Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Defragmenteringsproblem

Guraknugen

Recommended Posts

Jag har försökt att defragmentera min laptop med blandat (men ej bra) resultat. Har försökt med den defragmenterare som medföljer Windows XP och den visade sig vara tämligen värdelös. Verkar som om den lämnar kvar vissa filer fragmenterade.

Laddade då ner och testade IObit SmartDefrag som visade sig vara något bättre men med en hake (liksom Windows defrag): Även om filerna inte längre är fragmenterade, så hänger de inte ihop i en sammanhängande enhet. Först kommer en stor klump med filer, därefter ett stort tomrum, därefter fler filer. Jag vill att samtliga filer ska hållas samman på så litet utrymme som möjligt. Varför vill jag det? Jo, för att jag tänkte dela upp hårddisken i flera partitioner för att komplettera hårddisken med en Linuxinstallation (alltså dual boot med Windows XP och någon form av Linux). Jag vill att Windowspartitionen ska vara så liten som bara är möjligt eftersom jag ändå kommer att flytta över alla användarfiler (bilder, video, ljud, tabelldokument, textdokument och allt vad det är) till Linuxpartitionen så småningom.

Hårddisken på denna laptop är på 160 GB (av vilka 141 GiB=152 GB går att använda enligt Windows utforskare). Av dessa är 81,7 GiB ledigt utrymme, men eftersom filerna inte håller ihop så kan jag kanske inte skapa en partition större än 50 eller 60 GiB (gissning). Visst, jag kan skapa en mindre partition nu, radera alla användarfiler (jag gör regelbundet backup på dem på en extern USB-hårddisk, så de försvinner ju inte, förhoppningsvis) när jag gjort min partitionering, defragmentera igen och därefter ändra partitionernas storlek till vad jag vill ha och så vidare, men om det finns något (helst gratis) defragmenteringsprogram som kan få filerna att hålla ihop (som de faktiskt gjorde i Windows 98, om inte några oflyttbara filer befann sig på "fel ställe", men det gör de inte i mitt fall), så vore ju det perfekt.

Ifall min förklaring verkar förvirrad så kommer här en illustration över vad jag menar:

Så här ser det ut efter defragmentering med Windows defrag och IObit SmartDefrag (X=filer, o=tomrum, |=början och slut på hårddisk):

|XXXXXXXXXXoooooXXXXoooooooooXXoooooooooooooooooo|

Så här vill jag att det ska se ut istället:

|XXXXXXXXXXXXXXXXoooooooooooooooooooooooooooooooo|

Tack på förhand!

Vänliga hälsningar

Johnny Andersson

Zilver Ztream

Hej.

I vissa fal så är filer låsta till en specifik plats på disken.. men i ditt fall så ser det lite galet ut.

Har du testat program som Diskeeper, PerfectDisk, O&O Defrag?

PerfectDisk och O&O Defrag är enligt mig de bästa.. dom lyckas ofta få mina diskar så där som du vill ha din.

MVH

Dennis

Jag har ju kört XP och 2000 på andra datorer och det har ju varit samma sak med dem, när det gäller den "inbyggda" defragmenteraren, så jag vet inte om det är galet eller inte. Filerna är ju inte fragmenterade, det är bara det att de inte ligger ihopklumpade, utan snarare spridda i flera klumpar. Jag testade just O&O Defrag och det blev ingen direkt skillnad. Visst, den defragmenterar FILER bättre, men de ofragmenterade filerna flyttar den ju inte så att alla filer ligger i samma klump. Min illustration förut var bara ett exempel, här är ett bättre försök att visa hur det ser ut just i denna minut, enligt alla defragmenteringsprogram jag nu provat (X, | och o betyder fortfarande samma sak som i tidigare exempel, men jag lägger nu till y också, för oflyttbara filer):

|XXXooooooooXXyyXyyXXXXXXXXXXXXXXoXooooooooooooooooooooo|

Återigen, bara en illustration utan att göra anspråk på exakthet, men den speglar mer hur det faktiskt ser ut på min maskin just i denna minut, eller rent av timme…

Det verkar alltså vara så att de flesta defragmenteringsprogram inte bryr sig om att lägga alla filer i en klump, och jag kan se att det skulle kunna vara en poäng med att inte göra det, nämlilgen att inte samma yta på hårddisken används hela tiden. Kanske ger det hårddisken en något längre livslängd? Men det är ju inte det jag är ute efter just nu.

För ett antal (ganska många) år sedan jobbade jag lite med IBM S/36 och den maskinen gjorde något man kallade för condense. Det innebar att man drog ihop filer till en klump, precis det jag är ute efter, samtidigt som filerna defragmenterades. Att filerna defragmenteras betyder ju inte att hela hårddisken "kondenseras". De tomrum som finns är ju stora nog att rymma ganska stora filer, i några fall löjligt stora filer, så de innebär ju inga som helst problem när det gäller lagring av filer. Det är ju bara just den lilla "obetydliga" detaljen att jag vill dra ihop alla filer så att jag kan dela upp hårddisken i flera partitioner, där de nya partitionerna ska vara så stora som möjligt.

Johnny Andersson

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...