Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Återställa ikoner och mappar i dokument


Castor_Fiber

Rekommendera Poster

Castor_Fiber

För det första, kan man på något sätt återställa ikonerna i Dokument (Mina dokument) Alltså om man saknar ikonerna för Bilder och Musik till exempel, visst kan man lägga till ny mapp och döpa dem men man får inte den blåaktiga ikonen på mappen... (Och var finns de ikonerna som man ser i Dokument..?)

 

Vilket leder oss osökt in på en annan sak, varför kan jag inte byta ikoner på mapparna, oavsett vart man försöker göra det så funkar det inte.. Snälla, hjälp!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Castor_Fiber skrev:

 

För det första, kan man på något sätt återställa ikonerna i Dokument (Mina dokument) Alltså om man saknar ikonerna för Bilder och Musik till exempel, visst kan man lägga till ny mapp och döpa dem men man får inte den blåaktiga ikonen på mappen...

Det går bra att återställa t.ex. ikonen Filmer till den ursprungliga blå färgen, om du tidigare har valt att byta ikon.

 

Jag bytte ikon på Filmer och efter det blev ikonen gul. Kopierade då textfilen för samma ikon, men från ett annat konto, öppnade desktop.ini-filen för min ikon Filmer. Ersatte innehållet i desktop.ini med det jag hade kopierat. Sparade, startade om och ikonen är nu åter blå. Voilá!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Castor_Fiber

Förstår det där, lyckades på något konstigt sätt fixa just mappen "filmer.." nu är det bara "bilder" kvar.. Och nu har vi ett problem..

 

När jag ska öppna filen Desktop.ini i bilder så kommer denna texten upp..

 

[.ShellClassInfo]

IconFile=D:\ObjectDock Library\Images\Bilder.ico

IconIndex=0

[.ShellClassInfo.A]

[.ShellClassInfo.W]

IconFile=H:+AFw-Bilder+AFwA1g-vrigt+AFw-Object Dock+AFw-Bilder.ico

 

..Detta är ju då för att jag hade ett program som ändrade UI i XP:n.. Och det ligger lixom kvar, varför förstår jag inte..

 

Jag kan öppna desktop.ini som du ser, och här skulle man lätt kunna ändra på innehållet och spara den, sen vore allt hallon.. Men nu är det så att jag får upp ett felmeddelande :

 

Filmen ........Bilder kunde inte skapas.

Kontrollera att sökväg och filnamn är riktiga..

 

Det går utmärkt att spara tillexempel desktop2.ini istället, bara för att testa liksom..

 

Så du förstår att det ställer till med lite problem.. :S

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag ska öppna filen Desktop.ini i bilder så kommer denna texten upp...

Ser ut som följer hos mig, med rätt ikon:

 

[.ShellClassInfo]
LocalizedResourceName=@%SystemRoot%\system32\shell32.dll,-21779
InfoTip=@%SystemRoot%\system32\shell32.dll,-12688
IconResource=%SystemRoot%\system32\imageres.dll,-113
IconFile=%SystemRoot%\system32\shell32.dll
IconIndex=-236

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Castor_Fiber

Jo, det hjälper ju tyvärr inte mig då jag inte kan spara dokumentet efter som det inte kan hittas, och inte heller skapas något nytt...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...