Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

100% CPU


davva

Rekommendera Poster

jag installerade mitt nya grafikkort för ett tag sedan och sedan dess kan jag inte se på film.

 

CPUn går upp i 100% så fort jag försöker titta,,,vad kan vara fel?

 

Jag har:

 

1. ominstallerat allla drivrutiner för kortet

 

2. ominstallerat alla codecs

 

3. ominstallerat windows XP

 

4. skaffat virusprogram och antispion program

 

det som förundrar mest är att jag kan spela BF2 utan problem, men inte titta på en sketen film. jag börjar bli ganska less så om någon har något förslag, hojta gärna till

 

grafikkortet är ett GEFORCE 7600GS

 

Förövrigt följde det med en kabel som jag inte har en aning om den ska eller inte ska kopplas in i datorn. Den ser ut som en sådan kabel man kopplar in i hårddiskarna med 2 vita kontakter, och i andra ändan sitter en liten svart kontakt. eh?

[inlägget ändrat 2007-04-08 17:11:38 av davva]

[inlägget ändrat 2007-04-08 17:11:54 av davva]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Zilver Ztream

Hej

 

I Aktivitetshanteraren, vad är det som använder 100% CPU när du ser på film?

 

Är det programmet du ser på film med eller någon annan applikation?

Har du testat att använda dig av andra program som t.ex VLC (http://www.videolan.org/vlc/download-windows.html )

 

Ger det samma resultat?

 

Använder du dig av TV-ut?

 

Vad får du för CPU användning när du ser på filmer som XViD och MPEG?

 

 

MVH

Dennis

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag använder vlc, power dvd och media player och allt ger samma reslutat. i aktivitetshanteraren så går video spelaren som jag använder (DVS vilken som helst av dem) upp till ca: 10-20% och taskmgr.exe till 80-90%.

 

jag använder inte TV-UT och det spelar ingen roll vilken typ av film jag försöker se xvid, mpg, divx allt blir samma sak --- skit :)

 

men den låser sig även om jag har utforskaren öppen och markerar en filmfil så låser datorn sig, med det menar jag att cpun går upp till 100%

 

 

är det bara jag som tycker det är konstigt?

[inlägget ändrat 2007-04-08 17:35:12 av davva]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Zilver Ztream

Låter ju helt knas att Aktivitetshanteraren använder 80% CPU.

 

Att det tar 10-20% CPU att se en film kan beror på att data skickas mellan din DVD-läsare till hårddisken och där eventuellt cachar en bit av materialet.

 

Även om du nu har slängt in Windows på nytt, har du kört en Defrag på senare tid? Gärna ett program som O.O Defrag eller Perfect Disk som är ngt bättre än Windows egna.

 

Och har du kollat upp om dina diskar går på ULTRA DMA och inte PIO?

Kontrollpanelen->System->Maskinvara->Enhetshanteraren

Scrolla ned till IDE ATA/ATAPI-styrenheter

 

Öppna upp Primär IDE-Kanal och kolla fliken: Avancerade Inställningar.

I "Aktuell överföringsläge", står det 'Ultra DMA Mode x' (där x är en siffra)?

 

 

/Dennis

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Zilver Ztream

Precis så som det ska vara.

Så absolut inget fel på eventuella överföringshastigheter.

 

Om du vill kan du ju alltid testa Disk Speed:

http://www.snapfiles.com/get/rkdisk.html

 

Här har du en länk till 0.0 Defrag:

http://www.majorgeeks.com/O&O_Defrag_2000_Freeware_Edition_d4545.html

 

 

Om du ger Aktivitetshanteraren (taskmgr.exe) lägre prioritet (Låg), vad händer då?

Bara högerklicka taskmgr.exe, ta Ange prioritet, sätt sedan på låg.

 

 

MVH

Dennis

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har för mig att jag provade det och då låste sig datorn och startade om......men det kan ha varit något annat jag testade det med, men det var nog taskmgr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Zilver Ztream

När man defragmenterar en hårddisk så ordnar man om data på disken så de ligger fint och prydligt.

 

Efter ett tag så hamnar data på diskar lite här och lite där.

Samma program kan ligga på flera olika ställen på disken och detta gör en hårddisk väldigt slö.

 

|xxxxxxooooxxooxxxxxoxxxxxxxxxooooooooooxxoooooox|

 

Ovanför ser du en fragmenterad hårddisk, x står för data, o står för oanvändt utrymme.

 

Man vill helst att sin disk ser ut så här:

 

|xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxoooooooooooooooooooo|

 

 

En lätt förklaring. :)

 

 

MVH

Dennis

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förövrigt följde det med en kabel som jag inte har en aning om den ska eller inte ska kopplas in i datorn. Den ser ut som en sådan kabel man kopplar in i hårddiskarna med 2 vita kontakter, och i andra ändan sitter en liten svart kontakt. eh?

Kan det vara en kontakt som ska försörja grafikkortet med mer ström? Det följde väl med någon sorts bruksanvisning med grafikkortet, där bör det väl stå vad det är för kabel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det roliga är att i instruktionen står det egentligen inget om den där kabeln,,,,,eller något annat heller för den delen. Men tror du jag ska koppla in den?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Zilver Ztream

Lite osäker på kabeln du beskriver, det låter antingen som en 4-pins kabel som ska in i moderkortet även den.

 

Eller en SATA-kabel (plattare längst fram) som ska in i SATA-diskar.

 

Jag har kollat upp GEFORCE 7600GS och vissa av dem kräver egen strömförsörjning.

Men då är det en av de vita kablarna som ska in i grafikkortet.

 

NViDIA har även varningsalarm som poppar upp om det ej finns tillräckligt med ström till grafikkortet och det verkar ju inte som om du fått något sådant meddelande.

 

 

/Dennis

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förövrigt följde det med en kabel som jag inte har en aning om den ska eller inte ska kopplas in i datorn. Den ser ut som en sådan kabel man kopplar in i hårddiskarna med 2 vita kontakter, och i andra ändan sitter en liten svart kontakt. eh?

Är det en som på bifogad bild? Om den kom med grafikkortet ska du ansluta den svarta (6-pin) till grafikkortet och de andra två till kablar från nätaggregatet.

 

 

[bild bifogad 2007-04-09 18:13:57 av Maratonmannen]

935390_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
det roliga är att i instruktionen står det egentligen inget om den där kabeln

Är du säker? I min manual jag fick med mitt FX7900, en manual som även täcker övriga modeller i FX7-serien så visas det tydligt med bild att kabeln skall kopplas in.

Men tror du jag ska koppla in den?

Jag citerar ur min manual: "Connect Our Power Cable (if available)" så svaret bör ju vara ja.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jajamen en sådan kabel är det

 

 

ska prova att koppla in den.

 

kommer snart tillbaka

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

problemet blir att jag bara har en mötande kabel att koppla in mot nätagget. detta resulterar i att en del av kabeln inte kopplas in.

 

dock hjälper inte detta av problemet med den stigande procenthalten av CPU vid film tittande.

 

Kan det hjälpa om jag införskaffar en kabel till för att grena ut från någon annan kabel??

 

 

Kan ströförsörjningen påverka CPUn?

 

lessen för alla dumma frågor, men min kunskap om detta är oerhört begränsad :D

[inlägget ändrat 2007-04-09 18:54:49 av davva]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat upp GEFORCE 7600GS och vissa av dem kräver egen strömförsörjning.

Men då är det en av de vita kablarna som ska in i grafikkortet.

 

det är den svarta som passar in i grafikkortet, så det funkar ju

 

NViDIA har även varningsalarm som poppar upp om det ej finns tillräckligt med ström till grafikkortet och det verkar ju inte som om du fått något sådant meddelande

 

jag har inte fått något sådant meddelande, och det verkar ju underligt när de skickar med en kabel, och man kan välja om man ska koppla in den eller inte :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
och det verkar ju underligt när de skickar med en kabel, och man kan välja om man ska koppla in den eller inte

Nja, det är först när du börjar utnyttja kortet lite tyngre som avsaknaden av den extra strömförsörjningen kommer märkas, ex. när du spelar grafiktunga spel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

problemet blir att jag bara har en mötande kabel att koppla in mot nätagget. detta resulterar i att en del av kabeln inte kopplas in.

Enheterna måste förstås ha adekvat strömförsörjning till att börja med...

 

dock hjälper inte detta av problemet med den stigande procenthalten av CPU vid film tittande.

Grafikkortet bör kunna hjälpa till vid accelerationen under filmtittande – kanske är det något som klickar fel här varför processorn får en onödig börda? Vilken drivarversion använder du? Den bör vara av en tämligen ny utgåva för att ordentligt kunna nyttja grafikkortets egenskaper för filmvisning. Har du XP32 el XP64 rekommenderar jag officiella betan 93.81...

http://www.nzone.com/object/nzone_downloads_winxp_2k_32bit_93.81.html

...då den innehåller bl a fixarna:

*Hardware acceleration of H.264, VC-1 and MPEG-2 HD movie formats.

*Video post-processing image enhancements.

*Built-in support for HDCP content protection protocol via DVI or HDMI connectors.

 

Kan ströförsörjningen påverka CPUn?

Får denna för lite ström orkar datorn inte ens starta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här står det i loggboken efter att datorn hänger sig:

 

wuaueng.dll (3692) SUS20ClientDataStore: Databasmotorn har stoppat instansen (0).

 

 

känner på mig att det inte är helt bra.

 

några lösningar eller förslag

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...