Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Glocalnet höjer priset med 125%

svartskägg

Recommended Posts

svartskägg

Jag har fast telefonabonnemang + ADSL ("gratis internet") hos Spray. Den genomsnittliga månadskostnaden de senaste månaderna har varit 140kr.

118 kr + (fast telefonabonemang)

-20 kr + (rabatt på ADSL för att jag har telefonabonnemanget hos dem)

3 kr + (telefonsamtal)

39 kr (surfande, 26 Mb/mån; 1,49 kr/Mb)

= 140 kr

Nu har Glocalnet köpt upp spray. De kommer att ändra priset enligt följande:

115 kr + (fast telefonabonemang)

3 kr + (telefonsamtal)

199 kr (ADSL fast månadsavgift)

= 317 kr

Eftersom du använt internet så sparsamt tidigare ser det ju lite dåligt ut. Men med fast månadsavgift får du ju betydligt mer än du haft tidigare, det är ju ett annat sätt att se på saken.

Det som verkar skilja mellan dom är 3 kr billigare abonnemang hos Glocalnet.

Och du fick ADSL-rabatt med 20 hos Spray.

Du betalade tydligen per Mb när du surfade hos Spray,och använde ca 26 Mb i mån?

Stämmer det?

Då kan du inte ha surfat speciellt mycket?

Nu får du betala en fast avgift hos Glocalnet på 199 kr /mån, så surfar du fritt dygnet runt, om det handlar om samma hastighet, så tjänar du ju på detta, eller hur?

Så i praktiken så tycker inte jag att du förlorar/åker på en "jätte"höjning, eftersom du ändå betalade per Mb hos Spray, ju mer du surfade förut med Spray ju mer fick du betala.

Nu kan du ju surfa/vara online 24 timmar om dygnet för samma pris, även om det blivit höjt. Du kan alltså använda i princip flera Tb om du vill detta.

Om du räknar med 3 kr som du får billigare nu, och den rabatten på 20 kr som du fick förut, och sedan jämför den nu fasta månadskostnaden, så blir det "bara" 160 kr i månaden.

Du betalar i jämförelse 160 i månaden för att kunna surfa dygnet runt i sträck , istället för att behöva tänka på att betala för varje Mb...

Inte 177:-

Kanske inte är så "lågt" ändå, du har ju ändå fått "fria tyglar" nu mot förut, eller hur?

// Gästen

Sopa alltid rent framför egen dörr

svartskägg
Du betalade tydligen per Mb när du surfade hos Spray,och använde ca 26 Mb i mån?

Stämmer det?

Ja.

Då kan du inte ha surfat speciellt mycket?
Nej, jag har väl anpassat mig en aning efter villkoren för abonnemanget. Men jag tror inte att jag skulle surfa särskilt mycket mer med fast pris. Jag är inte intresserad av att ladda ner filmer eller musik.

Nu får du betala en fast avgift hos Glocalnet på 199 kr /mån, så surfar du fritt dygnet runt, om det handlar om samma hastighet, så tjänar du ju på detta, eller hur?
Tjänar? Jag tjänar då inga pengar på det. Jag får betala 12*(317-140) = 2124 kr mer per år. Det tycker jag är rätt mycket pengar.

Kanske inte är så "lågt" ändå, du har ju ändå fått "fria tyglar" nu mot förut, eller hur?
Du verkar väldigt positiv till prishöjningen. Jobbar du på Glocalnet månntro ?

Tele2 har telefonabonnemang med fast pris på 95 kr och ADSL för 149 kr/månad.

[inlägget ändrat 2007-04-01 14:10:39 av svartskägg]

Anjuna Moon
Du verkar väldigt positiv till prishöjningen. Jobbar du på Glocalnet månntro ?

Man behöver knappast jobba på Glocalnet för att inse fördelen med den "höjningen". 26MB/mån till priset av 1,49 kr/Mb som du hade tidigare var ju ett skämt i överprissättning. Använder du nätet så lite (själv snittar jag säkert ett par tusen gånger den mängden) är det väl snarare en fråga om du verkligen behöver en internetuppkoppling. För de flesta kunder kan jag inte se detta som något annat än positivt (och nej, jag jobbar inte heller för Glocalnet ;)

[inlägget ändrat 2007-04-01 14:45:18 av Anjuna Moon]

Nej, jag har väl anpassat mig en aning efter villkoren för abonnemanget. Men jag tror inte att jag skulle surfa särskilt mycket mer med fast pris. Jag är inte intresserad av att ladda ner filmer eller musik.

Att kunna surfa "fritt" innebär väl mera än att bara "tanka film och musik" hoppas jag, t.ex att lyssna på sin favoritmusikkanal via datorn istället, eller allt annat som man kan göra.

Tjänar? Jag tjänar då inga pengar på det. Jag får betala 12*(317-140) = 2124 kr mer per år. Det tycker jag är rätt mycket pengar.

Visst är 160:-/mån. 1920:-/år (jämförelseräknat mellan Spray och Glocalnet) kanske mycket om man bara surfar någon timme per dag. Men jag tycker att det priset för att få 24Mbit inte är speciellt dyrt.

Och jag jobbar inte på Glocalnet...

// Gästen

svartskägg
Men jag tycker att det priset för att få 24Mbit inte är speciellt dyrt.

24Mbit? 199 kr är för 0,25 Mbit/s, enligt Glocalnets brev till mig.

Jag tror att jag får leta fram mitt gamla modem och gå tillbaka till att använda uppringt internet igen.

24Mbit? 199 kr är för 0,25 Mbit/s, enligt Glocalnets brev till mig.

Missade detta, men 199 kr för 0.25 Mbit är ändå ett rätt normalt pris om man tittar på snittet bland operatörerna.

Jag tror att jag får leta fram mitt gamla modem och gå tillbaka till att använda uppringt internet igen.

Om du anser att du inte använder/har nytta av fast bredband, så kanske det är ett alternativ.

// Gästen

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...