Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Återställa installation från Ghost-image


Dafvid F

Rekommendera Poster

Jag installerade Ubuntu för några månader sedan. På samma disk fanns även XP och en betaversion av Vista. Dock lade jag projektet åt sidan, gjorde image-filer av alla partitioner (Norton Ghost), tog sedan bort allt, och återgick till att bara använda XP. Jag använde GAG som boot-manager och allt fungerade (Hade installerat GRUB för att kunna få igång Linux).

 

Nu tänkte jag komma igång med Ubuntu igen och skulle installera det på nytt. Eftersom jag har en gammal image-fil så tänkte jag spara tid och blåsa in den på disken. Detta sparade givetvis inte tid utan gav mig problem. Men eftersom jag är tjurig av mig gav jag mig inte och här nedan ska ni få följa händelseutvecklingen och förhoppningsvis kan någon hjälpa mig. Givetvis kan jag installera om allt från början, men jag vill först förstå problemet!

 

Hårddisken hade en partition med XP och GAG ligger inlagt i boot-sektorn. Jag skapar en ny primär partition (linux filsystem) och en ny utökad partition med en logisk partition för swap-filen.

 

Datorn startas om och image-filen med linux läggs in, ny omstart, konfigurering av GAG, följt av ett försök att boota från linuxpartitionen. Resultat: Datorn startar om (som om reset tryckts in).

 

Då tänkte jag att kanske låg linux tidigare på en logisk enhet på en utökad partition... Proceduren ovan gjordes om fast nu hade endast XP en primär partition, medan linux + swap låg i varsin logisk på en utökad. Resultat: Samma som innan... omstart.

 

Ok, vad jag förstår så kallas partitionerna för hdaX, där X är en siffra som identifierar partitionen. Därför är det viktigt att jag lägger image-filen på rätt ställe.

 

Dock är jag väldigt säker på att linux låg närmast efter XP (antingen som primär och därmed hda2 eller som logisk och därmed hda5) och nu var båda provade.

 

I det här läget kom jag på att jag hade Vista som sista partition (ganska säker) och den var primär (helt säker). Då tänkte jag att det påverkar ju inte ovanstående men nyfiken och experimentsugen som jag är så ordnade jag så att disken såg ut som för några månader sedan, dvs 1:primär xp, 2:logisk linux, 3:logisk swap och 4: primär vista (visserligen tom, men för att partitionerna skulle se ut som det såg ut när allt fungerade för länge sedan)

 

Givetvis antog jag att ingen förändring skulle ske... men! När jag nu väljer att boota från linux startade datorn inte om! Nu kom ordet GRUB med en blinkande markör efter sig. I övrigt hade datorn hängt sig, svarade inte heller på ctrl-alt-delete.

 

Detta gör att det känns som jag närmat mig lite... kan någon hjälpa mid den sista biten?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GRUB och den andra vanliga bootmanagern LILO har startar bara några 100 byte som visar var på hårddisken resten av bootmanagern ligger och instruktion för att starta den. (För de ska få plats på de första 512byten på en hårddisk tillsammans med partitioneringstabellen)

Adressen anges i princip som hur långt från början av disken resten finns.

 

Det betyder att när du kör in din Ghostade skiva måste "resten av grub" placeras exakt i den bit på hårddisken som det började i förut.

 

Vilket fodrar en helt identisk partitionering.

Här kommer problemet att partitioneringsverktyg inte partionerar lika.

En del lägger alltid gränsen mellan cylindrar, andra spar några byte genom att inte göra det (tex gdisk).

 

Installera om.

Sedan borde det gå att öppna Ghostfilen och plocka vad du vill från den.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för svar!

 

Har dock vidare funderingar...

 

I mitt fall använder jag GAG som boot-manger. GAG skriver över dessa första 100 byte (+lite mer) och därifrån kan man i en meny se de olika partitionerna med OS och välja vilken man ska boota ifrån. Som jag förstår det hela torde därmed GAG också "se" var det skall boota. Innan GAG installerades måste dock informationen nedan följas:

 

http://users.bigpond.net.au/hermanzone/p12.htm

 

Under rubriken "Install GRUB to a Linux O.S. Partition" står det:

 

"You might need to do this to make your Linux system bootable by GAG if you didn't have Grub or LiLo installed to the first sector of the partition during installation."

 

Detta hade jag också gjort innan image-filen skapades.

 

Säger än en gång, visst kan jag installera om, men det här känns som en härlig utmaning! Personligen tror jag att jag "bara" behöver lägga image-filen på "rätt" partition, dvs rätt "namn" (hdaX)

 

Bromsa mig gärna om jag verkar vara ute i det blå...

 

 

:):)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...