Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Startar om och om, kommer ej fram till användarkontot


heartbeating

Rekommendera Poster

heartbeating

Installerade Firefox tidigare och det fungerade bra tills datorn hakade upp sig och jag tryckte in på/av knappen och stängde av den. Skulle sätta på datorn igen och den kommer ej fram till användarkontot utan startas om och frågar om den ska starta i felsäkert läge eller normalt. När den startar i normalt läge så fortsätter den starta helt normalt, men sedan släcks den av som när man stänger av en tv och fortsätter starta om på nytt igen.

 

Jag är en fattig student som nu lånat en väns dator, har ingen råd att betala en dyr reparationskostnad och behöver datorn för uppsatsskrivning. Om just DU vet hur jag kan göra så är jag dig absolut evigt tacksam!!

 

Förresten, det är eb Windows XP och Fujitsu Siemens L1300 och den har alltid varit skit. Rekommenderar ej detta märke!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Zilver Ztream

Hej.

 

Om du startar om datorn i Felsäkerläge, kommer du då in i Windows?

 

När du går in i Felsäkertläge, stäng av Automatisk omstart vid BSOD (Blue Screen of Death).

 

Kontrollpanelen->System->Avancerat

I rutan Uppstart och Återställning, klicka Inställningar

 

Sedan finns det en ruta som är icheckad med namnet "Automatisk omstart", bocka av den, klicka OK.

 

Nästa gång du startar upp datorn normalt och du eventuellt får en Bluescreen så kommer Windows visa den för dig så du kan se vad som gick fel.

 

----

Medans du är inne i Windows i felsäkertläge, gå även till Loggboken.

 

Högerklicka Den här datorn.

Ta Hantera

 

Gå till loggboken och titta sedan under Systemlogg om du ser några röda fel.

Gör detsamma under Programlogg bara för säkerhetsskull.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

heartbeating

Jag tryckte Enter på felsäkert läge men jag kommer ingenstans. Datorn startas då om! Men tidigare så var det en s.k. blue screen väldigt snabbt.. (ca. 1 sek lite mer) och jag hinner inte se vad som står där.

Utan jag kommer som sagt enbart till hur datorn ska startas i Normalt, felsäkert läge, felsäkert läge med nätverk eller med kommandotolk.

 

Jag är inte så superduktig på datorer men din hjälp låter bra, men jag kommer som sagt inte till användarkontot.. så det blir svårt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du trycker F8 upprepade gånger under uppstarten får du då upp en meny där något med senaste fungerande konfiguration finns med? Pröva med det i så fall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

heartbeating

Jag testade och det gick att få upp senaste konfigurationen.. men inget mer än så. Hur formaterar man om datorn?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

heartbeating

Tyvärr så har jag inte det. Kan jag ladda ned Windows XP via Internet, t.ex. Piratebay och bränna ut på en cd och stoppa in i den datorn för att den sedan formateras om automatiskt?

 

Vad kan jag göra för att INTE betala 800 kr i reparationskostnad. Något måste jag väl kunna göra?

 

Tack på förhand!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan jag ladda ned Windows XP via Internet, t.ex. Piratebay och bränna ut på en cd och stoppa in i den datorn för att den sedan formateras om automatiskt?

IDG har, tyvärr, bestämt att vi inte får diskutera sådant som bryter mot lagar och villkor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

heartbeating

Ja, de reglerna får jag acceptera. Dock låter den idén som rimlig. Jag har "L1300" och även testat serienumret, men jag får inte fram något på Fujitsus hemsida.

 

Ska jag köpa någon cd för att formatera om? Vilka alternativ har jag?

Datorn sätts på, frågar om jag ska starta normalt, felsäkert läge eller med kommandotolk.. sedan så kommer det upp en blå skärm väldigt snabbt och startas om igen på nytt.. så fortsätter det hela tiden. Jag vet ej problemet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det är en bärbar vilka kan vara lite knepiga att installera med en vanlig XP eftersom det finns specialhårdvara i dem så skulle jag föreslå att du vänder dig till Fujitsu Siemens support och frågar om du kan köpa återställningsskivor i första hand.

http://www.fujitsu-siemens.se/support/contact/index.html

Helpdesk till vänster

 

Annars så är det köp av en Windows XP licens vilket Prisjakt listar från 803 kronor: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s5125648&o=produkt_pris_inkmoms

 

Se om du får ned manualen med denna direktlänk:

http://support.fujitsu-siemens.com/Manuals/ShowDescription_KMT.asp?DokuID=200141

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

heartbeating

Tack för hjälpen. Dina idéer betyder mycket för mig. Nu har jag hittat en Fujitsu Siemens Recovery cd efter mycket letande. I denna minut så formateras min dator om och jag hoppas helt enkelt på det bästa.

 

Meddelar sedan hur det går, annars vänder jag mig till Fujitsus Support.

 

Ha en jättebra kväll, stort tack för hjälpen!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

heartbeating

Nu funkar datorn!! :)

 

Jag är superglad!

 

Tack åter igen för din hjälp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...