Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

de bästa programmen för att rippa o göra backups?


ipoden

Rekommendera Poster

så, om man en gång har koprimerat ner det hårt, så går det inte att "upp-komprimera" tillbaka?

 

Precis. Det som en gång gått förlorat går inte att ersätta.

 

Vilken kvalitet som är tillräckligt bra får man själv bestämma sig för. Om du tycker att kvaliteten är tillräckligt bra på dina iPod-filmer så är de ju tillräckligt bra för din del.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om codecen är jämförbar med Xvid låter det som ungefär samma kvalitet/storlek som filmer brukar ha som "driver omkring" på nätet. Är kodningen bra gjord kan de vara av väldigt bra kvalitet men en "DVD-shrinkad" kopia är definitivt bättre. Om skillnaden är värd en dvdskiva eller inte får man som sagt avgöra själv. Bekvämligheten är ju värd en hel del den också ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stötte på problem idag med "aviator", fairuse bombar ut (slutar o fungerar)...så jag försökte med DVDDecrypter men ungefär halvägs så bombar även decrypter ur "I/O EROR" (jag har dock valt att klicka "ignore",men det verkar vara problem här)....

 

Cinderella man gick bra (fairuse) så också 12 monkeys

 

Fick dock problem med "Crouching tiger....", jag får inga subtitles, det verkar som att man måste ha audiotrack rätt (och fairuse har inte Mandarin) tillsammans med svenska på Subtitles track för att det ska funka (om jag t.ex. på Bullit, inte har engelska iklickat på audio tillsammans med svenska på subtitles (låt oss säga att jag hade svenska iklickat även på audio) så blir det inga subtitles (men ursprungsaudion får man ändå.....så, fairuse har inte mandarin, så det blir inga subtitles

 

jaha, vad säger ni, borde inte dvddecrypter ha knäckt Aviator?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

prövade med decrypter på Aviator......hur gör man sedan...hur får jag ihop det till en film?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nä, funkar inte.....Aviator knäcks inte hur som helst....får kanske ta o skaffa deredoer

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Är det verkligen värt besväret att spela in en massa filmer Med halvtaskig kvalitet,Att komprimera till 0,5 Gb från över 5 Gb kan knappast ge annat resultat.

 

LARSAS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kvaliten blir sämre, men inte vansinningt dålig. Faktum är att de som inte vet om det, inte märker det (jag har testat).

Pröva själv får du se.

Om det är värt det? Om jag får in 100 av de bästa filmerna på ipoden så är väl det kul.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Dom är nog bara snälla! Hehe!!

 

Jag provade igår gjorde DVD film i Nero digital standard ned krympt till 500Mb och spelade upp den,

Skillnaden på originalet Var suddig bild och vid rörelser fattades bilder

så det blev lite ryckigt.Nero anses annars vara bra på krympning men tyvärr finns inte så många spelare som kan spela upp Nero digitalformatet.

 

Vid en jämförelse föredrog jag originalet!

 

LARSAS

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde nyligen en kopia av min Crouching Tiger med RipIt4Me (som i sin tur använder DVDDecrypter). Du kan ju prova RipIt4Me även på Aviator, vem vet...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova med Xvid och minst 2 pass vid omkodningen (mycket viktigt!). Runt 500MB för en timme ska räcka rätt bra annars är inte omkodningen speciellt bra gjord.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm.....det där låter sämre än vad jag får.....hursom, jag får lite 70 talskänsla över det hela (kvaliten)....det funkar o jag kollar då på 32tum (o om man tittar på mindre skärm så blir det än mycket bättre

 

men visst, inte handlar det om KVALITET rent tekniskt, då är det ju själva dvd:n som gäller ...för min del är det kvaliten på själva filmen (historien, skådisarna etc)...också vad gäller ipoden; faktum är att det funkar bättre än vad man tror att kolla en film på själva ipoden med hörlurarna på o då är "kvaliten" kanon!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Xvid är en codec = ett sätt att komprimera/komprimera upp filen. En AVI-fil innehåller oftast en film (ljud+bild), på vilket sätt ljud och bild är sparade bestäms av aktuell codec. Just Xvid är speciellt bra för filmer, bra kvalitet och rätt små filer.

 

2 pass: När man kodar filen med s k "variabel bitrate" blir resultatet mycket bättre om kodaren först tittar igenom filmen och ser var den är som mest komplicerad. Partier med mycket rörelse kan t ex ges större utrymme i filen än partier där det mesta är stilla. På så vis utnyttjar man filstorleken betydligt bättre.

 

Ett tecken på att det INTE är gjort så är om filmen ser avsevärt sämre ut när det börjar röra lite på sig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...