Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

de bästa programmen för att rippa o göra backups?


ipoden

Rekommendera Poster

1Click DVD Copy

 

och/eller

 

Cucusoft's iPod Video Converter + DVD to iPod Converter Suite

 

Någon som använder någon av dessa produkter och som tycker att allt funkar bra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har provat 1Click..., tyvärr tar det tid och kvalitén blir sämre. Jag rekommenderar i stället att döpa om VOB-filerna till MPG och filtrera och klippa ihop med VideoReDo. Snabbt och med bibehållen kvalité:

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=931146

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller varför inte DVDDecrypter och rippa dem i ett stycke från början med endast de strömmar kvar som man vill ha (ljud/språk, undertexter)?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om man använder decrypter....hur gör man då efter det, för att få det att funka med ipod?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen aning, frågan gällde ju hur man gör en backup. En iPod är väl inte så bra att backupa DVD:er till, en vanlig filmdvd tar ju i runda slängar 4,5-9GB utrymme i anspråk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det var en NY fråga.......jag kanske vill göra en back up + att jag vill ha in filmen i ipoden

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite slarvigt uttryckt, menade att en DVD består av ett antal ca 1 GB VOB-filer. Dessa måste sammanfogas till en film, vilket VideoReDo fixar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok....men hur döper jag om filerna (jag är helt ny i detta ämne)...vilket program använder man till det? Och när jag väl kommit så långt att jag har "klippt ihop" det hela....kan jag då få in filmen i en ipod?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har aldrig träffat på nån DVD vars vob-filer jag döpt om till mpg som inte VideoReDo klarar. mpg är dock det enda format VideoReDo tar, men det räcker för DVD. Dessutom, om du har andra hackiga mpg som är svårspelade, filtrerar VideoReDo bort felaktiga rutor. Prova att köra demoversionen. Döp först om varje vob till mpg. Kör sen igenom hela filen och spara på nytt namn. Slutligen, kör Join på delfilerna. Allt går mycket snabbt. Sitter tyvärr på en dator utan VideoReDo, så jag kan inte detaljerna, men om du har problem kan jag ta ner det i morgon och instruera dig om det behövs.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

En fråga till Flora 50 behöver man verkligen alltid byta namn på VOB filer vid editering i Video Re Do

 

Jag testade just och kunde skära ner en video 3,3Gb (till ca 0,9Gb) bestående av EN VIDEO-TS med 5st vob filer

 

Filen (resultatet)en video _ts kunde jag utan problem spela upp i Nero showtime (från mappen) Dessutom gick den utan problem även bränna i Nero Vision 3 till en DWD+rw .

 

Det gick verkligen snabbt att klippa med programmet. Klart intressant för snabb editering.

Klippning i Nero vision 3 är dock ocså enkel .Tar längre tid i Nero vision 4

där man måste plocka bort korta scener :Det kan bli många musklick innan man är klar!

 

LARSAS

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-04-05 10:54:46 av LARSAS2]

[inlägget ändrat 2007-04-05 10:58:48 av LARSAS2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tydligen har det hänt en del på senaste revisionen, eller så har jag missat att det går att editera VOB och ts i VideoReDo. Står under File Types på

 

http://www.videoredo.com/HelpDocs/VRDHelp502.pdf

 

Får kolla upp detta när jag kommer hem. Sitter på landet nu med en gammal dator med enbart det nödvändigaste. I så fall är programmet ännu bättre än vad jag hittills vetat! :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gick o hyrde hem ett gäng med dvd:s :

 

Crash

Meanstreets

Once upon a time in america

Open Range (kanonbra)

Guds Stad

Bullit

 

Alla sitter nu på min ipod......Fairuse hade inget problem med någon av dessa....så jag har inte haft ngt behov av att testa ngt av era förslag....ska hyra ett par nyare filmer (men crash är ju ganska så ny, från 2004, o en del andra från 2002 o 2003).....

 

Är det inte lite konstigt att Fairuse fixade alla desssa dvd:s?

 

(fast det är klart, det tar sin lilla tid....vilket inte direkt gör mig ngt, det hela trippar ju på medans man gör andra saker)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när man konverterar, hur mycket plats tar det då o bibehåller man kvaliten?

 

(själv tänker jag mig att fylla min ipod, men det kommer ju , förr eller senare, ett läge när man vill flytta över en del till nån skiva.....och så vill jag ju också ha backup ò inte spara allt i datorn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Va bra att det funkade !Troligen var väl DVDerna ej koperingsskyddade

eller också har Fairuse talanger i det dolda.Eller fanns det ett annat programm som "decryptade"innan fairusen.

 

Att föra över DVDskivor till IPOD är ju avsikten med programmet.

 

En fråga Hur blir kvaliten att spela upp från ipoden på en stor skärm jämfört med att spela DVD skivorna till en motsvarande skärm. Filmerna är väl hårt komprimerade?

 

LARSAS

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag själv skulle göra nåt liknande skulle jag göra två kopior: 1 backup till DVD och en i format som duger på iPoden. På så vis får man det bästa av 2 världar. ANnars blir det kompromisser: Inte få plats med så många filmer i iPoden samtidigt eller sänka kvaliteten så pass mycket att kopiorna inte är värdiga som backuper.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kollar på 32tum o jag ser ingen kvalitetsförsämring (kanske lite svagare färger)...det funkar kanonbra

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så, om man en gång har koprimerat ner det hårt, så går det inte att "upp-komprimera" tillbaka?

 

isåfall tänker jag inte koprinera ner det det en försämrad kvaliet, vem vill ha det?

, antar att man köper en ny ipod när dom har en på typ 200GB eller så...o så använder man den gamla som förvaring o så struntar man helt enkelt i backups (en ipod bombar väl inte ur speciellt ofta)...eller så köper man billig hård disk o fyller den med back ups

 

grejen är att själv vill jag komma ifrån allt som har med en herrans massa skivor etc att göra

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag tycker det är ett intressant alternativ för att ha sina filmer lätt åtkomliga på olika platser. Vill man ha speciellt värdefulla sparade så är det väl inte omöjligt att bränna till en DVD EV reducerad till DVD 5.

 

För visning av filmen är ju innehållet viktigast så länge som bilden är okaj

normalt hinner man ju inte se detaljskiillnaderna som finns där vid en jämförelse bild för bild.Snabba rörelser blir kanske suddiga men det beror på hur smart programmet är.

 

Vilken storlek i Gb har dina filmer i ipoden.

 

LARSAS

 

[inlägget ändrat 2007-04-07 18:35:05 av LARSAS2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...