Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Fläktfrågor - tystna, montering m.m.

Kalle__

Recommended Posts

1. Åt vilket hålla skall fläkten som sitter mot kylflänsen sitta?

Så att det blåser mot den eller så att den transporterar bort luft från kylflänsen?

2. Vad kallas den typen av fläkt med ovan användningsområde?

Det är förvirrande för när jag köpte den så stod det chassifläkt på den men det är ju ingen case-fan.

Är det en processorfläkt? (Enda fläkten jag har som kyler något specifikt i datorn.)(Övriga: case-fan respektive nätaggregatets.)

3. Går det att tysta ner den?

Storlek 60*60 cm med ett högfrekent oväsen.

3a. Jag har en mekanisk spänningsreglerare till den som löser problemet om jag sätter den på minsta varvtal men vet inte hur låg spänning jag vågar ha - jag vill ju inte förstöra datorn.

3b. Jag har någon gång hört talas om "Cooler Compound” och värmeledande pasta - kan det vara något för mig? Då skulle jag ju kunna sänka varvtalet mycket.

Det verkar inte finnas några tysta fläktar på den storleken och anväsningsområdet. :(

/Kalle__

1) Det vanliga är att fläkten blåser mot kylflänsen. Ett skäl är att då kommer luft från fläkten också efter kylflänsen blåsa ut över moderkortet och kyla moderkortskomponenter.

2) Vad fläktar kallas har ingen betydelse. "Chassifläktar" kan användas för att kyla processorer. Ett problem kan vara att fästa dem dem på kylflänsen.

Lim eller skruva dit med träskruv har jag använt.

3) Tysta ner: storlek 60x60mm förmodar jag, ej cm.

3a) Spänning lägsta, kolla temperaturer i datorn, ofta går det göra det i BIOS. #

3b) Värmeledande pasta används mellan kylfläns och processor för att förbättra värmeöverföring. Är kylflänsen plan är minsta möjliga pasta rätt. dvs ett nästan genomskinligt lager pasta.

Är kylflänsen inte plan, fila slipa kylflänsen plan.

Ofta är pastan ersatt med värmeledande tejp på kylflänsen vid leverans av kylflänsen. Den värmeledande tejpen är ofta täckt av skyddstejp som ska tas bort innan montage av kylflänsen på processorn.

# det finns också programm för kontroll. Till moderkort med nVidias kretsar kan nTune från nVidia användas (jag har ett moderkort med nVidia så det är kanske grovt överdrivet pga av min okunnighet, kommentarer välkomna)

Har också använt MBM Moderboard Monitor. Kruxet är att det gäller att välja rätt sensorer, konfigurering för att MBM ska visa "rätt". Rätt för mig = samma temperaturer vid tomgång som i BIOS.

[inlägget ändrat 2007-04-02 13:26:59 av jannejanne]

Hejsan,

Tack för ett klart svar.

Hmmm, det låter rimligt att blåset skall vara mot kylflänsen (därav min fråga), killen i butiken rekommenderade i o f sig det omvända, hmm men du verkar ha en del koll, men någon tredje part får gärna definitivt avgöra fråga (?).

Värmeledande pasta låter som att det kan bli en del jobb, så det fskippar jag nog och kanske fanns det redan fanns när jag köpte den för tre år sedan.

Att hålla koll på temperaturen genom datorprogram låter som en utmärkt idé om det är väldigt krångligt, hur gör man det? Jag hittar inget genom system eller enhetshanteraren. Finns det hjälpavnitt i windows som jag inte lyckas hitta? Eller någon länk?

Enligt min specifikation har jag följande moderkort: "EPoX EP-8K9A7i.

Här är länkarna till prylarna jag köpte. Du/ni kanske måste klistra in dem i webläsaren och enter och sen uppdatera.

Alternativt söka på artikelnummret som står sist i länken.

"Chassi"-fläkten som låter som en fan: http://www.microshop.se/?artnr=TIT60

Potentiometern:

http://www.microshop.se/?artnr=PC-FMT

Tack än en gång.

Kommer behöva lämna datorn så kanske inte återkommer förrän i morgon bitti.

/K

Stefan Eklinder

Tråden flyttad till Kylning & ljuddämpning

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator DrData|

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

- Steven Wright

• 2 weeks later...
Quicksilver

Fläkten ska blåsa mot kylflänsen, jannejanne har helt rätt.

Att övervaka temperaturen är inte helt lätt, man måste som sagt välja rätt sensorer att övervaka. om man ska in och förändra luftflödet kan det dock vara väldigt värdefull information!

Mother Board Monitor (MBM) som jannejanne nämde finns för nedladdning här:

http://www.majorgeeks.com/download.php?det=311

Det lite enklare Speedfan finns här:

http://www.almico.com/speedfan.php

Båda klarar av att visa temperaturer både på processor, chassi, hårddiskar, mm. Mina hårddiskar låg t ex tidigare kring 45-50 grader och jag hade ett par haverier, efter att jag bättrade på luftflödet ligger dom kring 30 grader och har fungerat felfritt i många år.

-= Quiksilver =-

http://www.quiksilver.nu

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...