Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dator får ström, men inget går igång


Hindemo

Rekommendera Poster

Bli inte avskräckt av all text! Läs åtminstone igenom första stycket och se om du kan bidra med något tips!

 

Det ligger en ganska lång historia bakom mitt problem, men kort och gott så är mitt problem att datorn inte vill gå igång. Den får ström och alla fläktar går igång, men inget mer händer. Det blir ingen bild på skärmen och inget pip hörs från datorn (en fungerande PC-speaker är monterad).

Nu kommer det att komma en lång text om vad som har hänt och vad jag har gjort, men ni är alla välkomna med impulsiva tankar och förslag utan att behöva läsa igenom allt detta. Jag är glad över all hjälp jag kan få.

 

Nu till vad som har hänt...

För några veckor sedan hade jag ett diskras som började med att datorn låste sig och blev tvunget att hårdomstartas (strömknappen) då den inte tog några kommandon. Detta skedde vid hårt arbete mot en opartitionerad 200 GB disk (spec #1), som att t.ex. spara en stor fil ~50 MB. Dessa omstarter tärde dock på Windows som började visa systemfel vid uppstart samt ett elakt felmeddelande såsom "Cyclic redundancy error". Låter som om disken inte mår så bra, så jag kopierar över allt det viktiga och sen formaterar jag disken i Windows, Quick format och NTFS. Det gick smärtfritt och jag börjar tanka över det som jag tidigare sparats, ca 120 GB. Jag skulle gissa att när runt 110 GB kopierats över så hänger sig kopieringen och hela systemet fryser. Disken verkar inte må så bra...

Jag startar om via strömknappen, men nu när Windows startar så säger den att alla USB-enheter har slutat att fungera vilket innebär att jag varken har tangentbord eller mus. Dessutom har Window's profilhantering slutat att fungera, så jag är nu användare TEMP och inga ändringar jag gör sparas.

 

Jag kopplar tangentbordet via en USB-PS/2 konverterare och jag har åtminstone tangentbord. Lyckas tanka ner drivrutiner till moderkortet (spec #2) och installerar om dessa. Detta löser inte problemet. Feltestar musen i en annan maskin och den hittas och installeras, inget fel på de yttre grejorna alltså. Avinstallerar drivrutinerna för moderkortet och drar in dem igen, samma fel. Spejar runt på en del forum och tar bort en massa konstiga sys-filer utan att det hjälper. Efter ett tag så startar inte datorn alls utan låser sig efter att XP-loggan visats, dock om jag tar ut den disk som kråmglat så vill den starta. Provar att starta i Felsäkert läge med den trilskande disken i, får samma fel. Bestämmer mig för att dra in en färsk kopia av XP, dock på en annan disk som jag kan formatera då jag inte vill att någon inställning ska överleva. Den trilskande disken tar jag nu ur och lägger åt sidan. Ominstallerar XP utan problem men USB-portarna fungerar fortfarande inte. Tangentbordet fungerar fortfarande så jag provar att koppla in musen via en USB-PS/2 konverterare men det fungerar icke. Efter ytterligare ett par omstarter så fungerar inte tangentbordet heller, trots att det fortfarande sitter med samma konverterare och det har fungerat innan. Bestämmer mig i nuläget för att beställa nytt moderkort och ber en vän testa om han kan starta sin dator med den trilskande disken i och han fick samma fel, systemet vill inte starta. Slänger disken.

 

Det nya moderkortet kommer (spec #3) och då Slot 754 är en utgående modell får jag nöja mig med det enda som Komplett och Dustin har hemma. Kopplar in allt på det nya moderkortet och då uppstår syndromet beskrivet först i texten; allt får ström och verkar snurra men inget händer. Moderkortet har inbyggt grafikkort så jag har provat att koppla skärmen till detta utan att få bild. Jag har provat med ett annat grafikkort, plockat bort alla IDE- och SATA-enheter samt plockat bort alla minnen och t.o.m. processorn en gång (detta är jag osäker på dock, ska BIOS starta upp om processorn är bortplockad?). Samtliga steg jag har provat är led i felsökningen, dvs jag har plockat bort del för del och startat upp för att se om något händer.

 

Sätter i gamla moderkortet igen och kopplar in processor samt grafikkort för att se om jag får bild där, men nu när jag kopplar in strömsladden så går fläktarna igång direkt, jag slår alltså inte på datorn där fram utan det verkar som om allt går igång så fort jag stoppar i strömsladden. Kontrollerar kopplingen via MSI's sida och det ser korrekt ut för Power och Reset Switch. Jag får fortfarande ingen bild och inget piper till som det ska.

River ur gamla moderkortet, i med det nya och fortfarande samma fel, allt snurrar men inget händer. Dock så går systemet inte igång då strömsladden stoppas i utan man får slå på den fram på datorn som man ska.

 

Här är jag nu och skapligt less på situationen. En liten detalj som jag noterat är att då datorn får ström och alla fläktar går igång så tar det 5-6 sekunder innan strömmen slås ifrån då jag håller in strömknappen. Vanligtvis så slår den av sig direkt i det här läget, men det kan vara inställningar i BIOS, enligt en vän. Koppling mellan dator och skärm är via en VGA sladd och jag har även provat DVI på grafikkortet som stödjer det.

 

Här är länkar till de olika delarnas specifikationer som nämns i texten:

Spec #1: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=310831&view=detailed

Spec #2: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=300050&view=detailed

Spec #3: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=316592&view=detailed

 

Här är resten av systemet:

Nätaggregat: Thermaltake TruePower 480 W

Processor: AMD Athlon 64 3200+ 2.2 GHz

Grafikkort: Asus V9999 GeForce 6800 GT 128MB DDR / GeForce 2 (testkort)

Minne: Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 1024MB (2 st 512 MB) + Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 1024MB = 2 GB RAM

 

 

Då jag har felsökt relativt mycket själv kan mitt problem vara en följd av flera småfel, som t.ex. statisk elektricitet osv. Om du känner igen mitt fel och misstänker detta får du gärna komma med ett exempel då du själv upplevt detta. Jag lutar åt alternativet att köpa en ny burk nu, men det känns samtidigt bittert att behöva ge upp på grejorna då det iallafall är en halvhyfsad burk som duger åt de mindre kräsna (läs släkten).

 

Även om du inte har något att bidra med i min felsökning så ska du ha en eloge för att du läst igenom allt. Tack så mycket!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Quicksilver

Du är ju redan inne på spåret att någon komponent kan ha gått sönder, tyvärr är det ju svårt att veta vilken utan att ha andra att prova med. En enda gång har jag råkat ut för något liknande, det var när jag skulle bygga ihop min gamla server och moderkortet hade fysiska switchar för att ställa in processorhastigheten, vilket jag hade missat. Då blev symptomen precis som du beskriver, men jag tvivlar på att det finns något sånt på modernare moderkort.

 

Kan hända att jag missade något i texten (det var som sagt ganska mycket) men har du testat att köra med bara ett av minnena? Så mycket mer kan du ju inte göra utan att börja låna komponenter av någon kompis :(

 

Snurrar diskarna oxå igång eller är fläktarna det enda beviset på liv?

 

-= Quiksilver =-

http://www.quiksilver.nu

 

[inlägget ändrat 2007-04-01 10:53:33 av Quicksilver]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Kopplar in allt på det nya moderkortet och då uppstår syndromet beskrivet först i texten; allt får ström och verkar snurra men inget händer.

 

Det finns en fyra pinnars ATX-kontakt, som går från nätaggregatet. Den ska anslutas till ett fyra pinnars uttag på moderkortet. Har varit med om att jag missat den kontakten, och då fick jag samma symtom som du. Allt startar, fläktar också vidare men i övrigt är datorn stendöd. Ingen bild på skärmen och inget pip från BIOS.

 

En liten detalj som jag noterat är att då datorn får ström och alla fläktar går igång så tar det 5-6 sekunder innan strömmen slås ifrån då jag håller in strömknappen. Vanligtvis så slår den av sig direkt i det här läget, men det kan vara inställningar i BIOS, enligt en vän.

 

Du har inte missat kylpastan på processorn medan du felsökt?

Blir datorn för varm stänger den av sig direkt för att skydda processorn.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Quicksilver

En sak till som skulle kunna uppstå på vissa moderkort:

Har du kopplat cpu-fläkten till rätt kontakt? Vissa kräver att dom får en RPM-signal för att starta. Kopplar du den till fel kontakt så snurrar den, men moderkortet vet inte om det...

Lätt att missa när man sliter ur komponenter och kopplar om :)

 

-= Quiksilver =-

http://www.quiksilver.nu

 

[inlägget ändrat 2007-04-01 11:07:58 av Quicksilver]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla även så ingen distans ligger fel, hade ett problem med att jag inte fick bild, det berodde på en distans. Testa att starta datorn utanvör chassit, dvs, lägg det på en kartong, papper eller liknande.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar jag fått hittills! Jag har ej möjlighet att testa bera förslag förrän tidigast måndag. Jag får be att återkomma med resultaten då. Här är mina spontana reaktioner till era förslag:

 

 

Quicksilver: Jag har provat att köra med bara ett minne i, av två möjliga, samt helt utan minnen i. BIOS ska iallafall gå igång då jag startat upp en dator tidigare där RAM-minnena inte satt tillräckligt.

Disken snurrade faktiskt inte igång av vad jag kunde höra nu när jag tänker efter, dock så har jag inte provat mer än en gång med en disk inkopplad.

CPU-fläkten bör vara inkopplad korrekt, men jag ska dubbelkolla alla kopplingar och gå igenom manualen igen.

 

Stefan: ATX-kontakten bör sitta som den ska, trycker dit den till jag hör ett "klick" och den låser fast sig. Ska prova utan att stoppa i den och se om jag får samma symptom då.

Jag har applicerat ny kylpasta på processorn så den bör det inte vara något fel på. Vad som händer är alltså att jag måste hålla in strömknappen i flera sekunder innan datorn slås av, vilket är normalt då datorn laddat Windows och så, men under uppstarten så brukar den slockna direkt då man trycker in strömknappen. Detta kan ju vara till följd av ATX-sladden, kanske är något fel där?

 

Tompa: Jag provade att försöka koppla moderkortet då det låg utanför på en tidning, men sladdarna räckte inte till. Jag ska kolla distanserna så ingen rackare ligger och petar direkt mot moderkortet.

 

Jag lyckades peta in en fråga i min långa förklaringstext i mitt första inlägg, kanske någon kan svara på den?

Jag har provat med ett annat grafikkort, plockat bort alla IDE- och SATA-enheter samt plockat bort alla minnen och t.o.m. processorn en gång (detta är jag osäker på dock, ska BIOS starta upp om processorn är bortplockad?)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, Bios startar inte upp utan processor, dessutom så får du ingen bild om den inte är i. Du skriver att du har en PC-speaker ikopplad, du menar väl en sån här: http://www.clearpc.ca/catalog/images/speaker.JPG ungefär inte en "vanlig"? Du får inget pip utan RAM minnet i? Datorn ska tjuta som fan om inte minnet sitter i.

 

 

Det kan vara massor av "fel"

*har du kollat att hastigheten på dina minnen är kompatibla med moderkortet?

*Är du säker på att processorn funkar?

*Du skrev att du hade ett integrerat grafikkort, händer samma sak om du plockar in ett "riktigt" kort? (lessen om jag skriver något som du redan skrivit)

Händer det "mystiska" saker när datorn är igång? Min erfarenhet med lösa distanser är att allt möjligt kan hända. När jag hade en lös distanns så åkte CD-spelaren ut och in vid uppstart.

Angående att sladdarna inte räcker, du kan lägga ner en tidning på distanserna så blir det ju samma effekt.

 

En annan sak du ska kolla som är lustigt, det är I/O brickan, den kan kortsluta moderkortet också.

 

Du har testat med ett minne i eller hur? provade du med att köra båda minnerna ensamt?

 

Lycka till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Quicksilver

Om du tar ut nätaggregatet från chassit så borde det inte vara några problem att få kablarna att räcka till...

 

Vad dom olika ljuden betyder som Tompa skriver om brukar ju listas i manualen till moderkortet, med lite tur kan du ju få en ledtråd där.

 

-= Quiksilver =-

http://www.quiksilver.nu

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kort men glädjande rapport:

 

Aset är igång! Jag följde .Tompa's råd och startade upp den utanför datorn på en tidning. Kan meddela att datorn inte går igång om CPU-fläkten inte är ikopplad...

Det fick bli ett enkelt försök då jag inte hyste mycket hopp och inköpslistan på Komplett var klar, så jag valde at tstarta upp den utan skärm ikopplad bara för att höra om något tjöt.

Först blev jag litet nervös då den liksom knattrade konstigt, men så började den, citat .Tompa: tjuta som fan, då inget RAM-minne var ikopplat.

Slängde i ett minne och kopplade in den till skärmen och halleluja där kom bilden!

 

För säkerhets skull nu så ska jag prova en massa, bland annat gamla moderkortet, innan jag slänger in allt i burken igen. Tack för alla tips, jag kommer att avrunda den här tråden med slutresultatet om någon vecka, efter Påsk alltså.

 

Tack allihop!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...