Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Enkel DVD-brännare


Marre77

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag behöver en extern DVD-brännare för dumskallar :P

Är inte speciellt insatt på det här området så jag är osäker på vad jag egentligen behöver... det ska vara in med skivan -> bränna -> ut med skivan.

Inga komplikationer.

 

Någon som kan rekommendera en brännare?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla brännare är lika enkla eller komplicerade, de har en lucka man kan öppna för att komma åt skivan, det är allt. Det är programmet du använder i datorn som bestämmer hur du jobbar med brännaren och vilka möjligheter du ska kunna använda dig av.

 

Eller har jag missförstått frågan, det kanske är nån väldigt speciell sak du vill göra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Innan du köper en extern brännare så måste du kontrollera att din dator

har kapacitet för DVD bränning.

 

Om du kommer fram till att det är meningsfullt,Se till att du får med ett brännarprogramm .På internethandel brukar det finnas som tillval någon

Nerosuite för emellan 50-100kr .De klarar ej allt men är en god start.

 

Jag har erfarenhet av två Nero 6 sviter .Fujitsis och en från Dustin .Begränsningen är att man ej kan krympa en video som ligger över DVD-5 antingen fick man använda dl skivor(dyra) eller också som jag gjorde använda gratisprogrammet DVD shrink.Det krymper till DVD-5 format.

 

LARSAS

 

[inlägget ändrat 2007-04-09 10:47:49 av LARSAS2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur vet jag ifall min dator har kapacitet för DVD-bränning?

 

Försökte tidigare att bränna en DVD med min laptop. Det funkade inte att bränna då eftersom min laptop inte hade stöd för DVD-bränning. Tänkte ju då därför köpa en extern hårddisk... det borde väl funka att bränna då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Marre77 skrev:

Hur vet jag ifall min dator har kapacitet för DVD-bränning?

 

Kapacitet för DVD-bränning?

 

Ja, främst att ditt brännarprogram kan bränna DVD-skivor vilket dom flesta väl kan idag. Sedan behöver du en DVD-brännare eller en kombibrännare som kan hantera CD o DVD-bränning.

 

Försökte tidigare att bränna en DVD med min laptop. Det funkade inte att bränna då eftersom min laptop inte hade stöd för DVD-bränning. Tänkte ju då därför köpa en extern hårddisk... det borde väl funka att bränna då?

 

Hjälper säkert inte om t ex inte ditt brännarprogram kan bränna DVD.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

[inlägget ändrat 2007-04-09 15:04:32 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte ju då därför köpa en extern hårddisk.

Antar du menar extern DVD-brännare.

Kolla upp att det följer med något brännarprogram med DVD-brännaren.

Har du Windows XP eller något annat?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Givetvis xD

Den jag har sneglat på har med Nero som medföljer. Men Nero har jag redan på min dator.

Och jo, jag har XP.

 

Jag menar det borde väl inte vara så komplicerat som jag får det till? Jag vet redan hur man bränner, fast min laptop har bara ingen DVD-brännare. Plugga in den externa och köra på antar jag?

 

Är för övrigt denna jag funderar på:

http://www.webhallen.com/prod.php?id=66951

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plugga in den externa och köra på antar jag?

Det är meningen att det ska vara så enkelt i alla fall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Kapaciteten bestämms av datorns hastighet ,minne och grafikkort o.sv .Videobehandling" är väldigt belastande på en dator.

 

Om du misstänker att det kan bli problem så rådfråga Webhallen.

Det är inte ovanligt att man kompletterar en äldre dator med en DVD brännare och det visar sig ej fungera eller går oändligt långsamt.

 

LARSAS

 

[inlägget ändrat 2007-04-09 17:18:39 av LARSAS2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.Videobehandling" är väldigt belastande på en dator.

 

Sist jag kollade var "videobehandling" och "dvdbränning" två rätt olika saker ;)

 

Det behövs inte alla speciellt mycket datorkraft för att bränna en DVD.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Lizard

 

Förlåt att jag ej använder rätt vokabulär .Samtidigt tror jag att andra

förstår vad jag menar .De finns tillfällen då min dator ligger på uppåt

100% i samband med "Videobehandling" -.Du kan säkert alla finna namn på olika moment .Själva bränningen är bara en del och det är riktigt att den inte är speciellt krävande.Varför kan det ta lika lång tid att förbereda för bränning som att spela upp DVD n om det inte belastar datorn .

 

LARSAS

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår mycket väl vad du menar - du verkar anse att "dvdbränning" är synonymt med att "videobehandla" filmer. Det kanske är allt du gör som har med dvdbränning det vet inte jag.

 

Om jag bränner mina digitalbilder på DVD är jag inte ens i närheten av någon "videobehandling". Om jag bränner backup på en DVD är jag inte ens i närheten av någon "videobehandling". Om jag bränner en illegalt nerladdad DVD-R är jag inte i närheten av någon videobehandling.

 

Det finns faktiskt andra saker att göra med DVD än att "videobehandla" därför vidhåller jag att det finns i princip ingen som helst prestandaaspekt med att skaffa en dvdbrännare. Och även om man pratar om "videobehandling" är det inget problem annat än att förberedelserna tar tid, själva bränningen är rätt resurssnål och ska inte orsaka några problem.

 

Marre77 kan lugnt skaffa en dvdbrännare. Om Marre77 vill "videobehandla" kan det förstås ta lite tid med en långsam dator men några andra problem ska det inte vara. Men som du själv skriver, bränningen är inte speciellt krävande och det var väl det som var ursprungsfrågan?

 

Och vad gäller begrepp är det naturligtvis oerhört praktiskt att skriva det man menar. Menar man videobehandling skriver man videobehandling, menar man bränning så skriver man just det, bränning. Det blir så mycket enklare då :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Lizard

 

Ett problem är väl att varken du eller jag vet vad marre skall använda sin DVD brännare till .

 

Det du skriver att det aldrig spelar roll vilken dator man använder stämmer inte. Det är skitsnack.

 

Jag föreslår att du skapar en ordlista och sedan skall alla som inte använder den bannas härifrån.

 

Först skall naturligtvis alla skymfas som du nu gör gentemot mig.

 

När jag skrev själva bränningen så menar jag den del av processen där det redan behandlade stoffet förs över till skivan :Begränsningen där är ju brännaren.

 

Vad får jag kalla processen från det jag öppnar Nero visions för att skapa

en DVD till dess en DVD skiva är bränd.Vill ju inte misshaga dig.

Videobehandling är ju bannat av dig och gud nåde den som använder det!

 

 

LARSAS

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar inte att vara ens en tusendel så elak som du tror så du kan andas ut :)

 

Jag tycker vi verkar vara rätt överens om ett par saker:

 

- Det är ingen fara med datorprestanda för själva bränningen. Vilken dator som helst som inte har mer än 5 år eller så på nacken klarar av det galant. Naturligtvis fungerar inte precis vilken dator som helst, en hyffsat modern dator ska det inte vara något problem med.

 

- Videobehandling, 3d-rendering och dylika processorintensiva applikationer kräver enorm kraft om man vill att det ska gå undan.

 

- Bränning är en del av videobehandling. Den del av videobehandling som INTE är bränning är enormt resurskrävande alternativt tar väldigt lång tid. Den del av videobehandling som ÄR bränning är INTE resurskrävande till någon större del.

 

Jag hävdar fortfarande att enda nackdelen med en långsam dator och filmbearbetning är att det tar lång tid att förbereda bränningen, själva bränningen ska inte vara nåt problem.

 

Angående begreppen har det blivit missförstånd:

 

Vad får jag kalla processen från det jag öppnar Nero visions för att skapa en DVD till dess en DVD skiva är bränd.Vill ju inte misshaga dig.

 

Har tyvärr inget bra förslag på den punkten. "Skapa och bränna film med Nero Vision" är väl kanske inget bra namn på en mer generisk process :)

 

Själv brukar jag oftast prata om de olika delarna - t ex (om)kodning av film, bränning av film, "authoring" av film (förslag till svensk term uppskattas!). De delarna ställer var och en krav som är mer hanterliga att diskutera.

 

Men du får förstås kalla den för vad du vill, jag får också opponera mig hur mycket jag vill. I slutändan kanske ingen bryr sig ändå :)

 

Jag föreslår att du skapar en ordlista och sedan skall alla som inte använder den bannas härifrån.

 

:)

 

Bruket av termer och andra begrepp orsakar ofta rätt stor förvirring. Folk förstår inte eller de tror att de förstår men gör inte det och får råd/hjälp med saker som är totalt uppåt väggarna.

 

Språket är levande (tycker jag i alla fall) och att reda ut vad olika saker betyder tycker jag är nog så viktigt. Begrepp måste också kunna diskuteras. Ibland kanske man enas om det ena eller det andra, ibland inte.

 

För att återknyta till det här fallet - videobehandling (hela processen) och bränning (bränna det färdigpreparerade materialet) ställer rätt olika krav på utrustningen därför tycker jag det är bra att hålla isär dem. Om marre77 nu inte är intresserad av videobehandling kanske marre77 ändå ska skaffa en dvdbrännare till det marre77 vill ha den till. Bara för att datorn inte fixar videobehandling (hela processen) ska inte marre77 avstå från en dvdbrännare.

 

[inlägget ändrat 2007-04-10 15:16:47 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ej Lizard

 

Jag tror att vi egentligen är överens .

 

Jag ville bara väcka tanken att det inte är så att alla datorer är lämpliga

för installation av DVD brännare Vilket naturligtvis beror på vad man skall göra att processa videos är det mest resurskrävande.Ren kopiering ställer ej samma krav vad det vara månde.

 

Mitt förslag att rådfråga webhallen som sålde brännaren tycker jag var smart. Skulle det bli problematiskt så kan det knappast bli några returproblem.En seriös försäljare frågar vad man har bedömer han det tveksamt så kan han meddela eventuella begränsningar.

 

Det ända vi vet att det är en bärbar dator med XP .Jag tycker inte att det

är tillräcklig information.

 

LARSAS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...