkningsvärda komponenter. Vanligt är att de har t ex inbyggt ljudkort i stället för separat, kanske också inbyggda grafikkretsar etc. Men om jag får gissa behöver din väninna knappast heller ett Soundblaster X-Fi med 128 kanaler och EAX 5.0, kraftigt grafikkort för DirectX 10-spelen, nätagg för runt 1500kr för att alls kunna driva hela härligheten o s v, så varför skulle hon då betala för alla dessa saker? ;-)

 

Ett moderkort för 1500kr håller enligt som jag har erfarit inte bättre än ett för bara en femhundring. Men då är det samma sak där: det dyrare innehåller långt fler funktioner att betala för såsom olika former av RAID, fler SATA-portar, stöd för fler grafikkort (SLI/Crossfire), fler av "allting", avancerade överklockningsfunktioner o dyl.

 

Egentligen tror jag att det vore praktiskt med en ny burk igen med XP i för henne, så att allt vore sig likt.

Kan hon hitta i XP går det fort att lära sig hitta i Vista också då mycket är tämligen snarlikt. Vista är mer estetiskt tilltalande vilket kanske uppskattas. Personligen tycker jag det helt enkelt är roligare att sitta och klicka runt i Vista än det gamla XP. Men den nyare designen kommer natuligt nog också till ett pris vilket bl a avspeglas i systemkraven. "Lulllull" som det populärt kallas men varför ska inte en burk man har hemma också vara lite trevlig att sitta med? Endel verkar ju vilja ha, som jag kallar pojklådor (självlysande datorchassin med ett dollargrin i fronten á la femtiotalsjänkare), så varför ska då inte operativsystemet – det som man faktiskt ser! – också få ha lite kul design? Kanske för att dollargrinet är något som andra ser på LAN:et? ;-)

 

P.S. Håller med Cecilia och drno007 om minnesmängden – har datorn inte minst 1GB bör man nog inte ens överväga Vista.

[inlägget ändrat 2007-08-31 13:19:54 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen tror jag att det vore praktiskt med en ny burk igen med XP i för henne, så att allt vore sig likt.

Så tyckte min pappa också, så han köpte en dator utan operativsystem på Komplett och sedan XP Home någon annanstans ifrån (Dustin, Inwarehouse?). Microsoft har sagt att det kommer säkerhetsuppdateringar till XP i 5 år till (eller om det var 7), men därefter så är det bara Vista och dess efterföljare som gäller.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...han köpte en dator utan operativsystem på Komplett och sedan XP Home någon annanstans ifrån (Dustin, Inwarehouse?).

 

Jag kollade på Dustin nyss. Är inte säker på att jag fattade prislistan rätt men fick det till att MICROSOFT WINDOWS XP HOME EDITION SP2 SVE CD kostar hela 1 996,00 kr exkl moms!

 

Och jag förmodar att det XP hon redan har, inte får installeras på en annan burk? Det följde ju med den nu trasiga datorn.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och jag förmodar att det XP hon redan har, inte får installeras på en annan burk? Det följde ju med den nu trasiga datorn.

Då lär det vara en OEM-version och den får bara installeras på en dator eftersom den är billigare än en fullversion.

 

Är inte säker på att jag fattade prislistan rätt men fick det till att MICROSOFT WINDOWS XP HOME EDITION SP2 SVE CD kostar hela 1 996,00 kr exkl moms!

Det är en fullversion som får flyttas mellan datorer (dock bara installerad på en dator i taget). OEM-versionen hittar du på:

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010097328

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fungerar inte i praktiken efter man har installerat antivirusprogram.

 

Du skrev ju visserligen om XP, men det synes mig märkligt att Siba säljer flera modeller med 512 MB systemminne, och med Vista plus Normans antivirus, trots att ni påstår att det är alldeles för lite minne.

 

Då lär det vara en OEM-version och den får bara installeras på en dator eftersom den är billigare än en fullversion.

 

Förmodar att det är en OEM-version då, det sitter ju en etikett på datorn och någon skriven manual har jag inte sett till, och det var installerat vid datorköpet. Men skiva följde med.

 

Kan väninnan sälja datorn och köparen överta operativsystemet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan väninnan sälja datorn och köparen överta operativsystemet?
Ja, det går att sälja datorn inklusive Windows.

 

Det går kanske idag med 512 MB i Vista utan större problem, men vad händer när Service Pack 1 kommer till Vista i vinter?

Det såldes massor av datorer med XP och 128 MB minne när XP var nytt, men idag efter Service Pack 2 är det svårt att klara sig med 256 MB.

 

Men visst kan man köpa en Vista-dator med 512 MB, men man ska ju vara beredd på att man kommer att behöva köpa till minne.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det såldes massor av datorer med XP och 128 MB minne när XP var nytt, men idag efter Service Pack 2 är det svårt att klara sig med 256 MB.

 

Men visst kan man köpa en Vista-dator med 512 MB, men man ska ju vara beredd på att man kommer att behöva köpa till minne

 

 

Hmm... väninnans krångeldator köpte hon och körde med 256 MB. Hur skulle minnesbristen ha yttrat sig?

 

Efter era tips verkar det som om det lutar mot en Packard Bell med Vista och 1 GB minne. Vad har Packard Bell-datorer för anseende?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... väninnans krångeldator köpte hon och körde med 256 MB. Hur skulle minnesbristen ha yttrat sig?

Segt, eftersom Windows då kommer att använda en del av hårddisken som låtsas-minne. Brukar framför allt märkas vid uppstart och så fort man startar ett nytt program eller byter mellan startade program.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag tog mer tid på mig och jämförde tre olika datorer för 3990:- upptäckte jag till min häpnad att den Packard Bell (ISTART3211) med 1 GB RAM jag tyckt såg lovande ut har en processor på endast 1,60 GHZ och Microsoft Windows Vista Home Basic.

Ganska avsevärt lägre hastighet än hennes över 3½ år gamla dator på 2,4 GHZ !

 

Har processorhastigheten knappt ingen betydelse, eller varför t.o.m. lägre nu?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gissar att hennes 3½år gamla dator kostade betydligt mer än 3999:-

 

samt att det faktiskt är sant att en 1,6GHz idag kan vara lika snabb som en 2,4GHz igår.

 

Operativsystemet har också betydelse.

Vista är enligt tester upp till nästan 3x långsammare än XP på samma hårdvara.

 

Vilket betyder att datorn med Vista knappast kommer ge vågen, stor risk för besvikelse.

 

http://www.feeder.se/dell-levererar-windows-xp-paa-allmaen-begaeran--994253.htm

 

http://www.idg.se/2.1085/1.115754

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gissar att hennes 3½år gamla dator kostade betydligt mer än 3999:-

 

Inte direkt, tycker jag, det var ett paket som inklusive LG "tjockskärm" 17 tum och skrivare Epson C44UX kostade visst 5 990:-.

 

Tack för synpunkter och länkar. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu drygt 5 månader efter öppningsinlägget är jag åter på besök hos väninnan och den trasiga datorn och har kunnat ta bättre bilder av de undermåliga kondingarna. Det tycks sitta 12 st indentiska sådana på moderkortet. Åtminstone 8 av dessa har tydligt börjat "spricka ut" och ett antal också läckt upp elektrolyt. Den verkar dock ha torkat ur på de 5 månaderna och syns nu mest som missfärgningar. Om någon är intresserad se, bifogar jag bild.

 

Det ser pilligt och känsligt ut att tänka sig försöka byta ut de 12 kondingarna. Någon här som har försökt sig på... och kanske kan rekommendera lämplig lödpenna m.m.?

 

[bild bifogad 2007-09-13 15:36:57 av Jodie]

980077_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det går att sälja datorn inklusive Windows.

 

Det går kanske idag med 512 MB i Vista utan större problem, men vad händer när Service Pack 1 kommer till Vista i vinter?

Det såldes massor av datorer med XP och 128 MB minne när XP var nytt, men idag efter Service Pack 2 är det svårt att klara sig med 256 MB.

 

Men visst kan man köpa en Vista-dator med 512 MB, men man ska ju vara beredd på att man kommer att behöva köpa till minne.

 

Om det nuvarande moderkortet på väninnans gamla dator skulle visa sig omöjligt reparera - för mig som överväger köpa den - går det då att köra vidare med samma OEM-licens och ett nytt moderkort (av valfri modell)?

 

F.ö. kan nämnas att väninnan nu köpt en ny dator, med Vista Basic: HP Pavilion a6110.sc AMD64 2.4 1024/250GB DVD±RW

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det nuvarande moderkortet på väninnans gamla dator skulle visa sig omöjligt reparera - för mig som överväger köpa den - går det då att köra vidare med samma OEM-licens och ett nytt moderkort (av valfri modell)?

Normalt så ska visst en OEM-licens vara knuten till ett moderkort men jag har sett något om att det är acceptabelt att byta ett trasigt moderkort mot ett likvärdigt utan att licensen förfaller. När man byter moderkort så behöver man normalt ominstallera XP.

 

F.ö. kan nämnas att väninnan nu köpt en ny dator, med Vista Basic: HP Pavilion a6110.sc AMD64 2.4 1024/250GB DVD±RW

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...