Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skicka bankkontouppgifter - nr via mail?


ag

Rekommendera Poster

Brukar du skicka uppgifter om bankkonto via mail?

Det räcker ju inte för en ev. bedragare att ha tillgång till kontonr men

kan det ändå finnas risker med detta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Teoretiskt finns alltid möjligheten att någon kan "snappa" upp sådant.

 

Men i praktiken så är möjligheten minimal att något händer.

 

Men normalt sätt så skickar man väl knappast sina bankkonto-uppgifter via mail till...vem ?

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då någon skall sätta in pengar på mitt konto är det ganska naturligt att

informera om vilket konto-nr jag har.

Även om någon obehörig skulle komma åt detta nr är det väl långt därifrån till att komma åt pengarna på mitt konto.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är ju sant.

 

Det krävs väl i alla fall en "skraplott" eller en "slumpkod" förutom själva kontonumret och den personliga koden.

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du personnummer och kod/skraplott så får du ju reda på kontonuymmret ändå. I alla Internetbanker jag använt (5 olika) så har man kunnat utläsa kontonummrena.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I alla Internetbanker jag använt (5 olika) så har man kunnat utläsa kontonummrena.

 

Inte förrän du har loggat in.

 

Och du måste ju ha både kod och numret från skraplotten för att kunna logga in

Eller kod och koden från bankdosan för att logga in.

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det finns en risk... Själv tycker jag den är minimal, men det jag hört är att bedragare helt enkelt sätter in pengar på ditt konto i förväg och sedan tar kontakt med dig för att få tillbaka pengarna. Då sätts de in på ett annat konto eller på annat sätt o de är därmed "tvättade".

 

Men att de använder sig av kontonummer som du skickat via epost tycker jag verkar väldigt väldigt långsökt. Men skriver du upp kontonumret på en hemsida eller liknande lättare eftersökt så är väl risken betydligt större.

 

T.ex. Så har juh Nordea kontonummer efter personnummer och dessa är det betydligt lättare att "gissa" sig till.

 

Men kanske skulle jag berätta kontonumret eller skicka det med SMS. Då är det iaf "krypterat" och svårare för andra att komma åt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte förrän du har loggat in.

 

Och du måste ju ha både kod och numret från skraplotten för att kunna logga in

Eller kod och koden från bankdosan för att logga in

 

Det ärju hela min poäng. Frågan var ju ifall det var farligt att lämna ut sitt kontonummer, och då sa någon (du) att man måste ju även ha koder/dosa för att komma in och göra något.

Och då svarade jag att har man koder så man komemr in ser man ju kontonummret i alla fall så kontonummret har ingen betydelse i det fallet.

 

Däremot kan någon med hjälp av falskleg + kontonummer ta ut pengar från ditt konto inne på ett bankkontor.

De kan säkert också förfalska ett autogiromedgivande fast då ser du ju vilket företag som pengarna förs över till.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...