Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Blåskärm

RajRaj72

Recommended Posts

Hej, undrar bara om någon har stött på detta problem som gör mig tokig. Kan inte göra något på datorn som har med systemet att göra, tjänster, win 32 mappen o s v. Då låser sig datorn och det blir blå skärm och omstart. När jag virusscannade så stannade progget efter 82 % vid C:\WINDOWS\system32\snmpsnap.dll och sedan omstart. Jag har win xp pro och förövrigt verkar datorn rulla på med IE, andra program o s v. /RajRaj

Stäng av automatiska omstarter vid systemfel:

Högerklick på Den här datorn - Egenskaper - Avancerat - Start...Inställningar

Den viktiga informationen på blåskärmen är följande:

Högt upp ett felmeddelande med stora bokstäver (t ex BAD_POOL)

Långt ner rad med mest siffror (STOP...)

Under det ibland ett filnamn

Ovanstående skriver du i ditt svar.

Tack Cecilia för svaret. Ska testa det när jag kommer hem, sitter på jobbet nu. Men tydligen så är det väl något fel i systemet om det uppför sig sä här, jag ka testa att reparera systemet via XP skivan också. Blåskärmen som dyker upp har man ingen chans att läsa, den kommer upp någon sekund bara. /RajRaj

När du stänger av den automatiska omstarten så kommer blåskärmen att finnas kvar på datorn tills du själv stänger av datorn.

Överst står det: DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

***STOP: 0x000000D1 (0x00000004, 0x0000002, 0x00000000, 0xF71F95FB)

***nvata.sys-Adress F71F95FB base at F71E8000, DateStampn 4305d35

Det var vad jag fick ut av blåskärmen. RajRaj

nvata.sys är en del av drivrutinen för SATA/RAID-kontrollen från Nvidia. Den kontrollen används för anslutningen av hårddiskar etc. Du kan behöva en nyare (eller äldre) version av denna drivrutin. Alternativt avinstallera dem och därmed använda de inbyggda i Windows enligt http://www.nforcershq.com/forum/wed-feb-28-2007-651-pm-vp589409.html

Vad har du för dator och/eller moderkort?

Drivrutinen hittar man utgående från http://www.nvidia.com/content/drivers/drivers.asp där första valet bör vara Platform/nForce Drivers.

Jag har en dator jag byggt ihop själv. Mobbo: ASUS A8N-E med chipset nVidia nforce 4 och har tagit hem de senaste drivisarna till det (6.86_nforce_win2kxp_international_whql). Har 2 st IDE hdd och 1 SATA där systemet ligger. Sedan 2 st corsair pc3200 (512 mb)minnen.

Jag la in 6.86_nforce_win2kxp_international_whql till moderkortet och då kunde jag starta tjänster ialla fall, men datorn hängde sig på samma fil som vanligt i virusscanningen (snmpsnap.dll) men fick ingen blåskärm, datorn startade bara om sig. Då tankade jag ned den filen från nätet och la bytte ut den i system 32 mappen via felsäkertläge. Detta verkar ha gjort susen, scannade 100% och kan ändra hur jag vill i de mappar som rör Windows. Har inte testat så mycket än, men det verkar fungera. Tack så mycket Cecilia! /RajRaj

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...