Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är det grafiken som kraschar?


Jodie

Rekommendera Poster

Tack för svar!

 

Jo, skärmen är nog fortfarande hel... och används nu åter inkopplad till min bärbara dator som min väninna fick låna kvar som nödlösning när jag måste resa därifrån.

När jag frågade här om "etiketten" var normal funderade jag på om den möjligen alltid (ska) visas någon bråkdels sekund innan datorn så att säja "kommer upp i varv". Jag bifogar här en bild av den som jag lyckades ta i makroläge strax innan jag avreste.

 

Det träligaste med hennes dator var att den blev så förbaskat opålitlig. Ibland när man väl fått igång Windows kunde det gå att använda den så smått i flera timmar, men om jag sedan körde en restart kunde det skita sig totalt direkt.

Ibland var det väl "out of frequency" som "räknade ut" datorn direkt vid startförsöket, men ibland blev det bara plötsligt svart och (försök till) omstart när den till synes fungerat bra i några timmar. Och så en mängd blåskärmar med lite varierande faktauppgifter.

 

Jag vill minnas att skärmupplösningen var inställd till 800x600 och att jag såg någon ruta att bara möjliga alternativ skulle kunna väljas. Och uppdateringsfrekvensen stod visst på 60 Hz. Provade att höja till 70 varefter bilden flyttade sig något på skärmen, men startsvårigheterna och krascherna verkade inte påverkas.

 

Det där du skrev om möjligheten "att det är grafikkortet som sänder skärmen felaktiga signaler", kan det vara mjukvarurelaterat?

 

 

[bild bifogad 2007-04-21 01:03:10 av Jodie]

938792_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 70
  • Skapad
  • Senaste svar
När jag frågade här om "etiketten" var normal funderade jag på om den möjligen alltid (ska) visas någon bråkdels sekund innan datorn så att säja "kommer upp i varv".

Nej det tycker jag inte, och i sådana fall borde i stället meddelandet "No signal" visas just innan datorn "kommer upp i varv"... :-/

 

Det där du skrev om möjligheten "att det är grafikkortet som sänder skärmen felaktiga signaler", kan det vara mjukvarurelaterat?

Eftersom "out of frequency" tydligen kan uppstå alldeles vid uppstarten av datorn så är den enda möjligheten till strulande mjukvara i så fall VGA-biosen. Har det kommit någon sådan dylik fix torde denna i så fall vara inkluderad i paketet för moderkortet (på liknande sätt som det brukar vara för bärbara datorer). Och det ska då räcka med att bara uppdatera moderkortsbiosen för att problemet automatiskt och förhoppningsvis ska vara ur världen.

 

Men med tanke på datorns övriga "nervositet" verkar det som att lite allvarligare fel kan ha uppstått.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I min symptomresumé glömde jag lustigt nog återigen nämna det allra första påtagliga - skräpbild t.ex. som http://upload.idg.se/eforum/bilder/936638.jpg vilket återkom vid några tillfällen.

 

Ska man tro att den egentliga orsaken till symtomen är - som "out of frequency"-skylten tycks visa - att den horisontella svepfrekvensen något understiger de frekvenser som skärmen ska kunna jobba med?

Men den frekvensen ser man väl aldrig i någon inställningsmöjlighet?

Finns det någon möjlighet avläsa den frekvensen under drift?

 

Ett antal gånger när jag satt och knölade med den där XP-datorn såg jag ju som enda utväg att trycka på reset-knappen, men såg aldrig att den körde något som ScanDisk, vilket Win98-datorn här hemma alltid gör länge och väl om Windows inte avslutas korrekt. Finns det en motsvarande process i XP, men mera osynlig? Är meddelandet typ "återställts efter allvarligt fel" som dök upp ibland en indikation på att något typ ScanDisk körts?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett antal gånger när jag satt och knölade med den där XP-datorn såg jag ju som enda utväg att trycka på reset-knappen, men såg aldrig att den körde något som ScanDisk, vilket Win98-datorn här hemma alltid gör länge och väl om Windows inte avslutas korrekt. Finns det en motsvarande process i XP, men mera osynlig?

Filsystemet NTFS som är vanligast i XP är mycket mer feltolerant så hårddisken brukar sällan behöva skannas igenom efter felaktigheter även om man stänger av datorn utan att avsluta först. Annars så finns motsvarande program i XP också, jag tror att det är med benämningen Diskkontroll någonstans eller så som kommandot chkdsk i Kommandotolken (motsvarande MS-DOS-prompten).

 

Är meddelandet typ "återställts efter allvarligt fel" som dök upp ibland en indikation på att något typ ScanDisk körts?

Nej, det är en indikering på att ett systemfel har inträffat, typ ett sådant som har orsakat blåskärm.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan det här som det verkar grafikrelaterade symptomen började kan jag inte minnas jag såg några blåskärmar... Däremot brukade nog meddelandet typ "återställts efter allvarligt fel" uppenbara sig efter omstart, när man innan stängt av datorn därför att den blivit olidligt seg; muspilen tog sega jämfotahopp istället för att snabbt och lätt följa musens rörelser, och det kunde som det kändes ta bortåt en halv minut öppna ett vanligt litet enkelt mail eller ett webbläsarfönster.

 

Jag har inte klart för mig riktigt vad som orsakade de där tröghetsanfallen heller. Har förstås frågat väninnan om sådant inträffar även när jag inte är på besök vilket hon nekat till, men eftersom hon i många fall inte verkar uppmärksamma för mig andra tydliga fenomen eller brister som uppstått på datorn mellan mina besök, är jag inte så säker på att den är så problemfri annars heller.

 

Visserligen utsätter jag hennes dator för övningar utöver det vanliga när jag är på besök, som att via USB koppla ihop den med min bärbara för div filöverföringar eller att tömma min digitalkamera till, men sådant kan väl knappast utlösa de nu akuta problemen(?). Däremot verkar det som tröghetsanfallen ibland kommit direkt efter USB-överföringar.

 

Den Diskkontroll som du nämner, kör aldrig XP den automatiskt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... ingen automatisk Diskkontroll? Så XP anser sig själv så ofelbart att det bara kör på till det stupar totalt...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men med tanke på datorns övriga "nervositet" verkar det som att lite allvarligare fel kan ha uppstått.

 

Borde inte felet eller felen gå att utröna genom någon logg... eller specialprogram?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde inte felet eller felen gå att utröna genom någon logg... eller specialprogram?

O så mycket lättare livet hade varit ifall det fanns ett program som kunde finna och upplysa om hårdvarufel, men nej tyvärr. :-(

 

Skummde igenom tråden på nytt för att fräscha upp minnet om vad som redan sagts i den, och en fråga uppstod hos mig då; har datorn råkat ut för ett plötsligt strömavbrott? Kan den, om din väninna haft otur, då ha tagit skada av (har exempelvis varit med om moderkort som gått sönder av det).

 

Mycket tyder iaf på att den har lite fel både här och där – de abnorma grafikfelen, problemen vid USB-överföringar, bekymren hårddisken har haft etc... Undrar om moderkortet mår riktigt bra? En överblick över moderkort kan ibland avslöja problemet ganska snabbt – titta så att kondensatorerna omkring processorn inte blivit runda eller t o m börjat spricka i topparna. Här finns en sida till hjälp om det:

http://www.badcaps.net/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... ingen automatisk Diskkontroll? Så XP anser sig själv så ofelbart att det bara kör på till det stupar totalt...

Windows 98 och Me kör ju bara diskkontroll när datorn stängs av på felaktigt sätt så nog kan disken långsamt gå sönder utan att man märker något. I filsystemet NTFS så finns en journalhantering, dvs en övervakning av allt som skrivs till disken, och kontroll av att inga filer är till hälften skrivna (vilket är orsaken till att FAT-diskar måste kontrolleras efter en krasch). Det där blev nog ganska oförståeligt, det står mer på http://sv.wikipedia.org/wiki/NTFS

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, nog tror jag att datorn kan ha råkat ut för plötsliga strömavbrott ibland - den är med kringutrustning nämligen nätansluten via ett strömbrytarförsett förgreningsuttag, där det är meningen man ska stänga av när man avslutat Windows. Men det är mycket möjligt att nätströmbrytaren manövrerats ibland även när datorn varit igång. Vad mera exakt skulle kunna ta skada av det?

 

Ang ev skadade kondingar befarar jag att det kanske just är det, det handlar om här! Ty när jag rengjorde, inspekterade moderkortet och förgäves försökte lossa kylflänsen från processorn såg jag faktiskt att det fanns något slags brunbeige ovan- och eller utanpå en del elektrolyter. Jag tittade efter om de såg spruckna ut men tyckte inte så, och avfärdade det nog som något slags lim eller fästmassa.

 

Jag tror att jag tog några bilder av moderkortet men som jag isåfall aldrig har tittat på. Om de ens existerar bör de kunna finnas i min bärbara dator som min väninna fick låna kvar. När jag jag mailade och bad henne maila mig de ev bilder jag tagit av just moderkortet, fick jag tyvärr endast sådana bilder av bildskärmen med felmeddelanden o.dyl. som jag redan publicerat här tidigare. Detta trots att jag först tipsade henne om att hon kunde titta på http://www.badcaps.net om hon kände sig osäker om vad jag menade med moderkort.

Särskilt tack för den länken! Jag har läst en del där och tittat på exempel på undermåliga, läckande kondingar och befarar som sagt att väninnans moderkort också är bestyckat med sådana. Är det någon här som också kan bidra med exempel om och bilder av elektrolytläckande kondingar på moderkort?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter många om och men har jag lyckats få de bilder jag tog av väninnans moderkort mailade till mig och bifogar här den mest överskådliga. Skärpan är ju tyvärr rätt dålig men kameran saknar skärpeinställning. Efter att ha granskat även de övriga bilderna finner jag det helt klart att kondingen nere vid högra hörnet av stora kylflänsen har gegga på toppen. Och 5-6 av dem vid lilla kylflänsen tycker jag ser ut att bukta upp i toppen. Vad tycker ni?

 

[bild bifogad 2007-05-01 20:27:43 av Jodie]

941583_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Datorn som jag skrev om har tyvärr ännu inte åtgärdats, men väninnan undrar nu om hur mycket det skulle kosta ungefär att lämna in den på reparation och få undermåliga/defekta elektrolytkondingar - t.ex. 8 st - på moderkortet utbytta?

 

Vi har ingen tidigare erfarenheter av vad det kan kosta att lämna in datorgrejer på reparation och vore mycket tacksamma för upplysningar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar om det inte är bäst att byta ut moderkortet? Att byta komponenter kommer i alla fall att kosta en slant och man vet i alla fall inte om fler komponenter har tagit stryk. (förutsatt att det nu är kondingar som gått sönder, har inte läst hela tråden)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med lizardKng. Byt hela moderkortet.

 

Och 5-6 av dem vid lilla kylflänsen tycker jag ser ut att bukta upp i toppen. Vad tycker ni?

Jag håller med om att de såg alldeles för trötta ut.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

 

1.) Någon som har en idé om vad det skulle kosta låta skifta endast kondingarna?

 

2.) Alternativt köpa nytt moderkort och skruva dit själv?

Det gamla är bestyckat med processor Intel Celeron 2,4 Ghz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1.) Någon som har en idé om vad det skulle kosta låta skifta endast kondingarna?

 

Om du mot förmodan skulle hitta nån som var villig att byta dessa kondingar så är det ingen bra ide.... Ett moderkort bygger på flera lager kretskort, dvs det finns banor av metall/ledare inuti kortet och skulle du löda bort en konding så kan dessa ovetandes skadas. Sedan vill personen, om du gått till en riktig serviceverkstad, troligen ha sisådär 1000+ Kr i pröjs för att ha bytt dessa kondingar. Kondingen kostar inte mycket, höst en tia styck, men det e jobbet han vill ha betalt för.

 

Gör dig själv en tjänst och köp ett nytt moderkort.

 

Dom där gamla korten brukar kosta runt 600 pix. Det blir billigast så.

 

[EDIT] Köp det här: http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010099659 [/EDIT]

[inlägget ändrat 2007-08-18 20:26:44 av dumbo7]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar och länk.

Det verkar ju onekligen smidigt att istället köpa ett nytt moderkort. Men hur vet man att det inte är sak samma med dem... alltså att även de är byggda med undermåliga elektrolytkondingar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur vet man att det inte är sak samma med dem... alltså att även de är byggda med undermåliga elektrolytkondingar?

Det vet man inte, men eftersom det rör sig om socket 478 har nog din väninnas moderkort hur som helst levt klart sitt liv. Det absolut längsta jag varit med om att kondningarna har hållit är ca 7-8 år (faktiskt ett Biostar, d v s från samma tillverkare som drno007 länkade till, fast med Slot 1 för Pentium II) men vanligare har brukat vara ungefär halva den tiden.

 

[inlägget ändrat 2007-08-19 12:37:28 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tiden beror kanske på hur mycket man använder datorn också?

Jag har just haft min gamla dator från -99 utlånad till pappa, efter att hans 5 år gamla dator hade fått dåliga kondringar. Min gamla användes inte alls så mycket som min nuvarande 4 år gamla dator (inga problem än heller).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rent tekniskt är det nog inga problem att bygga saker som håller länge.

 

Frågan är snarare vad folk vill betala för.

 

Vilken "förväntad livslängd" vill folk betala för vad gäller t ex moderkort?

 

Hur mycket extra skulle du betala för ett moderkort som säger sig ska hålla i 10 år istället för 5 år? 10%? 50%? 100%? 200%?

 

Saker åldras även om de inte används...

 

[inlägget ändrat 2007-08-20 01:41:32 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken "förväntad livslängd" vill folk betala för vad gäller t ex moderkort?

Det kan väl ligga lite i det för mina datorer har ju inte varit de billigaste från Dell, medan den som gick sönder var en billig från Fujitsu Siemens.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant.

 

Hittade även denna:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor_plague

 

Om detta nu är sant (ska man väl alltid fråga sig) är det rätt klart undermåligt, detta eftersom en enskild komponent är feltillverkad.

 

Skulle vara intressant att ha ett fall där moderkortet är < 2 år gammalt och kräva reparation p g a felkonstruktion.

 

Angpende reparation kan denna lista vara intressant att kolla på:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor_plague#Replacement_of_failing_capacitors

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...