Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Partitionera


Jaja

Rekommendera Poster

Tja, halften-halften?

NT4 hade ju en grans for hur stor partionen du installerade det pa kunder vara (var det 4GB?) pga att det forst installerade sig pa FAT och sen konverterade till ntfs, vet inte om det galler pa w2k... Brukar anda alltid ha 2 partioner for varje OS, en for OS, program ocg lite data och den andra for program/data. Gor sa for att fa ner kluster storleken (marks mycket val med FAT, FAT32 ar val battre), tror dock inte det behovs med ntfs.

 

Linux ska helst ocksa ha en swap partion - tror vissa distros insisterar pa det, Om du har 2 HDs sa ar det bast om den ligger pa egen harddisk (snabbare, om du har 2 HDs sa skapa en ntfs partion dar ocksa och lagg w2k's swapfil dar)

 

Enklaste ar val ando nog att bara ha 3 partioner: en for win2k, en for linux och sa en for linux swap

 

/*

What goes up must come down - just ask any sysadmin

*/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att skippa swappartitionen, utan att Linux skapar en swapfil? Jag tänker ha 512 MB RAM, så ...

 

Jag installerade W2K Beta på min nuvarande dator, och när jag tog bort den, så använde jag W95 Fdisk, och enligt Fdisk fanns det mer än en partition på hdn. Vad kan det vara? Eftersom man bara kan använda fyra prim. partitioner så kanske den gör anspråk på en ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst det går att skippa men rekommenderas inte. Även om du har mycket ram så ska du ha swap imo. 128meg minst.

 

PS. Vid installation av AIX tycker dom att man ska ha 2.5x ramminnet, dvs på våra servrar med 3 gig ram så blire 7.5 gig swap... För att allt minne ska kunna swappas ut i omgångar.

 

Johbe

 

Im not even supposed to be here!

BOFH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bästa är att lägga rootpartitionerna först, dvs "C:" och "/" inom de första 1024 cylindrarna. Det problemet skall väl egentligen inte finnas med nyare bios men min erfarenhet är att det är bra att skilja på root, program och data partitioner.

 

Så ett förslag är att skapa en primär för C: på ca 500-600 MB och en till primär för / på ca 100-300 MB.

 

Minns inte riktigt om man bör ha en primär för swap men tror inte det. Finns säkert nån som kan tala om det. Annars kan du lägga resterande partitioner som logiska, en för slackware och en för Windows.

 

T ex:

 

Windows:

D: - program

E: - data

Slackware:

/opt - program

/home - data

swap

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...