Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Bosse-i-skogen

Eu-moped

Rekommendera Poster

Hej alla!

 

Då jag kommer att få endast 1,8 mil till jobbet snart så har tankarna börjat vandra till en Eu-moped. Jag har aldrig ägt en moped trots min höga ålder av 43 ;).

 

Kollat runt lite och har fastnat för den kinesiska Baotian som är en storsäljare med allt vad det innebär om mektips och info på internet.

 

Köpa en på nätet http://www.dinscooter.se/ inkl. hjälm kostar 9 600: - inkl DHL-frakt hem till dörren. Det finns mopeder av t ex märket Peuegot för väsentligt dyrare pengar. Är de bättre?

 

Tips och erfarenheter från Eu-mopedägare mottages tacksamt.

 

Bosse

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig haft en eu-moped men jag tycker mig ha förstått att tillgången på reservdelar till dom billiga kinesiska mopparna lämnar en del att önska. Var nån som påstod att inte ens glödlamporna finns att få tag på i sverige så mitt tips är att kolla så det finns det mest nödvändiga att få tag på när nåt går sönder i alla fall.

 

/Marcus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reservdelar till en Baotian verkar det finnas gott om.

 

http://www.kopenscooter.nu/Thumbnails.aspx?Category=Baotian Classic

 

Kan tänka mig att det finns andra kinesiska märken att köpa. T ex på en stormarknad för typ 4 995: -. Mopeden är billig men några reservdelar från Kina finns inte att tillgå i Sverige. Enligt säkra källor så beställs Baotianmopederna i 24-pack från Kina och i den stora lådan ligger en mindre låda med vanliga reservdelar för återförsäljaren.

 

Låter kanske som om jag redan bestämt mig för mopeden ifråga? Nja, jag velar... vet inte riktigt... men input från andra är ju aldrig fel.

 

Bosse

 

classic ska vara med i länken

[inlägget ändrat 2007-04-04 17:46:06 av Bosse-i-skogen]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min grabb har en Baotian som tjänat honom troget ett par år trots buskörning. Dom gånger han har behövt reservdelar har han ställt till det själv. Delar är inget problem, allt finns, och billigt är det.

Tänk också på att man får två eller till och med tre kinamoppar för en europeisk, det blir mycket reservdelar det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men Bosse, nu känner jag dig inte med har du inte en bra, betonar bra, cykel du kan använda?

 

Okej, 1.8 mil är kanske i längsta laget, jag brukar säga 1 mil lagom, 1.5 mil är lite långt för att cykla varje dag. Men kanske ibland ivartfall?

 

Det är bra för miljön och det är bra för dig. Bör ta, i ren cykeltid, cirka 45-50 och sedan en snabb dusch efteråt.

 

En bra cykel är ett krav för en sträcka som denna. En MTB med dämpare skulle jag inte använda men det går...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Shit, vad lat jag känner mig. Har väl en typ 6-700m till jobbet, tar i princip alltid bilen till jobbet ändå, iaf på vintern. På sommaren har jag faktiskt cyklat lite, det har fått mig att känna mig som en riktig miljökämpe ;)

Ursäktar mig med att jag ibland måste både hämta eller lämna på dagis och skola, fast tänker jag efter så ligger både skolan och dagis vid mitt jobb, blir ändå max 1km att köra först till skola, dagis och sedan jobbet...

 

Det är egentligen helt oförsvarbart att vara så lat :)

Enda gången det faktisk är berättigat är väl när det är -35C på vintern, då måste det väl ändå vara ok att låta bilen frysa istället för mig och barnen?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte har längre än så, skulle du ju kunna skaffa en gammal jänkare med en fläskig V8. Det gör ju inget om den drar flera liter/mil då. Tänk på dina ungars kompisar när du hämtar vid skolan med en GTO -67.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

600-700 meter!?!?!?!!?!?!

 

Det är för fanken GÅNG avstånd!!

 

Skärpning!

 

Fast lite förmildrande är det kanske att du har barna att skicka iväg och på morgonen kanske det är lite väl i smälkalla vintern att tvinga ungarna att gå/cykla...Men skola - klarar inte barnet ifråga av att ta sig dit själv? Kanske vägen inte är av den art man vill släppa iväg barnet på men annars är 1 km inget problem för ett barn på morgonen. Fast nu har jag ju ingen aning om hur gamla barnen är.

 

Ett annat förslag, som faller i god jord hos alla omkring lovar jag, är att fixa samkörning av barnen eller kanske promenad. Om nu några klasskamrater bor i närheten.

 

vad är största faran för barn vid många skolor idag? Jo alla stressade föräldrar som lämnar av/hämtar upp sina barn med bil. Håller ens de ansvarsfulla föräldrarna hastighetsbegränsningen, dvs 30 km/h vanligtvis vid skolor, när de kommer?

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2007-07-14 21:57:45 av Monshi]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaja, ju mer jag tänker på det, desto sämre samvete får jag, tänker man dessutom på alla bensinpengar man slösar i onödan mår man ju ännu sämre.

Det är faktiskt dags att skärpa sig, dessutom är det inte bra för bilen med alla kortkörningar och kallstarter, och ska jag vara ärlig har man börjat lägga på sig lite sista åren, så en promenad eller två skadar ju inte :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Men Bosse, nu känner jag dig inte med har du inte en bra, betonar bra, cykel du kan använda?

 

Cykla 1,8 mil och sen hem igen efter jobb? Kl: 4:30 på morgonen? Glöm det!

Jag slår ett slag för miljön genom att gå från 0,8 liter milen till 0,2.

 

Heja mig!

 

Bosse

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha, you got me!

 

Fast 04:30 på morgonen torde det vara ganska lugnt i trafiken och även vädret. Om än det senare kan vara lite kyligt. Men tänk att höra fåglarna sjunga på sommaren på vägen till jobbet. Sicken fröjd. Fast det kräver en sak till som jag missade tidigare, nämligen att det finns en dusch på jobbet.

 

Men visst, helt rätt att att stega ned från att släpa på över ett ton plåt till enbart kanske 100 kg. Mindre bensinförbrukning är bra, mycket bra.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Men visst, helt rätt att att stega ned från att släpa på över ett ton plåt till enbart kanske 100 kg. Mindre bensinförbrukning är bra, mycket bra.

 

95 kilo. Classicmodellen väger bara 85 men jag ville ha en lite större moped och valde Sport. Bara att sätta sig på mopeden tidigt på morgonen blir en bedrift för undertecknad van vid bil som man är.

 

Produktspecifikation

EU-scooter, klass 1

Elektroniskt strypt

Godkänd för 2 personer

Motor: Fläktkyld 4-taktsmotor 49,5cc

Växellåda: Steglös automat

Motoreffekt: 2,61Kw/8000rpm

Bränsleförbrukning: 1,85l per 100km

Bromsar: Skivbroms fram och bak med bromsutjämnare fram

Bränslevolym: 4,0L

Däck: fram 120/70 x 12", bak 130/70 x 12"

Hastighet: 45/km/h

Start: El-, fjärr- och kickstart

Vikt: 95kg

Maxlast: 150kg

Fjärrstyrt larm och packbox ingår!

 

Bosse

[inlägget ändrat 2007-07-14 22:57:29 av Bosse-i-skogen]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tvåhjulade motorfordon vid halt väglag ska man vara mycket mycket försiktiga med. Med tanke på hur vanskligt det kan vara med en lätt cykel så är det nog bra mycket värre med mopeder. Men visst, lite större vikt och bredare däck ger förhoppningsvis lite bättre fäste än dubbade cykeldäck. Den stora faran tror jag dock är i ett läge då inte ens miljoner dubbar hjälper, dvs när du hamnar i ett spår med däcken, glider på kanten, kanske ger lite gas eller bromsar och får ett litet kast med cykeln.

 

AJ.

 

En vanlig cykel går dels långsammare dels är den lättare så det är lättare att rädda upp situationen. Med en moped kan det bli svårare.

 

Med andra ord, öva lite i halt väglag och känn hur mopeden beter sig innan du ger dig iväg på första morgonturen i halt väglag.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Med andra ord, öva lite i halt väglag och känn hur mopeden beter sig innan du ger dig iväg på första morgonturen i halt väglag.

 

Ja pappa det ska jag göra! :)

 

Bosse

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I 4 år, så hade jag den inställningen. Att jag var en jätte duktig bilförare, att jag aldrig skulle krocka med nån. Men det som jag inte visste då var, att många inte är lika duktiga som jag :P

 

 

på en hal 70-väg, är mopidisterna chanslösa.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mmh, en stark känsla av att du är lite äldre än jag så det är svårt att vara pappa åt dig. Framförallt under de yngre åren, nu går det bättre :)

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Du får väl köra den ?

 

Nä därför att regskylten kommer inte förrän i slutet av veckan. Och så länge som jag inte fått den så kan jag inte ställa på min nya och avställda moped och skaffa försäkring.

 

Men sen får jag köra... i 45 km/tim eftersom den är köpt som en klass 1 och är en klass 1. Nu får jag ju erkänna att suget blevo för stort idag så en tur till byn för att tanka och handla en glass blev det. :D

 

Bosse

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu



×
×
  • Skapa nytt...