Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Codec saknas till Movie Maker


thorzenius

Rekommendera Poster

Jag köpte en ny Sony HD-kamera i förrgår och tännkte redigera lite film. Men när jag ska importera filmen till Windows Movie Maker får jag ett felmeddelande:

"Det går inte att importera filen ... eftersom codec-filen som krävs för att spela upp filen inte är installerad på datorn. Avsluta och starta om Windows Movie Maker om du redan har hämtat och installerat codec-filen. Försök sedan importera filen igen."

Har försökt hitta en codec och programmet är inställt på att självt söka efter de codec som behövs. Men inget funkar. Beror det på programmet eller kameran? Finns det någon som vet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill ha bästa kvalitet ska du koppla in kameran på datorns FireWire-uttag och använda formatet DV-AVI. WMM har codec för detta. Undvik att installera codec-paket eftersom dessa kan förorsaka konflikter med codecs som du redan har.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, vad är ett FireWire-uttag och vilka kablar behövs till det? Hur gör man för att ändra ett format?

Varför kan saker som har med datorer att göra inte bara fungera?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, vad är ett FireWire-uttag och vilka kablar behövs till det?

 

Här kan du se bilder på både sladdar och uttag:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/FireWire

 

Hur gör man för att ändra ett format?

 

Det behövs inte. Det är redan lagrat i rätt format på bandet. Med Firewire utförs en enkel kopiering från band till dator. Det som hamnar på datorn är då i DV-AVI-format (om nu programmet du använder gör vad det ska göra).

 

Varför kan saker som har med datorer att göra inte bara fungera?

 

Hehe, för att effektivt suga åt sig all fritid och göra oss sura och irriterade :)

 

Datorer är kanske alldeles för flexibla men på sätt och vis är det inte värre än att takluckan i bilen inte fungerar om man inte har nån taklucka.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret, men var kopplar man in FireWire sladden i kameran? Är det A/V-utgången? Någon annan utgång finns inte förutom USB-utgången.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm, vilken kameramodell är det?

 

Hmmm, med HD menar du hårddiskkamera? Jag tänkte på HDV...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en Sony DCR-SR32E

Ja, det är en hårddiskkamera.

Har du någon lösning så är jag MYCKET tacksam:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Zilver Ztream

Den kameran har ej en IEEE1394 anslutning utan använder sig av USB2.0.

 

Så om du ej vet namnet på den saknade codecen så måste jag gå emot flora och säga att du borde installera Community Coded Pack och se om det hjälper.

 

CCP kör backup på alla nuvarandra codecs den eventuellt skriver över, så vid problem är det bara köra en s.k rollback.

 

 

MVH

Dennis

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag la in den Codec-packen. Och nu kan jag importera filmen. Men aldrig får man vara riktigt glad. Det är bara ljudet som funkar, bilden uteblir.

Ibland blir man trött...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske ska nämna att det fungerar alldeles utmärkt i Media Player. Jag har den senaste versionen. Jag får prova den andra codec-packen.

 

[inlägget ändrat 2007-04-04 14:42:01 av thorzenius]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Dessvärre blev det samma resultat där. Bra ljud ingen bild.

Tror du att felet ligger i Movie Maker eller i kameran? Ligger det i Movie Maker, så får jag fundera på att köpa ett annat redigeringsprogram, men det är ju ganska dyrt om man inte vet att det kommer att fungera...

 

mvh

Mattias

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Zilver Ztream

Vad är det för storlek på filmen?

 

Om den inte är allt för stor så kan du alltid skicka över den till mig eller en bit av filmen så får jag testa på min burk.

 

När det kommer till andra redigeringsprogram så brukar de flesta ha en s.k Trial Version att ladda ned och pröva innan man eventuellt köper.

 

Sen finns det säkerligen några stycken Open Source eller Freeware varianter att testa där ute.

 

 

Min MSN om filmen inte är allt för stor:

 

Dottisen (snabelA) hotmail.com

 

 

EDIT: En longshot skulle bara att din kamera av någon anledning komprimerar i

 

http://www.morgan-multimedia.com/download/m3jpegv3.exe

 

 

Tror inte det, men du kan ju alltid testa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ till att slänga in olika codecpack är att ta reda på vilken codec som saknas, det kan man göra med GSpot:

 

http://www.headbands.com/gspot/

 

Ytterligare ett alternativ till codecpacks är att testa ffdshow som innehåller stöd för det mesta som är aktuellt idag:

 

http://www.afterdawn.com/software/video_software/codecs_and_filters/ffdshow.cfm

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Hej Mattias!

 

Jag har en likadan kamera och samma problem. Har du löst det är jag tacksam för lösningen.

 

Mvh Peter Dahlström

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är en gammal tråd och det kanske har löst sig för dig men det finns ett nytt inlägg av pedahl som har samma problem.

 

Om formatet i hårddiskkameran är MPEG så är jag tveksam till att Movie Maker kan hantera det oavsett hur mycket codec man installerar.

 

Däremot går det att prova andra redigeringsprogram, dom flesta har gratis testversioner liggande ute och det finns bra billiga redigeringsprogram (under tusenlappen) som är lika enkla som Movie Maker men är laddade med mängder av funktioner som saknas i Movie Maker, dessa program kan även hantera mpeg, jag tänker närmast på Pinnacles Studio 10, det är ett mycket bra program.

 

Om din kamera endast har USB anslutning så går det även att föra över DV den vägen om det är det formatet i kameran men då måste det vara USB 2 i datorn, inte den äldre USB versionen, DV kan givetvis redigeras i Movie Maker och det är i regel alltid det bästa formatet att redigera i.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jag har samma problem som alla andra, att mina filmer inte kan spelas upp i Windows movie maker och det meddelandet om fel codec-fil kommer upp.

Min kamera heter SONY DCR-SR32 och formatet mpg. Vad jag har förstått så är det enda möjliga att installera ett annat program, men jag har ganska stora problem att hitta ett eftersom jag är ganska så ovan!

Hur mycket kostar det här Pinnacle programmet och hur ser jag att det stödjer min kamera?

 

Ursäkta om detta är fel ställe att fråga på, men skulle vara väldigt tacksam för hjälp! :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Är inte säker på vad Pinnacle Studio 11 kostar men det ligger nog under tusenlappen i alla fall.

 

Det finns dock en äldre version (Studio 9) man kan ladda hem gratis och det fungerar fullt ut 30 dagar, tror ganska säkert att även den versionen hanterar MPEG formatet, oavsett vilket program du väljer rekommenderar jag att du först provar programmens testversion innan du köper. Pinnacle Studio är lätt att lära sig för nybörjare och det är ett bra program.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen! Jag har precis laddat ner programmet, ska se om jag lyckas nu. :)

 

22.28: Lyckades inte så bra! :P Jo jag skulle registrera mig och då behövde man ett serienummer och lössenord. Detta stod redan utskrivet när jag kom till sidan, men ändå så fungerade inte serienumret. Får detta meddelande:

Serial Number:Someone else has already used this serial number to register this product.

Vet inte om detta är rätt ställe att fråga på! Men du verkade veta lite om det här programmet :)

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-02-10 22:04:09 av Saaraa]

[inlägget ändrat 2008-02-10 22:30:20 av Saaraa]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Får detta meddelande:

Serial Number:Someone else has already used this serial number to register this product.

 

Stämmer inte, det ser ut som du laddat hem en betalversion. Gå den här vägen då kommer du rätt direkt, kontrollera om det är den här versionen du laddat hem, om inte så ladda hem den härifrån i stället: http://www.hemvideo.eu/huvud,s.htm och välj länken "Hämta Installera" då kommer du direkt till provversionen.

 

Jag har själv provat den här visserligen ett bra tag sedan men när den fortfarande ligger ute ska den fungera åtminstone i Win XP, tror inte Pinnacle har någon nyare version ute för test.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ganska säker på att jag laddat ner rätt version eftersom ett meddelande kommer när jag öpnnar programmet som säger att provtiden går ut om 30 dagar, plus att jag följde länken i ditt senaste meddelande när jag laddade ner.

 

Själva programmet fungerar och jag kan lägga in mina egna låtar tex, men det är när jag ska lägga in mina videoklipp som det kommer upp ett meddelande att jag måste aktivera mig pågrund av något med MPEG-formatet. Jag väljer aktivera mig och kommer då dit där jag ska fylla i information, bland annat lösenord och serienummer. Det står att man kan hitta sitt serienummer under hjälp i själva program fönstret och jag gick dit och kontrollerade att det stämde, vilket det gjorde. Trots detta säger datorn att serie-numret redan är använt av en annan användare! Jag vet inte om det helt enkelt blivit något fel i programmet eller om jag gjort fel på något sätt.

 

Tack,

Sara

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag känner igen det här med aktivering av Encodern (MPEG) men det brukar gå mycket smidigt att aktivera den, jag känner inte igen problemen du beskriver.

 

Formatet MPEG är starkt skyddat av upphovsrätten och även stora företag som Pinnacle måste rätta sig efter ingångna avtal för att inte mista rätten att använda MPEG i sina program därav den nämnda aktiveringen, utan den kan inte programmet hantera MPEG filer så aktiveringen måste göras.

 

Jag kan tyvärr inte komma på just nu varför det inte fungerar för dig, av ditt inlägg att döma ser du ut att ha gjort rätt med aktiveringen och själva programmet talar också om att det fungerar 30 dagar, så långt verkar allt rätt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag har försökt med olika lösningar men inget verkar fungera! Själva programmet verkar ju fungera mycket bra dock, med undantaget av aktiveringen. Tror du jag vågar köpa den riktiga versionen för ca 500 kr även om aktiveringen inte fungerar nu?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har en videosnutt kan jag testa om den fungerar i Pinnacle Studio 11 om du vill. Du har min epostadress i min användarinfo.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...